بنا به گزارشات موجود نهادهاي بين‌المللي، شرايط جنگ داخلي و كمبود منابع پزشكي به‌دليل تحريم و ناامني مرزهاي سوريه، ارائه درمان‌هاي مناسب به بیماران را با مشكل اساسي مواجه ساخته است؛ در اين بين نيز شاهد افزايش چشمگير تعداد افراد مبتلایان به بيماري‌هاي رواني و اختلالات روحي بين افراد حاضر در کمپ‌های پناهندگان نيز بوده‌ايم.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ از ابتداي جنگ داخلي سوریه هدف قرار دادن مراكز مهم از جمله حوزه بهداشت و درمان سوريه و زير‌ساخت‌هاي مرتبط با نيازهاي اوليه مردم در دستور كار شورشيان بوده است.


این سناریو مانند يك کابوس برای مردم سوریه بوده و نسل‌هاي بعدي سوريه نيز همانند عراق از تبعات اين امر مستثني نخواهند بود.

همزمان با مذاکرات شورای امنیت سازمان ملل در مورد خلع سلاح شیمیایی سوریه، آژانس‌های کمک‌رسانی نیز بر تهيه قطعنامه‌اي انسانی در مورد دسترسی به کمک‌هاي بشر دوستانه فوری در سوریه نيز تاكيد دارند.
 
براساس برآوردها در پي شیوع بیماری ها و کمبود مواد غذایی در اين كشور جنگ‌زده، حدود ده میلیون نفر اكنون به کمک‌های انسان‌دوستانه نياز مبرم دارند.

حدود 60 درصد از بیمارستان‌های سوریه نابود و یا آسیب دیده اند و کادر پزشکی نيز تلفات سنگيني داده است به همين خاطر فرار كاركنان از مراكز بهداشتي درماني سوريه را شاهد مي باشيم. به دلیل   محدودیت های دولت در تهيه مايحتاج و کمک‌های بهداشتي از مرزها خود، به ویژه در مناطق تحت کنترل مخالفان شاخص بهداشت و شرايط استاندارد مراكز بهداشتي در وضعيت بسيار اسفناكي قرار دارد.


در اين بين بیمارستان‌هاي سوریه و متخصصان پزشکی بارها به خاطر كمك به زخمی‌ها) از سوي مخالفان بشار اسد مورد هدف قرار گرفته اند.

صنعت داروسازی پر رونق سوریه، مستقر در شهر حلب، اكنون در وضعيت ورشكستگي كامل قرار گرفته و اكنون بیماران سوري مجبورند داروهاي مورد نياز خود را از کشورهای همسایه با قیمت‌های سرسام‌آور تهيه نمايند.

هدف قرار دادن عمدی امکانات و کادر پزشکی تا به حال تاثیر سوئي بر زیر ساخت های بهداشت و درمان سوریه وارد كرده است، به شكلي كه حدود 60 درصد بیمارستان هاي سوريه نابود شده و پس از آغاز جنگ پزشکان و پرستاران نيز در حال فرار از سوریه مي باشند! 

به خاطر فعاليت خصمانه گروهك‌هاي شورشي ،چالش‌های عمده‌ای برای بدست آوردن تجهیزات پزشکی در سوریه، به عنوان برنامه‌هاي کمک اضطراری سازمان ملل متحد - وجود دارد.


بنا بر برخي برآوردها حدود دو هزار گروه مخالف مسلح در سوریه همچنان فعاليت دارند.درگیری میان این گروه ها به طور فزاینده ای گسترده شده است و مسیرهای کلیدي و دسترسی براي انتقال كمك‌هاي انسان‌دوستانه نيز به مخاطره افتاده است.

این دسته مشكلات عمدتا امنيتي، نظام پزشکی سوريه را به نقطه اي بدون بازگشت سوق داده است،در اين بين بیماران مبتلا به بیماری های مزمن از جمله سرطان، دیابت، و بیماری قلبی، سل، لیشمانیوز و سرخک در شرايط اضطراري مي باشند! شیوع فلج اطفال نيز از معضلات نسل جوان امروز سوريه مي باشد.
 
  اكنون بیماران دیابتی مجبورند انسولین و داروهای مورد نياز خود را از کشورهای همسایه با قيمت‌هاي بالا تهيه نمايند.

حتی جوامع با زيرساخت‌هاي مراقبت های بهداشتی قوي نيز با این چالش ها دست و پنجه نرم مي كنند،حال سوريه بحران زده چگونه مي تواند از اين شرايط رهايي يابد ! 


کارشناسان بر اين باورند که هزینه های جاري برای پوشش درمان تلفات و صدمات جنگ سوريه ماهانه 300 هزار دلار باشد،فرايندي كه براي اجراي آن به ده سال نيازمنديم! در حال حاضر، آژانس های کمک رسانی حقوق بشر، تیم های پزشکی، واکسیناسیون و تجهیزات وزارت بهداشت سوريه را تامين (نسبي) مي كنند،اما با گسترش دامنه درگيري ها و شناخته شدن دامنه اين فاجعه انساني شرايط بسيار اضطراري تر خواهد شد.

تنها مانع موجود بر سر راه ارائه خدمات درماني و بهداشتي،درگيري هاي موجود است كه هر چه سريعتر بايد به اتمام برسد.
 
قبل از این درگیری ها، سوریه به لحاظ كيفيت سیستم پزشکی خصوصی و دولتی شرايط نسبتا خوبي داشت: مرگ و میر مادران، به عنوان مثال، از 482 مورد در هر 100 هزار تولد در سال 1970 به 52 مورد در سال 2009 كاهش داشته است .

شیوع بیماری فلج اطفال سوریه توسط سازمان بهداشت جهاني نيز تایید شده است.

به گزارش بي‌بي‌سي گروه‌های خارجی فعال در سوریه به احتمال زياد عامل برخي بيماري‌ها در سوريه شناخته مي شوند.


 اكثر افراد مبتلا كه مورد آزمایش قرار گرفته اند نوزادان و کودکان نوپا هستند.

قبل از آغاز جنگ داخلی سوریه در سال 2011 ، حدود 95٪ از کودکان علیه این بیماری واکسینه شده بودند.

بنا بر تخمين سازمان ملل متحد نزديك به 500 هزار کودک سوري در حال حاضر واکسینه نشده‌اند.

فلج اطفال عمدتا در کشورهای توسعه یافته ریشه کن شده ، اما در نیجریه، پاکستان و افغانستان باقی مانده است.

در اين بين گروهك هاي تروريستي فعال در سوريه كه عمدتا از پاكستان مي باشند،دليل اصلي اين بيماري تلقي مي گردند.

بین 5-10٪ از کسانی که از فلج رنج می برند جان مي دهند چرا که عضلات تنفسی فرد مبتلا از بين مي رود.

مراکز شیوع مشکوک اين بيماري در استان شرقی دير الزور مي باشد!

این بیماری بسیار مسری اغلب توسط مصرف غذا یا مایع آلوده به مدفوع منتقل می شود.

با حرکات جمعیت به مناطق دیگر اين بيماري نيز منتقل مي گردد. بنابراین خطر گسترش در سراسر منطقه،با گسترش ناآرامي ها بيشتر شده است.

بیش از 100 هزار کودک زیر پنج سال سوري در معرض فلج اطفال قرار دارند. 

بیش از چهار میلیون سوری بخاطر جنگ داخلی آواره شده و به طور کلی در، شرایط غیر بهداشتی پر جمعیت زندگی می کنند.

بیش از دو میلیون نفر از کشور نيز فرار کرده اند، بسیاری از آنها در اردوگاه های پناهندگان در اردن، لبنان، ترکیه و مصر زندگی می کنند. 

در حال حاضر افزایش موارد سرخک، حصبه و هپاتیت A در اين اردوگاه ها نيز گزارش شده است.


بطور كلي مناطق با شرایط اضطراری و پیچیده ،که در آن نظام سلامت رو به زوال است،بچه ها بیشتر در معرض خطر به بیماری هایی مانند فلج اطفال قرار دارند".

اكنون هزاران نفر از افراد مبتلا به بیماری های مزمن، در اردوگاه های پناهندگان در منطقه ، نگهداري مي شوند .مراقبت و درمان بزرگسالان مبتلا به بيماري ها و اختلالات رواني،هزينه هاي بسياري را مستلزم است. قبل از بازسازی نظام پزشكي سوريه،جنگ بايد پايان يابد.


***  وضعیت سلامت در سوريه قبل از بحران  
بر اساس آمارهاي موجود شاخص‌هاي سلامت در سوريه در سه دهه گذشته رشد چشمگيري داشته است، به نحوي كه شاخص مرگ‌و‌میر نوزادان در هر هزار مورد از 132 مورد مرگ و مير در سال 1970 به 17.9 مورد كاهش داشته است. امید به زندگی از 56 سال در سال 1970 به 73.1 سال در سال 2009 افزايش داشته است . اكنون در سايه بحران داخلي سوریه 77٪ از مرگ و ميرها با بیماری های غیر واگیر مرتبط مي باشند. مجموع هزينه دولت در بخش سلامت به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی،در سال 2009 برابر با 2.9 درصد اعلام شده است!


*** در جریان بحران داخلي سوريه 
سوریه در حال حاضر در یک بحران سیاسی و اجتماعی و اقتصادی طولانی‌مدت گرفتار شده است که وخامت شدید شرایط زندگی مردم و سيستم بهداشت و درمان اين كشور را متزلزل كرده است.
  • حداقل 25 هزار سوری مجروح و کشته شده‌اند، در میان آنها زنان و کودکان کارکنان امداد و بهداشت نيز به چشم مي خورد. سيل كثيري از سوري ها در اردوگاه های پناهندگان ترکیه، اردن، لبنان و عراق در شرايط بد امنيتي بهداشتي زنداني شده اند! میلیون ها نفر در داخل سوريه از محل سكونت خود آواره شده اند و با ادامه داشتن بحران مورد حمايت غرب،شدت بحران انساني سوريه نيز بيش از ييش افزايش خواهد يافت.
  • زیرساخت های حیاتی نابود و يا در آستانه تعطيلي قرار گرفته اند، و در نتیجه فقدان سرپناه و منابع انرژی،خرابي بخش خدمات آب و فاضلاب، ناامنی غذایی و ازدحام بیش از حد در برخی مناطق،بحران انساني سوريه به لحاظ بهداشتي بسيار نگران كننده مي باشد.
  • اكنون دسترسي به بهداشت و درمان در سوريه خصوصا در بخش هاي تحت كنترل شورشيان وضعيت اسفناكي دارد.خدمات بهداشتی مادر و کودک در سطح مراقبت های بهداشتی اولیه (PHC) نيز تقريبا مختل شده است. در اين بين كودكان و مادران از قربانيان اصلي نا آرامي هاي سوريه تلقي مي گردند به عبارتي ديگر:نيروي انساني و نسل آينده سوريه! همان بلايي كه بر سر مردم عراق و افغانستان آمد اما اينبار توسط نيروهاي پروكسي!
  •       کیفیت مراقبت های بهداشتی به خاطر وخامت عملکرد تجهیزات پزشکی با توجه به کمبود قطعات یدکی و کمبود داروها و وسایل پزشکي به خاطر تحریم غربي ها (حاميان تروريست ها) از ديگر جنبه هاي تامل برانگيز اين ناآرامي ها مي باشد.
طبق بر آورد سازمان بهداشت جهاني در بررسي از 342 مركز بهداشتي و 38  بيمارستان در استانهاي درگير بحران سوريه  دمشق, حمص, حما , ادلب,دير ازور   طرطوس  , درعا,  43% مراكز بهداشتي عملكرد نسبي 2% تعطيل 13% به خاطر دوري مسافت ،عدم امنيت ،مشکلات در حمل و نقل عمومی یا جابجایی موقت نفر از بي نظمي ارائه خدمات بهداشتي رنج مي برند در حالی که تنها 50 درصد از بیمارستان ها به طور کامل -به دلیل فقدان کارکنان، تجهیزات و دارو- فعال مي باشند. برخی از بیمارستان ها، سی‌تی‌اسکن، داپلر، اكوگرافي، تجهیزات بیهوشی، و آمبولانس نيز در مضيقه مي باشند. مناطق روستایی دمشق، درعا، استانهای حمص و ديرالزور بدترين شرايط را دارا مي باشند. بخش بزرگی از مراكز بهداشتي به سیستم فاضلاب سالم دسترسي ندارند (عمدتا در حما، ديرالزور و درعا). 
 
 51 نفر از پزشکان و کارشناسان پزشکی از سراسر جهان به هر دو طرف درگیری ها در سوریه -در نامه اي- اعلام داشتند: در راستاي كاهش تلفات انساني ،دسترسی کامل و  ارائه خدمات بشر دوستانه به مردم سوريه و توقف حملات بر امکانات و کادر پزشکی، هر دو طرف بر پايان درگيري ها بايد اهتمام داشته باشند. 

در نامه منتشر شده در لانست ،از سوي گروهی از متخصصان پزشکی -از جمله سه برنده جایزه نوبل و همچنین رئيس نهاد "پزشکان جهانی ايالات متحده"، پروفسور ران والدمن –همگي به اتفاق قول، از احتمال فروپاشي سیستم مراقبت های بهداشتی سوریه در آينده نزديك خبر داده اند.

"حملات سیستماتیک به كادر پزشکی، تجهیزات و بیماران ،سیستم بهداشت و درمان سوریه را رو به نابودي كشانده و تقريبا دریافت خدمات پزشکی ضروری را براي مردم مصيبت زده غير ممكن ساخته است". 

بخش های وسيعي از سوریه به طور کامل از کمک های پزشکی محدود شده اند،بنا به گزارش سازمان بهداشت جهانی 57 درصد از بیمارستان های سوریه نابود شده و یا به شدت آسیب دیده اند. 


"بیماران مبتلا به بیماری های مزمن از جمله سرطان، دیابت، فشار خون بالا و بیماری های قلبي،دريافت کمک های پزشکی دراز مدت برای مراقبت های پزشکی ضروری،به طور كامل در هيچ كجا در دسترس نمي باشد."

 "در برخی مناطق، کودکان واکسیناسیون نشده اند، به این معنی که شرایط برای شيوع یک بیماری همه گیر فراهم شده است".

در اين نامه از شورشيان خواسته شده است با توقف حمله به كادر پزشكي و فعالان امدادي امكان ارائه كمك هاي بشر دوستانه را به نيازمندان فراهم نمايند.

بنا به مدارك موجود حدود 469 كارمند بخش پزشكي سوريه تاكنون (توسط شورشيان) زنداني شده اند،  به گفته شورای روابط خارجی، حدود 15 هزار پزشک سوریه را ترک کرده اند از پنج هزار پزشک شهر حلب قبل از آغاز جنگ ، تنها 36 نفر باقی مانده اند.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، 37 درصد از بیمارستان های سوریه نابود شده و بیش  از 20٪ آنها نيز به شدت آسیب دیده اند.

 با توجه به كيفيت پايين سيستم بهداشت سوريه،جمعیت سوریه در معرض شیوع هپاتیت، حصبه، وبا و اسهال خونی قرار دارند. 


از آغاز جنگ داخلي، بیش از 3،000 مدرسه و تعداد قابل توجهی از مساجد آسیب دیده یا نابود شده اند. اکثر کارخانه های تولید آرد و نانوایی دیگر فعاليت ندارند!. حدود 60 در صد از بیمارستان ها، 38 درصد از مراکز بهداشتی درمانی، 90 درصد از آمبولانس ها و 70 درصد از بخش هاي توليد دارویی تحت تاثير اين بحران داخلي قرار گرفته اند. هدف قرار دادن عمدی بیمارستان ها، پرسنل پزشکی جنبه غير انساني فعاليت هاي شورشيان سوريه را نشان مي دهد. در اين بين نيز كشورهاي حامي حقوق بشر هرگز اعتراضي نداشته و نخواهند داشت!

در اين بين، آدم‌ربایی فعالان و داوطلبان امدادي به طور فزاینده ای نيز به چشم مي خورد، حتي كاميون هاي حامل مواد كمكي نيز از دست شورشيان در امان نبوده اند. 

***  سخن پاياني 
"والری آموس" مسئول هماهنگی کمک‌های اضطراری سازمان ملل در شورای امنیت در مورد وضعيت انسانی سوریه مي گويد:" در حال حاضر بیش از 9 میلیون نفر در این کشور برای زنده ماندن نیاز به کمک کشورهای دیگر دارند،در ماه سپتامبر شمارافراد نیازمند به کمک های خارجی به 6.8 میلیون نفر رسیده است".


اما نكته قابل تامل اين است كه:هر چند آمريكا و متحدانش، لشگركشي و اعزام نيرو براي جنگ با سوريه را مرتكب نشده اند،ولي در عوض از نيروهاي پروكسي (تحت حمايت مالي اعراب (عربستان و قطر)،ضربه سنگيني به اقتصاد و متعاقبا بهداشت سوريه وارد كرده اند،طوريكه "نيروي انساني" سوريه به شدت آسيب ديده و احياي تركيب جمعيتي سوريه سالها طول مي‌كشد،در اين بين بسياري كشته تعداد بي‌شماري بيمار،دختران و زنان مورد تجاوز و برده‌داري جنسي قرار گرفته و ميليون‌ها نفر نيز آواره شده اند.....دقيقا اين برنامه-هدف قرار دادن نيروي انساني-آنچه در مورد عراق و افغانستان سالهاست اجرا مي شود،در سوريه نيز به طرز ماهرانه‌ و جنایتکارانه‌اي پياده شده است.

گزارش از حسینی

منابع:
http://reliefweb.int/report/syrian-arab-republic/under-secretary-general-humanitarian-affairs-and-emergency-relief-5#sthash.Dc72mHut.dpuf
http://www.globalresearch.ca/health-care-in-syria-before-and-during-the-crisis/5320448 
 http://doctorsoftheworld.org.uk/blog/entry/syria-un-must-tackle-aid-access-as-well-as-chemical-weapons
http://www.bbc.co.uk/news/health-24106554
http://doctorsoftheworld.org.uk/blog/entry/doctors-urge-end-to-attacks-on-syrias-hospitals-and-medics
http://newint.org/features/web-exclusive/2013/11/07/syria-medical-costs-war/#sthash.uXwCDHyq.dpuf

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار