رئيس اتحاديه سيب زميني کاران گفت: با توجه به اينکه در حال حاضر بحث تقاضا بيشتر از عرضه "سيب زميني" است اعمال تعرفه صادراتي نمي تواند در بهبود اوضاع موثر باشد.

حسن محمدي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با اشاره به اينکه اعمال تعرفه 120 درصدي بر صادرات "سيب زميني" چاره ساز مشکلات ايجاد شده براي توليد اين محصول و کاهش قيمت آن نخواهد بود افزود: اعمال چنين تعرفه هايي باعث مي شود تا ما براي هميشه بازار صادرات خود را در کشورهاي ديگر از دست بدهيم.

محمدي با بيان اينکه طي ساليان گذشته ايران سيب زميني مورد نياز کشورهايي مانندعراق، آسياي ميانه و بخشي از کشورهاي حوزه خليج فارس را تامين مي کرد ادامه داد: اين اعمال تعرفه باعث مي شود ما نقش خود را در اين بازارها به کشورهايي مانند ترکيه و پاکستان واگذار کنيم که اين امر به ما آسيب مي زند.

محمدي اضافه کرد: زماني که قيمت سيب زميني در داخل بالا است اعمال تعرفه سبب افزايش مجددقيمت آن شده و بدين ترتيب صادر کننده ديگر توان صادرات آن را ندارد.

وي ادامه داد: اين امر سبب تضعيف جايگاه صادر کننده و محصول ايراني در ساليان آينده مي شود.

رئيس اتحاديه سيب زميني کاران افزود: قرار دادن تعرفه براي صادرات سيب زميني به منظور بستن مرزها و توقف صادرات صورت گرفته تا نياز داخل تامين شود.

محمدي تصريح کرد: با توجه به اينکه در کشور بحث تقاضا بيشتر عرضه سيب زميني است اين اقدام هم نمي تواند در کاهش قيمت و مشکلات ايجاد شده تاثير گذار باشد.

محمدي با اشاره به اينکه سيب زميني محصولي است که بايد از 9 ماه يا يکسال قبل از توليد به فکر آن بود اضافه کرد: بسياري از سياستهاي دولت گذشته در بخش توليد سيب زميني از جمله سياست تنظيم بازار، کشت، عدم تقويت توليد کننده و غيره غلط بود و چون اين دولت در سال زراعي دولت تصميم گيرنده و نتيجه ساز بوده سبب کاهش کشت و در نهايت کاهش توليد محصول شد.


انتهاي پيام/
برچسب ها: تعرفه ، صادرات ، سیب زمینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار