نزديک به سه‌ ماه از آغاز به‌ کار محمدعلي نجفي، رييس سازمان ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي مي‌گذرد. با اين حال او تاکنون تنها براي دو استان کشور مديرکل ميراث‌فرهنگي تعيين کرده است و بقيه استان‌ها يا با سرپرست اداره مي‌شوند يا همچنان بلاتکليفند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛
اين بلاتکليفي در شرايطي ادامه پيدا مي‌کند که ادارات کل ميراث ‌فرهنگي استان ‌هاي مختلف کشور در هشت ‌سال گذشته و به ‌خصوص در اواخر دوره دولت قبل از عدم برنامه‌ريزي، نداشتن بودجه کافي، مديريت افراد غيرکارشناس و فاقد تخصص آسيب‌هاي بسياري را متحمل شدند.
به همين دليل نيز بدنه کارشناسي اين ادارات کل پس از انتخابات رياست‌جمهوري اخير که به انتخاب حسن روحاني و انتصاب محمدعلي نجفي به‌عنوان رييس سازمان ختم شد نسبت به تغيير وضعيت بسيار اميد بسته بودند. اما با گذشت سه‌ماه از آغاز به‌کار دولت گويا رييس جديد سازمان چندان عجله‌اي براي بهبود وضعيت يا اعمال تغيير در چارچوب مديريتي ادارات کل استان‌ها ندارد.
در اين ميان زنجان و خراسان‌رضوي، تنها استان‌هايي هستند که در دولت حسن روحاني مديرکل ميراث خود را شناخته‌اند. نجفي 19 مهرماه «يحيي رحمتي» که پيش از اين معاون صنايع‌دستي سازمان بود را به‌عنوان مديرکل انتخاب و براي استان زنجان منصوب کرد. همچنين در 21مهر رجبعلي لباف‌خانيکي مديرکل جديد ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري خراسان‌رضوي شد.
پيش از آن نيز در تاريخ دوم مهرماه، سرپرست اداره کل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان‌هاي کرمان، مرکزي، بوشهر، کهگيلويه‌وبويراحمد و سمنان با صدور احکام جداگانه اي از سوي معاون توسعه مديريت اين سازمان منصوب شدند. بر اين اساس با صدور احکام جداگانه «محسن موحدي» به‌عنوان سرپرست اداره کل ميراث‌فرهنگي استان کرمان، محسن رحمتي به‌عنوان سرپرست اداره کل ميراث‌فرهنگي استان مرکزي، نصرالله ابراهيمي به‌عنوان سرپرست اداره کل ميراث‌فرهنگي استان بوشهر، رحيم دادي‌نژاد به‌عنوان سرپرست اداره کل ميراث‌فرهنگي استان کهگيلويه‌وبويراحمد و محمد طاهريان به‌عنوان سرپرست اداره کل ميراث‌فرهنگي استان سمنان منصوب شدند.
از طرفي حتي انتصاب همين پنج «سرپرست» نيز در شرايطي انجام شد که رسانه‌ها و کارکنان ادارات کل اين استان‌ها از اين تغيير و تحولات ابراز ناخرسندي کرده‌اند. دست‌کم در مورد سرپرست‌هايي که براي ادارات کل ميراث دو استان کهگيلويه‌وبويراحمد و سمنان انتخاب شد، هر دونفر از مديران دولت قبلي بودند و اقداماتي که در زمان آنها در حوزه ميراث‌فرهنگي و گردشگري صورت گرفت انتقاداتي را در پي داشت.
در يک مورد آنگونه که پايگاه «هنرنيوز» گزارش داده است؛ رحيم دادي‌نژاد، سرپرستي که از دوم مهرماه براي اداره کل ميراث استان کهگيلويه‌وبويراحمد انتخاب شد پيش از اين و به‌مدت چهارسال در معاونت ميراث‌فرهنگي اين استان مشغول به‌کار بود و در دوره او اقداماتي در حوزه حفاظت از ميراث تاريخي انجام شد که به تعبير اين پايگاه خبري چندان خوشايند نبود. اين اقدامات به اين شرح بوده‌اند؛ اقدامات ناگوار مرمتي در تنگ سروک به‌عنوان يکي از کليدي‌ترين محوطه‌هاي دوره اشکاني (اليمايي) در ايران و مهم‌ترين مجموعه تاريخي - طبيعي اين استان. عدم مراقبت و حفاظت از بافت تاريخي شهر دهدشت با بيش از ?? هکتار وسعت که تنها بافت برجا مانده از شهرهاي دوره صفويه در ايران است. به گونه‌اي که در سال‌هاي گذشته بخش‌هاي زيادي از اين بافت به‌صورت اساسي تخريب شد و کاملا از بين رفت. اين در حالي است که در اولين سفر استاني دولت احمدي‌نژاد به استان تنها در يک مورد دو‌ميلياردتومان براي احياي اين بافت اختصاص داده شد اما با اين مبلغ اقدام خاصي صورت نگرفت.
واگذاري تپه باستاني «تُل گَپ» به‌عنوان يکي از مهم‌ترين محوطه‌هاي باستاني استان که داراي چهار هکتار وسعت و نهشته‌ها و لايه‌هايي از‌ هزاره پنجم تا ‌هزاره اول پيش از ميلاد است يکي ديگر از اقدامات اين مدير در معاونت ميراث بود. با اينکه اين محوطه در سال ???? در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد، درست در زمان مديريت دادي‌نژاد بر اداره ميراث شهرستان کهگيلويه، به فردي واگذار شد تا روي آن نهال‌کاري شود. علاوه بر اين، مرمت غيراصولي چهارطاقي تاريخي ساساني خيرآباد با مصالحي همچون سيمان و بلوک را نيز از ديگر اقدامات انجام‌شده در دوره او بايد دانست. با اين حال همين مدير از سوي مسوولان جديد سازمان ميراث‌فرهنگي به‌عنوان سرپرست اداره کل ميراث‌فرهنگي استان کهگيلويه‌وبويراحمد برگزيده شده است.
«هنرنيوز» همچنين در رابطه با مدرک تحصيلي رحيم دادي‌نژاد نوشته است: او داراي مدرک کارداني باستان‌شناسي از دانشکده ميراث است و از سال ???? تاکنون نيز به‌عنوان دانشجوي رشته باستان‌شناسي در دانشگاه آزاد اسلامي واحد کازرون در حال اخذ مدرک کارداني به‌کار‌شناسي در اين رشته بوده است.
در موردي ديگر نيز مي‌توان به سرپرست انتخاب‌شده براي اداره کل ميراث‌فرهنگي استان سمنان اشاره کرد. محمد طاهريان پيش از اين و در دوره دولت احمدي‌نژاد براي چندسال قائم‌مقام، معاون و نزديک‌ترين فرد به «حميد يزداني» مديرکل وقت ميراث در دولت احمدي‌نژاد بود.
در دوره رياست و قائم‌مقامي يزداني و طاهريان در ميراث سمنان اقداماتي انجام شد که انتقاد گروهي از اعضاي بدنه کارشناسي اين اداره را به‌همراه داشت. يکي از کارشناسان اين اداره کل در رابطه با همين اقدامات به «شرق» گفت: انتقال اداره ميراث استان به شهرک صنعتي اصناف مزاحم، تخريب با لودر بخشي از بناي تاريخي امامزاده سيدتاج‌الدين تحت عنوان بناي الحاقي، مرمت غيرعلمي و غيرکارشناسي سقف عمارت ملاده به‌گونه‌اي که تيرهاي قديمي سقف را برداشته و به‌جاي آنها يک سقف جديد گذاشته‌اند، مشغول به‌کارکردن يگان حفاظت ميراث در اداره به شکلي که حراست فيزيکي آثار انجام نمي‌شود، قلع و قمع درختان مجموعه چشمه‌علي، انتصاب يک فرد با استخدام قراردادي به‌عنوان رييس اداره ميراث شهرستان مهدي‌شهر در حالي که سپردن پست‌هاي مديريتي به افراد قراردادي غيرقانوني است، تخريب کامل بناي تاريخي هنگ ژاندارمري، استخدام افرادي با مدارک غيرمرتبط مانند ليسانس ميکروبيولوژي، مکانيک، ادبيات، جغرافيا، زراعت و... در بخش‌هاي گردشگري و صنايع‌دستي اداره استان بخشي از اقدامات انجام شده در زمان مديريت آنها در دولت قبل است.
مواردي که در اين گزارش ذکر شد تنها دو مورد از انتصابات انجام‌شده در دولت جديد براي ادارات کل ميراث استاني است. اين در حالي است که هنوز مديران ادارات ميراث استان‌هاي بسيار مهم و تعيين‌کننده در حوزه‌هاي گردشگري و ميراث‌فرهنگي و صنايع‌دستي مانند فارس، خوزستان، اصفهان، تبريز و... همچنان مشخص نشده‌اند و در بلاتکليفي به‌سر مي‌برند. البته بر اساس برخي خبرها قرار است از هفته آينده مديران کل استاني اين سازمان معرفي شوند و هم‌اکنون تلاش‌ها براي انتخاب اين مديران در حال انجام است، با اين حال به نظر مي‌رسد روساي سازمان ميراث‌فرهنگي براي رساندن موج تدبير و اميد به ادارات کل ميراث‌فرهنگي استان‌هاي کشور عجله چنداني ندارندوبايد اميدوار بود انتصاب هاي جديد، فرضيه «تاخير» براي افزايش «دقت» را اثبات کند/س
برچسب ها: بلاتکلیفی ، میراث ، فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.