رضایی گفت :با اشاره به روند کند ساخت راهآهن شیراز-بندرعباس، اظهار کرد: این پروژه در قانون بودجه بهعنوان مشارکت آمده است و باید یک شریکی برای اجرای آن پیدا شود. کاری که قبلا در وزارت راه و شهرسازی انجام شد این بود که کار به اسم مشارکت شروع شد، اما عملا مشارکتی در کار نبود.
وی ادامه داد: بر این اساس قرار بود پروژه فاینانس شود و بانکها پولی در اختیار سرمایهگذار قرار بدهند که بانک ملی در اینباره تعهد داده بود، اما تعهد این بانک هم نهایتا عملی نشد و در اجرا به نتیجهای نرسید.
وی با اشاره به مسائل پیش آمده به دلیل اختلاس برای شرکت تراورس (طرف قرارداد ساخت راهآهن شیراز-بندرعباس)، گفت: با توجه به این مسئله پروژه با مشکلات اساسی مواجه شد. در این راستا هفته گذشته جلسهای با نورزاد، معاون وزیر راه و شهرسازی درباره این پروژه جلسهای برگزار و قرار شد در بحث فاینانس چینی -با توجه به سفر لاریجانی رئیس مجلس- توافقاتی صورت بگیرد و پروژههای مهم عمرانی در قالب فاینانس خارجی اجرا شوند.
عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه بهدنبال تامین منابع مالی راهآهن شیراز-بندرعباس از طریق فاینانس خارجی هستیم، گفت: به دنبال این هستیم که بتوانیم با مشارکت خارجی این پروژه را به سرانجام برسانیم. در حال حاضر شرکت تراورس در این پروژه فعالیت میکند، اما سرعت کار بسیار کند است.
وی با بیان اینکه قرار بود این راهآهن در مدت 27 ماه ساخته شود، اظهار کرد: شرکت تراورس برای این پروژه قرارداد بسته بود که به دلیل مشکلات بهوجود آمده ناشی از اختلاس، بهطور کامل پروژه تعطیل شد. پس از آن شرکت تراورس را به گروه دیگری دادند و اعلام شد این راهآهن فقط باید در قالب فاینانس انجام شود.
رضایی در خصوص میزان منابع مالی مورد نیاز برای ساخت راهآهن شیراز-بندرعباس نیز گفت: برای اجرای این پروژه نیازمند 1500 میلیارد تومان اعتبار هستیم که تا کنون حدود 100 میلیارد تومان در این پروژه تزریق شده است./س