شهریاری با بیان اینکه با اختصاص یک سری امتیازات نمی‌توانیم مردم را به فرزند آوری تشویق کنیم، گفت: در بودجه سال ۹۲، ۱۴۰۰میلیارد تومان برای سیاست‌های جدید جمعیتی به وزارت بهداشت پرداخت شده است.

دکتر شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در حال حاضر رشد نرخ جمعیت 1/3 تا 1/5 درصد است و این میزان نشان دهنده رشد جمعیت منفی نیست اما موضوع مهم این است که با توجه به اینکه امید به زندگی در حال افزایش است، ما باید نگران جمعیت سالمند در چند سال آینده در کشور باشیم. 

وی ادامه داد: با توجه به مشکلاتی که بخش عدم اشتغال و تمایل به داشتن تحصیلات عالیه باعث شد که سن ازدواج بالا برود. 
از طرف دیگر شرایط جامعه به سمتی حرکت کرده که جوانانی هم که ازدواج می‌کنند تا چند سال تمایل به بچه دار شدن ندارند و خیلی از آن‌ها به داشتن یک فرزند بسنده می‌کنند که اگر ادامه پیدا کند در آینده دچار مشکلات عدیده‌ای خواهیم شد. 

شهریاری با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص سایت‌‌‌‌‌‌های جدید جمعیتی عنوان کرد: ما در مجلس با محوریت کمیسیون بهداشت و درمان یک طرحی ۵۲ ماده‌ای نوشتیم که در آن راهکارهای پیدا کردن سایت‌های جدید جمعیتی آمده بود که البته قبلاَ در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده که ایراداتی داشته است. 
در واقع بعد از مطرح شدن این طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی در دیداری که این شورا با رهبری داشتند ایشان دستور دادند که این طرح می‌تواند به صحن مجلس برود و تبدیل به قانون شود که البته مشکل اساسی این طرح بار مالی زیاد برای اجرای آن بود. 

وی ادامه داد: درحال حاضر یک کمیته مشترک از کمیسیون فرهنگی، بهداشت و اقتصادی در حال کار روی این قانون هستند که تا یک ماه آینده این طرح به صحن علنی مجلس می‌رود. 
البته باید توجه داشت که برداشت من این است که ما با دادن یک سری امتیازات نمی‌توانیم مردم را به فرزند آوری تشویق کنیم ما باید دغدغه‌های مردم را کاهش دهیم و مشکل کار جوانان را حل کنیم و برای اشتغال زنان تسهیلات ایجاد کنیم. 

وی با بیان اینکه در بودجه سال ۹۲، ۱۴۰۰ میلیارد تومان برای سیاست‌های جدید جمعیتی دیده شده بود که در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت، خاطر نشان کرد: این بودجه در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است و در بودجه ۹۳ هم برای این موضوع اعتبار خاص دیده خواهد شد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار