سخنگوی مجمع نمایندگان استان اردبیل گفت: تحقیق و تفحص از استانداران سابق اردبیل در دستور کار قرار گرفته و باید آنها در مورد عملکرد خود در قبال افکار عمومی پاسخگو باشند.

جلیل جعفری‌بنه خلخال امروز در گفت‌وگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران اردبیل اظهار داشت: جنوب استان اردبیل در حالی که دارای ظرفیت‌های بی‌نظیری در زمینه‌های مختلف است، محروم‌ترین منطقه استان محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: اقدامات ارتقاء ‌دهنده و توسعه‌گر قابل توجهی در این مناطق که موجب برخورداری از امتیازات مختلف باشد، صورت نیافته است.

جعفری‌بنه خلخال خاطرنشان کرد: این محرومیت‌ها ریشه در توجه کم و ناکافی مدیریت‌های قبلی استان و پیگیری‌هایی که باید می‌شد، دارد و خلخال و کوثر در برخی حوزه‌ها به بوته فراموشی سپرده شده بود.

این مسئول اضافه کرد: برای نمونه در شاخص‌های برخورداری از راه مطمئن، آب شرب و لوله‌کشی روستایی، گاز لوله‌کشی به ویژه در روستاها، داشتن سدهای بزرگ و معیشتی و... از هر حیث از میانگین استانی پایین‌تر است.

وی بیان کرد: برای مثال فقط در حوزه توسعه آب و فاضلاب روستایی در سال 90 از محل اعتبارات استانی به شهرستانی مثل خلخال رقم بسیار پایینی اختصاص یافته بود این در حالی بود که کشور به لحاظ اعتباری بهترین دوران تاریخ خود را سپری می‌کرد و در سایر زمینه‌ها هم طبق اسناد موجود نگرشی عادلانه و توسعه‌گر ملاحظه نمی‌شود.

رئیس فراکسیون رفاه و تأمین اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خواست ما و مردم با فرهنگ خلخال و کوثر توسعه این شهرستان‌هاست و با پیگیری‌های انجام یافته در بحث راه‌های روستایی هر چند در سال‌جاری بیشترین میزان اقدامات و توسعه در خلخال و کوثر اتفاق افتاده و از 20 درصد برخورداری در سال 90 به بالای 40 درصد رسیده‌ایم از این حیث امسال در رتبه اول استان هستیم.

جعفری‌بنه خلخال یادآور شد: جهت رسیدن به میانگین استانی هنوز فاصله زیادی داریم و به دلیل کوهستانی بودن این شهرستان‌ها مردم در روستاها کماکان در رنج و مشقت هستند و در داشتن راه بین مزارع هم وضعیت مطلوبی نداریم.

سخنگوی مجمع نمایندگان استان اردبیل گفت: در برخورداری از گاز لوله‌کشی و استفاده از این نعمت باز هم اکثر روستاییان جنوب استان از این نعمت بی‌بهره‌اند و علی‌رغم توسعه گازرسانی در سال 91 و اجرای پروژه‌های در دست اقدام سال‌جاری، در بیش از 10 روستا در کوثر و 19 روستا در خلخال به دلیل اقلیم خاص منطقه افزایش میزان برخورداری از این نعمت باید در اولویت باشد.

جعفری‌بنه خلخال افزود: در حوزه گردشگری هم علی‌رغم ظرفیت‌های بی‌نظیر خلخال و کوثر اقدام قابل توجهی صورت نگرفته و علی‌رغم جذب اعتبار 600 میلیونی که به توسعه زیرساخت‌های لازم اختصاص یافت، خلخال و کوثر در برخورداری از امکانات و زیرساخت‌هایی که به توسعه این صنعت منجر شود، محروم است.

وی تصریح کرد: این در حالی است که تابستان سال‌جاری مسیر اسالم ـ خلخال پرترددترین محور استان بود در حالی که بیش از یک میلیون گردشگر در خلخال و کوثر حضور یافته بودند کمبودها آزاردهنده بود.

سخنگوی مجمع نمایندگان استان اردبیل خاطرنشان کرد: در بحث راه‌های ارتباطی نیز محرومیت‌های موجود به موضوعی تلخ و تکراری جهت طرح تبدیل شده هر چند مسیر فیروز ـ خلخال ـ درام بازگشایی شده و یا محور اردبیل ـ سرچم قسمتی از مشکلات را حل کرده اما راه نامناسب ارتباطی با گیلان و راه‌های ناامن دو شهرستان آزاردهنده و فاقد ایمنی لازم است و مسئولان مربوطه باید پاسخگو باشند.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آغاز و عمر به بار نشستن پروژه‌های مختلف در خلخال و کوثر در قیاس با سایر نقاط استان بسیار طولانی و ملالت‌آور است که سدهای گیوی و بفراجرد، کارخانه سیمان و ... نمونه‌هایی از توجهات مدیریت‌های قبلی به این موضوع است.

جعفری‌بنه خلخال بیان کرد: در همین راستا تحقیق و تفحص از مدیریت چهار استاندار قبلی اردبیل علی نیکزاد، منصور حقیقت‌پور، حسین صابری و اکبر نیکزاد در مورد محرومیت‌های موجود در خلخال و کوثر و توسعه نیافتگی این شهرستان‌ها جزو برنامه‌های اولویت‌دار محسوب می‌شود، چرا که در دولت احمدی‌نژاد به لحاظ اعتبارات و توجه به طرح‌های توسعه‌ای می‌شد اقدامات بزرگی را انجام داد ولی خلخال و کوثر، همان خلخال و کوثری ماندند که بودند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بلاتکلیف ماندن مسکن مهر در گیوی علیا، تعطیلی چهار بانده شدن خروجی خلخال به طرف گیلان تا روستای مجره، عدم دو بانده شدن محور اردبیل ـ سرچم تا سه راهی فیروز، بلاتکلیف ماندن سایت تفریحی تفرجگاه اندبیل، به بار ننشستن پروژه‌هایی که در اوایل سال قبل در قالب پروژه‌های مهر ماندگار اعلام شده بود و ... نمونه‌ای از این بی‌توجهی‌هاست.

وی گفت: توجهات لازم و کافی موجب می‌شد مشکل بیکاری گسترده تحصیل‌کرده‌ترین مناطق استان را امروز شاهد نباشیم و یا کوچ و مهاجرت بی‌رویه را که به دنبال کار و امرار معاش به استان‌های گیلان، مازندران و تهران صورت می‌گیرد پدیده‌ای از همین بی‌توجهی‌هاست.

جعفری‌بنه خلخال در پایان گفت: خالی شدن تعدادی از روستاهایی که روزی سمبل تولید و اشتغال بودند از آفت‌های توجه ناکافی و مدیریت دوراندیش بوده است./ج1

برچسب ها: سمبل ، بیککاری ، خلخال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.