کفتارها قربانی شایعات واهی و ترس بی دلیل شده‌اند بطوریکه این موضوع سبب رفتارهای نامناسب با این حیوان شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، نبود آگاهی مردم نسبت به اهمیت حیات وحش، ترس بی دلیل و نداشتن انگیزه برای حمایت و حفاظت از حیوانات وحشی از مهم‌ترین علل مرگ و میر و کاهش جمعیت گونه‌ها در طبیعت است. کفتارهای راه راه نیز قربانی همین جهل و ناآگاهی‌ها شده‌اند.
 
علیرضا مهدوی کارشناس محیط زیست در این خصوص گفت: متاسفانه در کشور ما به علت کمبود اطلاعات پیرامون کفتارها و نبود شناخت مردم از این گونه و عادات و رفتار آن، شایعات و ترس بی دلیل در مورد این جانور وجود دارد که سبب شده تا اکثر مردم کشوریان نسبت به این حیوان رفتار نامناسب و کینه نوازانه‌ای داشته باشند.

*تنویر افکار عمومی گامی جهت جلوگیری از کاهش  جمعیت کفتارها
وی مهمترین کمک به این جانور جهت جلوگیری از کاهش جمعیتشان را آموزش و فرهنگ‌سازی دانست و اظهار داشت: در همین راستا در مهرماه سال جاری با سفر به شهرستان زاوه از بخش‌های شهرستان تربیت حیدریه خراسان رضوی به بررسی علل مرگ و میر کفتارها اقدام شد.
 
همچنین لانه‌‌های این جانور مورد بازدید و مطالعه قرار گرفت و پس از همکاری با اداره محیط زیست این شهرستان به منظور ارتقای آگاهی مردم محلی در زمینه اهمیت کفتارهای راه راه و لزوم حفاظت از این جانور با ارزش با پخش بروشور در مدارس این شهرستان و پخش فیلم و اسلایدهای مرتبط با این جانور در میان روستاهای اطراف به تنویر افکار و آگاهی رسانی آموزش روستاییان و جوامع محلی پرداخته شد.
 
وی افزود: بررسی‌ها نشان داده عمده‌ترین علت کشتار کفتار به وسیله مرد م ترس و نبود شناخت کافی در مورد این  جانور است.
 
براساس این گزارش از ابتدای سال 90 تا مهرماه سال جاری فقط در این شهرستان 12 کفتار کشته شده که از این تعداد 5 فرد توسط روستاییان کشته شدند و 7 فرد هم به واسطه تصادفات جاده‌ای نابود شده‌اند.
 
کفتار در راس هرم غذایی است اینگونه در طبیعت از لحاظ اکولوژیک و زیستی از ارزش بالایی برخوردار است آن‌ها با خوردن لاشه جانوران نقش مهمی در پاکسازی طبیعت و محیط زیست و نیز جلوگیری از انتشار آلودگی‌ها و بیماری‌ها به عهده دارند فقدان آن در طبیعت می‌تواند توازن و تعادل اکولوژیکی اکوسیستم را برهم زند.
 
براساس طبقه‌بندی iucn برای کفتار وضعیت در معرض تهدید (nt) تعیین گردیده است کفتار راه راه تنها عضو خانواده کفتارسانان در ایران است که متاسفانه در اکثر مناطق با کاهش جمعیت روبرو است.
 
گزارش از هراتیان/
برچسب ها: کشتار ، کفتار ، شایعات ، قربانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار