کاغذ و سیب‌زمینی با وجود شرایط حاکم بر بازار هر دو محصول که تناسب چندانی با تقاضای مصرف‌کنندگان ندارد در جریان گفتگوی ویژه خبری با محوریت کتاب و کتاب‌خوانی با یکدیگر مقایسه شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران؛ گفتگوی ویژه خبری شب گذشته با محور "کتاب و کتابخوانی" با حضور محمدرضا وصفی، مدیر‌کل مجامع و تشکل‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پخش شد.

"محمدرضا وصفی" مدیر‌کل مجامع و تشکل‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان گفتگوی ویژه خبری شب گذشته با مقایسه شرایط حاکم بر بازار کاغذ و سیب‌زمینی ضمن اشاره بر آنکه در حال حاضر کشور ما شرایط مناسبی برای افتتاح کارخانه‌های کاغذ جدید و متعدد ندارد  افزود: کشور ما امروزه زمین مناسب برای کشت سیب‌زمینی هم ندارد.


به گفته وصفی کارهای مطالعاتی ویژه‌ای در حوزه ترویج کتابخوانی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته و به طور خاص بر حوزه تقدیر دادن محمل کتاب که تا به امروز کاغذ این نقش را به درستی و کمال ایفا کرده توجه شده است.


وی اظهار داشت: محمل الکترونیکی کتاب بدون اینکه حقوقی از نویسنده و ناشر زائل شود و کتاب به قیمت نازل‌تر در اختیار مردم قرار بگیرد از راهکارهای افزایش سرانه مطالعه در کشور به حساب می‌‌آیند.


مدیرکل مجامع و تشکل‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه حاصل بی‌توجهی به افزایش قیمت کتاب و محمل الکترونیکی این محصول فرهنگی را خسارت نهادها مراکز و در کل کشور دانست و تصریح کرد: پست کتاب به مناطق دوردست و تحصیل این روند از راهکارهای افزایش سرانه مطالعه کشور به حساب می‌آید.


وی گفت: وضعیت کتاب و فرهنگی خوانش آن در کشور ما از جهت‌های گوناگون خوب و مناسب نیست اقتصاد ما لنگان لنگان در حرکت بوده و در برخی مواقع صنعت نشر کشور توانسته سرپا بایستد.


وی در بخش دیگری از سخنان خود وضعیت حوزه کتاب‌های آموزشی و دانشگاهی را بهتر از مابقی حوزه‌های مرتبط با کتاب دانسته و افزود: ما در حوزه کتاب کودک و نوجوان با مشکل ویترین و رفتن کارها به سمت ترجمه مواجه هستیم.


مدیرکل مجامع و تشکل‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به وجود مشکلاتی چون وفور کتاب‌سازی و عدم توانایی نویسندگان در برقراری ارتباط و مخاطب در حوزه کتاب‌های عمومی اشاره کرد و گفت: در کل به نظر می‌رسد مانند عرصه‌های دیگر فرهنگی سهم کمرنگی بر عرصه فرهنگ عمومی و کوچه بازاری دارد البته باید گفت که تاثیر کتاب در ذهن فرهنگ ایرانیان عمیق است.

"وصفی" اظهار داشت: در خصوص چرایی افزایش فاصله مردم با کتاب و کتاب‌خوانی بخشی از مشکل را باید از نظر جامعه‌شناختی بررسی کرد زیرا جامعه ما جامعه شفاهی بوده و گرایش به حوزه شفاهی دارد و آنهم از عرضه خود را دارد و مذمت پذیر نیست.


وی تصریح کرد: مردم ما با حضور در محفل مجالس سخنرانی به ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی کمک می‌کنند زیرا هر مجلس سخنرانی کتابی‌ است که سخنران آنرا قرائت می‌کند.


به گفته "وصفی" برای آشنایی هر چه بیشتر مردم با فرهنگ کتابخوانی فرایندها مهم هستند و در کشورهایی که حوزه زیرساختی فراهم است روزنامه‌هایی برای کودکان پیش از دبستان منتشر می‌شود.


وی افزود: جایگاه درس انشا در دوره معینی از آموزش و پرورش شکننده شد و امروزه نقش کتاب در مدارس جایی ندارد، وزارت آموزش و پرورش سهمی در جهت گشایش جایگاهی برای نقد کتاب در مدارس برداشته و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم برای فراهم کردن موقعیت لازم برای برگزاری این جلسات اظهار امادگی کرده است.


"وصفی" گفت: سازمان صدا و سیمای ما باید همانند برنامه رادیوها قصه خوانی‌هایی از روی کتاب برای کودکان و نوجوانان را در زمره برنامه‌های خود قرار دهد.


مدیر کل مجامع و تشکل‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در  ادامه جایگاه صدا و سیما را در خصوص فرهنگ کتابخوانی محوری دانست و اظهار داشت: نویسنده نیز باید بداند که مخاطبانش چه می‌خواهند کتابهای عامه‌پسند بازاری هم به ا اندازه مردم را با فرهنگ کتابخوانی آشتی می‌دهد.

وی تصریح کرد: در کشورهای غربی هم کتابهای زیرساختی در تیراژ بالا منتشر نمی‌شوند، نویسنده باید بتواند از طریق نویسندگی امرار معاش کند.


*گذر از کتاب کاغذی به کتاب الکترونیک در گرو برنامه‌ریزی‌های عملی و حقوقی است


همچنین محسن پرویز سخنگوی انجمن قلم در مورد چگونگی پردازش به حل مشکلات موجود بر سر راه ترویج کتاب و کتاب‌خوانی گفت: ما باید کمی عمیق‌تر به مسائل نگاه کنیم و به طور مثال سعی کنیم که اگر ترویج کتاب خوانی با قیمت کتاب الکترونیک شروع شود باید از آغاز تا پایان نگاه کنیم و باید عمیق‌تر به این قضیه بنگریم.


وی افزود: راجب به کتابخوانی ما در مقایسه با کشورهای همسایه وضعیت خوبی داریم اما در مقایسه با ایده‌ال خود وضعیت چندان مناسبی نداریم.


"پرویز" با اشاره به آنکه در سالهای اخیر اتفاقاتی افتاد که اگر ادامه پیدا کند اوضاع وخیمی خواهیم داشت اظهار داشت عدد و رقم کتاب مناسب در جامعه بالا بوده و در سال گذشته بخش زیادی از هفتاد هزار عنوان کتاب چاپ و منتشر شده کتابهای مناسب بودند منتها ما این کتاب خوب را به مخاطب معرفی نمی‌کنیم.


وی تصریح کرد: اینکه نویسنده باید به سلیقه مخاطب توجه کند به طور صرف درست نیست زیرا نویسنده گاهی باید به سلیقه مخاطب جهت دهد.

سخنگوی انجمن قلم خاطرنشان کرد: تولید کتاب مناسب محصول مناسب با کیفیت و گذر از کتاب کاغذی به کتاب الکترونیک نیازمند انجام برنامه ریزی‌های عملی و حقوقی است.


در ادامه در میان گفتگوی ویژه خبری با محوریت هفته کتاب وصفی افزایش سرانه مطالعه کشور را نیازمند دست در دست یکدیگر نهادن نهادهای مختلف فرهنگی دانست و گفت: وزارت فرهنگ و  ارشاد اسلامی در این جهت گام مثبتی برداشته است.


وی با بیان لزوم توجه به آنکه صنعت‌های بالا دستی با گسترش فرهنگ کتابخوانی از ما می‌خواهند افزود:  اما اینکه ما بتوانیم خود را با شرایط موجود هم راستا کنیم کمک شایانی به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی می‌کند.


"وصفی" در قسمت دیگری از سخنانش تقویت کارخانه‌های داخل کشور را بخش دیگری بحث مطرح در مورد وضعیت کتاب و ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه دانست و گفت باید دید که کارخانه‌های داخلی برای کتاب کاغذ تولید کنند و یا در زمینه کاغذ مطبوعات فعال هستند.


به گفته "وصفی" مواد اولیه کارخانه‌ها از خارج از کشور می‌آید.


مدیرکل مجامع و تشکل‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همه چیز را در حوزه ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی نیازمند مطالعات چند منظوره  دانست و اظهار داشت: کتاب در این جا تولید می‌شود اما ما ویترین و کتاب‌فروشی در داخل کشور کم داریم.


"وصفی" تصریح کرد: مسئله توزیع کتاب در کشور با مشکلات عدیده‌ای همراه است.


وی گفت: کالای فرهنگی چه در بخش اطلاع‌رسانی حوزه رسانه‌های مکتوب و چه در حوزه رسانه‌های دیداری و شنیداری سهم خاصی ندارد.


وی در ادامه در پاسخ به این سوال که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه تلاشی در حوزه اطلاع رسانی کالای فرهنگی انجام داده گفت مذاکرات جدی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته‌ایم و وظیفه این وزارت اطلاع رسانی به این گونه نبوده و لنزش محدود به رسانه‌ها می شود و من نمی‌توانم همه جا را پوشش بدهم.


*ایران را با چین مقایسه نکنید


همچنین "محمدرضا وصفی" در ادامه برنامه در پاسخ به "منصور واعظی" مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی که میانگین کتاب در چین را حدود 5 هزار عدد دانسته و سرانه مطالعه در ایران را در مقایسه با آن دانست و گفت: مقایسه کشور ما با چین با توجه به شرایط کمونیستی حاکم در همه عرصه‌های فعال در چین بخصوص عرصه نقش این کشور قیاس درستی نیست.


وصفی در بخش دیگری از سخنان خود به اینکه ما در خیلی از قضیه های خو به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنیم اشاره کرد و گفت: هم‌پوشانی نداریم اگر قرار است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه حل مشکلات ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی محور باشد باید دیدگاههایش فراهم شود.


گفتنی است که واعظی وضعیت سرانه مطالعه در ایران را در مقایسه با کشورهایی چون کانادا و آلمان نیز مناسب ارزیابی کرد و گفت خوب است که در چند سال آینده در زمینه 15 کشور برتر جهان قرار بگیریم.


برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.