مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان گفت: تعزیه، بهترین الگوی عزاداری شیعیان در جهان وظرفیتی ارزشمند برای انتقال معارف اسلامی است .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، حجت‌الاسلام "محمد قطبی" در حاشیه آیین سنتی و مذهبی خیمه برداری نوش آباد افزود: تعزیه، در مرحله اول، بزرگداشت ایام عاشورا و تعزیت به مقام شامخ اهل بیت معصوم علیهم السلام است.

وی اظهار داشت: از دیدگاه دوم، تعزیه یک الگوی هنری است که مجموعه ای از هنرهای مختلف به ویژه هنر نمایش را شامل می شود و در کنار آن صنایع دستی است که در قالب ساخت ادوات نمودار می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان تاکید کرد: تعزیه، ترکیبی از عزاداری و هنر است که چون ابزاری برای انتقال مفاهیم عاشورا می باشد، ماندگار و پایدار شده است.

وی تصریح کرد: خون امام حسین علیه السلام، خون خدا و پایدار است و ما معتقدیم، هرچیزی که با آن حضرت پیوند بخورد، جاودانه خواهد شد و هنر تعزیه نیز چون با عاشورا و حماسه حسینی متصل شده است، لذا ماندگار است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان گفت: زاویه سوم در تعزیه، به ویژه در خیمه برداری نوش آباد، جمعیت انبوه مردم و استقبال آنها از این مراسم است که باید به عنوان یک ظرفیت ارزشمند برای انتقال معارف اسلامی استفاده کرد.

وی تصریح کرد: تعزیه، بهترین الگوی هنری و نمایشی است چون مردم، آن را می بینند، از آن خسته نشده و آموزه های آن نیز ماندگار است.

قطبی تاکید کرد: مردم در تماشای تعزیه، نسبت به سایر هنرها، صحنه های نمایش ر ا نزدیک به واقعیت حس و با آن پیوند برقرار می کنند.

آیین سنتی و مذهبی خیل عرب نوش آباد، در عصر یازدهم محرم ، برگزار می شود و واقعه عاشورا را بازآفرینی می کند. این مراسم به عنوان میراث معنوی کشور ثبت شده است./س

برچسب ها: اصفهان ، آیین ، سنتی ، مذهبی ، خیمه ، برداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.