دبیر علمی نخستین همایش آلودگی هوای اهواز گفت: در صورت افزایش 500 هکتاری پوشش گیاهی در اهواز، آلودگی هوا به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ براساس آمار رسمی کشور، کلانشهر اهواز پس از استان‌های اصفهان و تهران،  بیشترین آلودگی هوا را دارد، همچنین آلودگی هوا در این شهر روزبه‌روز افزایش یافته و شدیدتر شده است، ناگفته نماند که مهم‌ترین دلیل آلودگی هوای کلانشهر اهواز، گرد و غبار، حمل و نقل درون‌شهری، گسترش افسارگسیخته بافت شهری و رسیدن آن به کارخانه‌هایی همچون ایران کربن و فولاد خوزستان است.

دبیر علمی نخستین همایش آلودگی هوای اهواز در این خصوص اظهار کرد: بارها از سوی سازمان‌های مختلف همچون سازمان حفاظت محیط زیست خوزستان اعلام شده که اهواز هشت برابر بیش از حد مجاز آلوده ‌است؛ به همین دلیل بیشتر پروازها لغو و مدارس این کلانشهر تعطیل می‌شد.

محمدصادق سخاوت‌جو با بیان اینکه برخی سازمان‌های دولتی دلیل این گرد و غبار را آلودگی ناشی از گرد و غبار صحرای عربستان و جنوب عراق و همچنین نبود بارش باران و نبود پوشش گیاهی در برخی مناطق خوزستان می‌دانند، تصریح کرد: دامنه گسترش این آلودگی به استان‌های ایلام، لرستان و برخی از شهرهای استان فارس و بوشهر نیز رسیده است.

وی اضافه کرد: براساس برنامه‌های سازمان محیط زیست و در صورت افزایش 500 هکتاری پوشش گیاهی در کلانشهر اهواز و انجام پروژه کمربند سبز، بین چهار تا 6 درجه از گرمای هوا در اهواز کاسته خواهد شد و آلودگی هوا نیز تا حد چشمگیری پائین خواهد آمد.

* گسترش شهرنشینی و افزایش تعداد خودروها

دبیر علمی نخستین همایش آلودگی هوای اهواز تصریح کرد: گسترش شهرنشینی، افزایش سریع تعداد خودروهای سواری، شرایط عدم تطابق امکانات حمل و نقل عمومی با نیازهای واقعی جامعه شهری در کشور باعث تغییر و دگرگونی کیفیت هوای شهرهای بزرگ کشور و به ویژه استان خوزستان شده است.

سخاوت‌جو متذکر شد: این امر با تشدید پدیده ریزگردها در منطقه به ویژه در استان‌های غربی و خوزستان شده است.

دبیر علمی نخستین همایش ملی آلودگی هوا، پایش، اثرات و اقدامات کنترلی کشور با اشاره به دستاوردهای همایش که مهرماه امسال در سطح ملی و منطقه‌ای در اهواز برگزار شده بود، ضرورت توجه مسئولان و مردم را به این امر خطیر یادآور شد.

وی عنوان کرد: در همایشی که برگزار شد، مسئولان مربوطه در رابطه با مباحث مختلف آلودگی هوا نظیر آلودگی هوا در محیط‌های شهری، صنعتی و محیط‌های بسته آخرین دستاوردهای علمی خود را تشریح کردند.

سخاوت‌جو در پاسخ به این سئوال که آیا شما پیش بینی می‌کردید که هوای شهر اهواز بر اثر باران اسیدی آلوده شود که چنین همایشی را برگزار کرده‌اید؟ خاطرنشان کرد: برگزاری چنین همایش‌هایی برای جلوگیری از آلودگی هوا در خوزستان و استان‌هایی که آلودگی آنها زیاد بوده بسیار مفید است.

این کارشناس ارشد محیط زیست همچنین تأکید کرد: به همین منظور گروه مهندسی محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات خوزستان با همکاری و حمایت‌های علمی استادان مطرح و متخصص در زمینه آلودگی هوا و همچنین حمایت‌های اجرایی نهادها و سازمان های مختلف، اقدام به برگزاری نخستین همایش ملی آلودگی هوا، پایش، اثرات و اقدام کنترلی کشور در اهواز کرد.

دبیر علمی نخستین همایش آلودگی هوای اهواز در پایان ابراز داشت: از همکاری مسئولان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات خوزستان که ما را در برگزاری هرچه مطلوب‌تر این همایش یاری کردند، قدردانی می‌کنم./س
برچسب ها: کاهش ، آلودگی ، هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.