بنياد آينده آزادي آمريكا در گزارشی نوشت: بهترین به نتيجه رسيدن مذاكرات هسته‌اي برای دولت اوباما و هم‌پيمان نامشروع و هسته‌اي‌اش- اسرائیل، توقف تهديدهاي نامعقول عليه جمهوری اسلامی ايران است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از بنياد آينده آزادي آمريكا؛  با نگاهی اجمالي به تاریخ معاصر مي‌بينيم: در سال 2003 دولت عراق هیچ گونه سلاح کشتار جمعی بر خلاف ادعاي آمريكا در اختيار نداشت اما با اين حال به اين كشور حمله كردند!

 دولت ایالات متحده با اشغال عراق و كشتار مردم بيگناه و اعدام صدام حسین، رئیس جمهور عراق،تنها شيوه درد و رنج مردم عراق را تغيير داد و هرگز امنيت و آرامش را براي اين كشور به ارمغان نياورد. 

 در سال 2011 دولت لیبی بدون در اختيار داشتن سلاح های هسته‌ای نيز قرباني يك تجاوز ديگر واقع شد! اجراي سناريوي دامنه دار "تغيير رژيم"!

 دولت ایالات متحده،به همراه پيمان ناتو در يك سناريوي از پيش برنامه‌ريزي شده به شورشیان مسلح كمك كرد و در نهايت معمر قذافی نيز به طرز تامل‌برانگيزي كشته شد! از دوره بعد از "قذافي"، مردم ليبي نيز روي آرامش و امنيت را نديدند؟!! امروز سوریه بدون سلاح های شيميايي نيز در تيررس جنگ افروزان قرار دارد! دولت ایالات متحده و ناتو در حال حاضر به شورشیان براي براندازی (و احتمالا کشتن) بشار اسد، رئیس جمهور سوريه كمك مي كنند(البته نبايد بازيگران عرب و تركيه را ناديده گرفت).

از سوی دیگر، کره شمالی (كشوري مجهز  به سلاح‌های هسته‌ای ) و  کیم جونگ اون رهبر اين كشور، از هر گونه تغییر نظام در امان است .

درس پيش رو براي "رهبران خارجی" که در معرض اتهام از سوي دولت آمریکا قرار دارند: تلاش براي داشتن بمب اتمي براي در امان ماندن از سناريوي تغيير نظام مي باشد!رويه اي كه عربستان در حال حاضر در پيش گرفته است.

واقعيت اين است كه تهديد يك رژیم خارجی در جهان سياست (اصولا از سوي آمريكا) شيوه مناسبي برای نگه داشتن يك كشور از دستيابي به بمب هسته اي نمي باشد.(البته بر اساس معيارهاي سياست خارجي آمريكا و متحدان هسته اي كه "دستيابي به بمب هسته اي" را بهانه اي براي متهم ساختن كشورهاي مخالف خود قرار مي دهند).

ایران نيز هرگز در مسير ساخت بمب هسته اي حركت نكرده و هرگز چنين برنامه اي را هم نداشته است. سازمان های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل بارها و بارها به اين اصل و واقعيت اذعان كرده اند! . جمهوری اسلامی ايران، بر خلاف اسرائیل، از امضاكنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) است و هميشه در مقابل بازرسی‌های بي‌موردآژانس بین‌المللی انرژی اتمی شكوه نكرده است. علاوه بر این، دولت جمهوري اسلامی ايران مدتها پیش با صدور فتوا، چندين بار داشتن و كاربرد سلاح‌های کشتار جمعی را به عنوان يك سلاح غیر اخلاقی،محكوم كرده بود.

علاوه بر این، داشتن يك سلاح اتمی به عنوان یک سلاح تهاجمی برای ایران نيز بی‌مورد است.  صدها سال است كه ایران به كشوري دیگر حمله نكرده است، اما عراق در سال 1980 با حمايت آمريكا ايران را مورد حمله قرار داد. اسرائیل زرادخانه‌اي با حداقل 200 کلاهک هسته‌ای در اختيار  دارد كه برخی از آنها را در زیردریایی نيز تعبيه كرده است. 

