عزادراران حسینی در اردبیل همزمان با سومین روز شهادت شهدای کربلا، آیین نمادین تشییع پیکر شهدای کربلا را برگزار کردند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / از صبح امروز و همزمان با روزی که در تاریخ کربلا به یوم الدفن معروف شده دستجات عزاداری و سینه‌زنی اردبیل با اشک و قلب های مالامال از غم آیین نمادین تشییع پیکر شهدای کربلا را برگزار کردند.

این مراسم سنتی و ارزشمند همه ساله در سومین روز شهادت شهدای کربلا در اردبیل برگزار می شود تا عزاداران حسینی با برپایی این آیین اوج عشق و اردات خود را به مولا و سرورشان امام حسین (ع) و 72 یار باوفای سید الشهدا (ع) نشان دهند.

این مراسم از جلوی مسجد اعظم اردبیل آغاز شده است و تا مقابل مصلی بزرگ امام خمینی و بازار اردبیل ادامه می یابد و دستجات عزاداری با نوحه سرایی و چشمان اشکبار تشییع نمادین پیکر شهدای کربلا را انجام می دهند.

علاوه بر برپایی این آیین در برخی از محلات اردبیل مراسم شبیه خوانی سومین روز شهادت امام حسین (ع) در حال برگزاری است و عزاداران حسینی سعی دارند تا گوشه هایی از آلام اسرای کربلا را به تصویر بکشد؛ سرهای مبارکی که به بر بالای نیزه ها قرار دارد واسرایی که به زنجیر کشیده شده اند؛ کودکانی که در فراق پدر و برادر و عمو بی تابی می کنند و طبل هایی که یزیدیان از فرط شادی برآن می کوبیدند گوشه هایی از تصاویر جانکاهی که اسرای کربلا شاهد آن بودند.

همچنین در این آیین گوشه ای از افشاگری های حضرت زینب (س)و امام سجاد (ع) در برملا کردن افکار پلید دستگاه اموی و یزید ملعون اجرا می شود تا عظمت روحی شهدای کربلا و اسرای در‌بند را با زبانی گویا بیان کنند.

در اردبیل علاوه بر مراسم شبیه خوانی روز عاشورا، سومین و هفتمین روز شهادت سیدالشهدا (ع) وهمچنین اربعین حسینی هم شبیه خوانی مخصوص برگزار می شود./س

برچسب ها: اردبیل ، تشییع ، پیکر ، شهدای ، کربلا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.