امروز دهم محرم است روزی که حسین بن‏ على(ع) آن بزرگ مرد مکتب شیعه، با قلبی بزرگ و روحى بلند در برابر همه سردمداران ظلم و ستم ایستاد تا پیام عاشورایی را با شهادت خود و 72 یار وفادارش و اسارت خاندان بزرگوارش به جهانیان ابلاغ کند. سلام بر حسین(ع)، سلام بر مردی که فرشتگان در سوز عزایش ناله و شیون سر دادند، سلام بر دشت کربلا، سلام بر...

 
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، امروز دهم محرم است، روز عاشورا، روزی که 72 یار و یاور امام حسین(ع) لباس شهادت بر تن کردند، روزی که کودکی مبهوت از این خیمه به آن خیمه به دنبال جرعه‌ای آب می‌دوید، روزی که تیغ بر پای سه ساله مکتب عشق سنگینی می‌کرد، خیمه‌های سوخته، ‌ قلب رنج کشیده زینب(س)...

آفتاب صبح عاشورا چه بی‌فروغ طلوع کرد و حسین(ع) را که همراه دلباختگان دین الهی به صحراى کربلا آمده بود، در آفتاب سوزان خود توسط دشمنان اسلام محاصره کرد.

سپیده دم عاشورا، امام حسین(ع) با اصحابش نماز صبح را خواند و دستانش را به سوی آسمان بلند کرد و گفت: خداوندا تو پناه منی در مشکل‌ها و امید منی در سختی‌ها، و ملجا و یاورم هستی در آنچه که بر من نازل می‌شود، پروردگارا از زخم‌های رنج آوری که قلب را شکسته و چاره را گسسته و دوست را به ناروایی داشته و نیش دشمن را به همراه، به تو شکایت می‌کنم، که در امید به تو بی‌نیازی از دل دادن به دیگری است، پس بگشای دربهای بسته را و بنمای روزنه‌های امید را که تو راست تمام نعمت‌ها و از آن توست همه‌ خوبی‌ها و تویی تنها مقصود آرزو‌ها.»

حسین بن‏ على(ع) آن بزرگ مرد مکتب شیعه، با قلبی بزرگ و روحى بلند در برابر همه سردمداران ظلم و ستم ایستاد تا پیام عاشورایی را با شهادت خود و 72 یار وفادارش و اسارت خاندان بزرگوارش به جهانیان ابلاغ کند.

عاقبت ظهر شد و وقت نماز فرا رسید، سیدالشهدا(ع) ‌نماز را به جماعت اقامه کرد، به‌این ترتیب که ایشان دو رکعت نماز ظهر را آغاز کرد در حالی که زهیر و سعید بن‌عبدالله حنفی جلوی امام ایستادند، گروه دوم نماز را تمام کرده‌، آنگاه گروه ‌اول رکعت دوم را به امام اقتدا کردند، زمانی که سعید جلوی امام ایستاده بود، هدف تیر دشمن قرار گرفت‌.

حسین(ع) نماز ظهر عاشورا را اقامه کرد تا نشان دهد هیچ عاملی نمی‌تواند مانع اقامه نماز شود، حتی بزرگ‌‌ترین واقعه و حادثه زندگى نباید موجب فاصله افتادن نماز از وقتش شود.

امام حسین(ع) نماز ظهر عاشورا را اقامه کرد تا دین اسلام را زنده نگه دارد و احیای امر به معروف و نهی از منکر کند.

نماز امام حسین(ع) در روز حماسه ساز عاشورا، عبادتى کامل بود و در ظهر عاشورا زیبا‌ترین قبله‌گاه و عبادتگاه حسین(ع) متبلور شد.

امروز روزی است که کودکی شیرخوار می‌تواند فریاد مظلومیت اسلام را بازگو کند، امروز نوجوانی با روحی بلند سوار بر مرکب عشق به استقبال شهادت می‌رود.

امام حسین(ع) و 72 یار وفادارش روز عاشورا با لبی تشنه به شهادت رسیدند و بازماندگان این قافله عشق اسیر دشمنان شدند. امام حسین(ع) با شهادت خود حماسه‌ای بزرگ آفرید و یاد اسلام را در دل‌های همیشه بیدار زنده نگه داشت.