دولت ایالات متحده نيز خود هزاران سلاح هسته اي در اختيار دارد.

بنابراین در مورد برنامه صلح آميز هسته ايران كنار گذاشتن "تهدید به حمله "،بيش از هر شيوه‌اي كارايي دارد.

پس چرا اوباما و نتانیاهو حاضر نيستند گزينه جنگ علیه مردم ایران را از روی میز كنار بگذارند؟  تل‌اويو می خواهد از هر گونه تغییر که آزادی عمل اسراييل را در منطقه محدود می کند،پيشگيري كند (خشونت مکرر علیه فلسطینی ها و لبنانی ها ) و دولت ایالات متحده نيز ، عمدتا به دلایل سیاسی داخلی(لابي هاي اسرائیل) ، حمايت از اسرائیل را در دستور كار قرار مي دهد.

اوباما رئيس جمهور آمريكا و بایدن معاون وي، پيشتر اعلام داشته بودند كه بین منافع ایالات متحده و اسرائیل تضادي وجود ندارد.

در واقع، مردم آمریکا و اسرائیل منافع کاملا متفاوتي با ایران دارد. آمریکایی ها در جنگ با ایران منافع خاصي ندارد. حمله به ايران با اختلال در تولید و تجارت نفت، اقتصاد شكننده آمريكا و جهان را متزلزل خواهد كرد و باعث كشتار نظاميان وغير نظاميان بيشماري خواهد شد . این حمله برای مردم اسرائیل نيز خوشايند نخواهد بود ،اما نخبگان حاکم و لابي‌ها در آمریکا، از جمله در کنگره،منافع زيادي به دست خواهند آورد.

به يقين موضوع "تلاش براي جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هسته اي " دليل اصلي مخالفت آنها با ايران نبوده است. رئیس جمهور جدید ایران، برای اطمینان دادن به غرب و   اسرائیل در مورد برنامه صلح اميز و غیر نظامی هسته ای ايران تلاش هاي ديپلماتيك بسياري كرده است. وزیر امور خارجه ايران نيز ملاقات هايي با(P5 +1) به منظور رسيدن به یک توافق كامل از جمله رفع تحریم‌های اقتصادی - یک شکل از جنگ اقتصاد ي تحت قانون بین المللی - داشته است . پیشرفت در این مذاکرات بارها گزارش شده بود، اما   فرانسه ، با حمايت اسرائیل ، از حصول توافقنامه نهايي ممانعت به عمل اورده است. در اين بين فرانسه با توجه به تضاد منافع، یعنی، روابط سودآور نظامی خود با اسرائیل و عربستان سعودی دست به چنين كاري زده است .

اما شاید مهم‌تر از همه اين اقدامات، دولت اوباما تاكنون از به رسمیت شناختن حق ايران -تحت پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای- برای غنی سازی اورانیوم حقي براي ايران قائل نبوده است.

يكي ديگر از عواملي كه توافق هسته اي ايران را با چالش مواجه ساخته است،درخواست اسرائيل براي معامله با ايران بر سر سوريه ،فلسطين و حزب الله بوده است.

عليرغم نشانه های اولیه از پیشرفت در مذاکرات، نتانیاهو و بزرگترین حامیان وي در کنگره خواهان تحريم هاي بیشتر،در كنار الفاظ (آمريكا) براي دستيابي به يك راه حل مسالمت آمیز تاكيد دارند(صرفا جهت برخورداري از ژست انسان دوستانه و منطق گرا در رسانه ها).

 جنگ طلبان بدون توجه به ماهيت برنامه‌ صلح‌آميز هسته‌اي ايران،تنها "جنگ و تغییر نظام" را با توجه به پياده سازي سناريوهاي تغيير نظام كنوني در منطقه مد نظر دارند.
 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار