دولت قرقیزستان روز پنجشنبه رسما به امریکا اطلاع داد که یکی از تاسیسات کلیدی ترانزیت این کشور برای افغانستان سال آینده تعطیل خواهد شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری شین هوا؛ "ارلان عبدالدایف" وزیر خارجه قرقیزستان با ارسال یک یادداشت رسمی به پاملا اسپراتلن سفیر امریکا در این کشور به او اطلاع داد که دو توافقنامه مربوط به استفاده از مرکز ترانزیت فرودگاه بین المللی ماناس در یازدهم ژوئیه سال 2014 به اتمام خواهد رسید.

این تاسیسات که در حومه شهر بیشکک پایتخت قرقیزستان قرار دارد و در سال 2011 افتتاح شد برای انتقال نظامیان امریکایی به افغانستان و خارج کردن آنها از این کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

این پایگاه عمدتا در اختیار نیروی هوایی امریکاست اما سربازانی از سایر کشورها هم در قالب نیروی بین المللی کمک به امنیت افغانستان (ایساف) در آن حضور دارند.

 مقامات قرقیزستان تهدید کرده بودند که این پایگاه هوایی را در سال 2009 تعطیل خواهند کرد اما بعد از آنکه امریکا با پرداخت پول بیشتر برای استفاده از آن موافقت کرد این اقدام را به تعویق انداختند.

الماس بیک اتامبایوف رئیس جمهور قرقیزستان از زمان انتخاب خود به این سمت در اواخر سال 2011 مکررا وعده داده است که این پایگاه را زمانی که مدت اجاره اش در ژوئیه سال 2014 به پایان برسد تعطیل خواهد کرد. او در ژوئن سال 2013 تصمیم پارلمان قرقیزستان را برای تعطیلی ماناس تائید کرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار