یش از 23 هزار کارگر اتیوپیایی که در عربستان به کار اشتغال دارند خود را به مقامات این کشور معرفی کرده اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه خبری الجزیره انگلیسی ؛ این کار در پی سرکوب مهاجران غیرقانونی در عربستان انجام گرفته است و هزاران نفر دیگر از کارگران خارجی در عربستان نیز در انتظار اخراج به کشورهای خود هستند. در بسیاری از مناطق عربستان با افزایش نارضایتی و سرخوردگی کارگران خارجی درگیری ها نیز افزایش یافته است. 

اسامه بن جاوید خبرنگار الجزیره انگلیسی در عربستان در گزارشی گفت ناآرامی در عربستان پدیده ای رایج محسوب نمی شود. اما ایجاد ترافیک های سنگین در خیابان های شهرهای عربستان اکنون به پدیده ای شایع تبدیل شده است. در شهر جده پس از آنکه کارگران مهاجر خیابان ها را در نزدیکی یک مرکز اخراج مهاجران مسدود کردند دهها نفر بازداشت شدند. در مناطق دیگر نیز اغتشاشاتی گزارش شده است. در ریاض پایتخت عربستان پس از درگیری هایی که میان نیروهای امنیتی و مهاجران بیکار رخ داد تدابیر امنیتی شدیدی به اجرا گذاشته شده است. روز چهارشنبه در درگیری نیروهای پلیس ضد شورش با مهاجران خارجی یک مهاجر سودانی کشته شد. 

رشید اسماعیل ، مالک یک مرکز اجاره خودرو در ریاض گفت :«ما پس از نماز مغازه را تعطیل کردیم و وقتی برگشتیم متوجه شدیم به هشت خودرو آسیب رسیده است. شاهدان می گفتند افراد مسلح به کارد و قمه به خودروها آسیب رسانده اند.»تاکنون 23 هزار اتیوپیایی خود را به مقامات مهاجرت عربستان معرفی کرده اند. تعداد بیشتری از مهاجران نیز در حال معرفی خود به مراکز پلیس هستند. اما آنها نمی خواهند به کشور خود بازگردند. 

عبدالرحمان ، کارگر مهاجر اتیوپیایی گفت :«تا زمانی که مقامات سفارت اتیوپی خود را نشان ندهند و حقوق بشر رعایت نشود ما عربستان را ترک نمی کنیم. ما نمی خواهیم به هیچ جا برویم.»اخراج مهاجران غیرقانونی در عربستان پس از آن آغاز شد که مقامات این کشور هفت ماه به مهاجران فرصت دادند خود را با مقررات سختگیرانه تر صدور روادید منطق کنند. دولت عربستان می گوید قصد دارد بازار سیاه نیروی کار ارزان قیمت را در این کشور تعطیل کند و فرصت های شغلی بیشتری برای مردم عربستان به وجود بیاورد. دولت عربستان اعلام کرده است به اجرای سیاست های خود در این زمینه تا زمانی که اطمینان یابد همه ساکنان و مهاجران این کشور به صورت قانونی در عربستان اقامت دارند ادامه خواهد داد. 

قوانین جدید بر میلیون ها کارگر نیمه ماهر یا غیرماهر در عربستان تاثیر گذاشته است. افزایش ایست های بازرسی امنیتی و هجوم نیروهای امنیتی به مراکز تجاری موجب شکل گیری ناآرامی های کم سابقه در عربستان شده است. برخی کارگران مهاجر سرخورده و نومید به خیابان ها ریخته اند. تصاویر غیرحرفه ای که از این ناآرامی ها گرفته شده است نشان می دهد کارگران در برخی مناطق جمع شده اند و رهگذران و مردم عادی را آزار و اذیت می کنند. کل ماجرا هفته گذشته و زمانی آغاز شد که مهلت عفو نهایی برای قانونی کردن مهاجران غیرقانونی به پایان رسید.

پس از آن با سرکوب مهاجران غیرقانونی در عربستان درگیری هایی رخ داد و روز شنبه سه نفر از جمله یک شهروند عربستان در درگیری ها کشته شدند. گزارش ها حاکی است از آن پس هزاران نفر بازداشت شده اند. دولت عربستان هشدار داده است با کسانی که قانون را نقض کنند به هیچ وجه مماشات نخواهد شد. حال به نظر می رسد هزاران نفر از مهاجرانی که در جستجوی زندگی بهتر به عربستان آمده اند برای تحقق رویای خود باید به کشور دیگری بروند.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار