همدان/

نيترات زیادی در كاهو و اسفناج جمع می شود

عضو هيئت علمي دانشكده كشاورزي دانشگاه بوعلي سينا گفت: ‌تجمع نيترات در سبزي هاي برگي بيشتر از سبزي هاي ميوه اي و پيازي است.

دكتر "فرشاد دشتي" در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان، افزود:‌ تجمع نيترات در سبزي هايي مانند كاهو و اسفناج بيشتر از سایر سبزیهاست .

وي ادامه داد:‌ ميزان نيترات موجود در اندامهاي مختلف سبزيجات نيز متفاوت بوده به طوري كه ميزان آن به ترتيب در ساقه، دمبرگ، پهنك برگ، اندامهاي زيرزميني، پياز، ريشه ها و غده ها بيشتر است.

دشتي عنوان كرد: ‌در ميوه ها و سبزي هاي ميوه اي مشكل زيادي از نظر تجمع نيترات وجود ندارد و مشكل اصلي بيشتر در سبزي هايي است كه اندام رويشي آنها مصرف مي شود.

وي خاطرنشان كرد: ‌نيترات باعث بيماريهايي از قبيل كم خوني، سقط جنين و بيماريهاي سرطاني مي شود.

وي گفت:‌ ميزان مجاز ورود نيترات به بدن هر فرد 3.65 ميلي گرم بر هر كيلوگرم وزن بدن در روز است و با توجه به اين كه نسبت به وزن بدن سنجيده مي شود ميزان مصرف در كودكان حائز اهميت است.

اين مدرس دانشگاه راه هاي انتقال نيترات به بدن را آب آشاميدني و سبزيها عنوان كرد و گفت: ‌در مورد آبها نظارت زيادي وجود دارد و ميزان نيترات در آباندازه گیریمي شود ولي در خصوص سبزيها كنترلي صورت نمي گيرد اين درحالي است كه در كشورهاي توسعه يافته بر روي سبزي ها نيز كنترل انجام مي شود.

دشتي در خصوص دلايل تجمع نيترات در سبزي ها يادآور شد:‌ كاربرد زياد كودهاي شيميايي ازته در مزارع از دلايل اصلي تجمع نيترات در سبزيهاست چراكه كودهاي نيتروژنه باعث افزايش توليد مي شود بنابراين كشاورزان از اين كود زياد مصرف مي شود.

وي اظهار كرد: ميزان مجاز نيترات در كشورهاي مختلف فرق دارد بطوري كه در برخي كشورها ميزان نيترات مجاز در اسفناج ppm 400،براي كاهو 1000ppmتعيين شده است اين درحالي است كه در كشور ما مقدار نيترات موجود در اين سبزي ها خيلي بيشتر از حد مجاز است.

وي با بيان اينكه پرورش سبزي ها در باغچه منازل بهترين شيوه براي كنترل نيترات است به شهروندان توصيه كرد:‌ تاجايي كه امكان دارد سبزي ها را خودمان پرورش دهيم و يا اينكه از محصولات ارگانيك استفاده كنيم.همچنين از بخشهايي كه نيترات زيادي دارند استفاده نكنند و در اسفناج ساقه و دمبرگ و در كاهو ساقه وسط را مصرف نكنند.

دشتي افزود: نگهداري سبزي ها به صورت پخته در فريزر نيز باعث تركيب نيترات با اسيدهاي آمينه مي شود كه ماده اي به نام نيتروزامين توليد مي كند، اين ماده سرطان زا است و فرآيند توليد آن در يخچال و فريزر رخ ميدهد./ج1

برچسب ها: نیترات ، سبری ، سرطان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۱۸ دی ۱۳۹۹
خب چرا روی سبزیها نظارت نمیشه؟؟؟