عاشورا اگر چه تنها یک روز بود، اما دامنه تاثیر آن تا ابدیت ادامه یافت و چنان در عمق دل‌ها اثر گذاشت که همه ساله دهه محرم و بویژه عاشورا، اوج عشق و اخلاص نسبت به معلم ایستادگی، حسین بن علی(ع) به نمایش گذاشته می‌شود.

عاشورای حسینی از چنان ارزش والایی برخوردار است که همواره در طول تاریخ، پیام‌آور ارزش‌های انسانی خواهد بود. عاشورا چون دانشگاهی است که می‌توان در آن درس زندگی، ایستادگی، برادری و صبر آموخت.

هدف عاشورا زنده نگه داشتن عزت اسلام، ‌ انجام تکلیف در سخت‌ترین شرایط، پاسداری از اسلام، ‌ احیای امر به معروف و نهی از منکر و غیره بوده است.

کاش در میان بیان واقعه عاشورا، ‌اهداف امام حسین(ع) نیز که این روز‌ها رو به فراموشی است بازگو شود.

مجالس عزاداری عرفان امام حسین(ع) را تبیین کنند

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه  بیان کرد: از نظر علم النفس فلسفی و همچنین علوم روان‌شناسی ریشه اصلی شخصیت هر انسان به روح و روان او باز می‌گردد.

حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان گفت: افرادی که می‌خواهند شخصیت سیدالشهدا(ع) را بشناسند باید در درجه اول به عرفان و معرفت امام حسین(ع) نسبت به خدای متعال و جهان هستی آگاهی یابند.

وی بیان کرد: اوج عرفان امام حسین(ع) را می‌توان در دعای عرفه مشاهده کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: شخصیت امام حسین(ع) بر اساس معرفت عمیق ایشان در برابر خداوند متعال است و آثار این معرفت شهودی در رفتار امام حسین(ع) و حادثه تاسوعا و عاشورا محقق شده است.

وی بیان کرد: باید در مجالس عزاداری و بزرگداشت کربلا و تاسوعا و عاشورا به عرفان و معرفت عمیق امام حسین(ع) پرداخته شود و جوانان را به سمت شناخت عرفان، معرفت عمیق و حقیقت سیدالشهدا راهنمایی کند.

حجت الاسلام غرویان با اشاره به اینکه تحلیل حادثه عاشورا را باید از کلمات سیدالشهدا انجام داد، افزود: امام حسین(ع) می‌فرمایند من برای خودم، دنیا، ثروت، شهرت و قدرت قیام نکردم، بلکه چون مسیر اسلام توسط بنی امیه منحرف شد و اخلاق اسلامی و معنویت و معرفت اسلامی در حال نابودی است قیام کردم و هدف من اصلاح امور جامعه اسلامی است.

محرم، فرصتی مناسب برای خودسازی

وی گفت: هدف امام حسین(ع) مبارزه با ظلم و ستم و ایستادگی در برابر انحراف از مسیر اصلی اسلام بوده است.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: جوانان عزیز که این شب‌ها در مجالس عزاداری شرکت می‌کنند هدف حقیقی امام حسین(ع) را بشناسند و سعی کنند دل‌های خود را با امام حسین(ع) و هدف ایشان پیوند زنند تا ارتباط قلبی و باطنی با امام حسین(ع) برقرار کنند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: شب‌های محرم فرصت مناسبی برای خودسازی و توجه و بازگشت به خدا است.

به طور یقین عاشورا از چنان عمق و ارزشی برخوردار است که تا پایان تاریخ، پیام‌آور ارزش‌های والای انسانی و الهام‌بخش انسان‌هایی آزاده و خداجو خواهد بود. عاشورا چون دانشگاهی است که از همه طبقات یعنی از زن ومرد، کوچک و بزرگ، بی‌سواد، سیاه و سفید، مسلمان و غیر مسلمان از آن الگو می‌گیرند و درس می‌آموزند این دانشگاه اساتیدی چون حسین(ع)، قمر بنی‌هاشم و زینب کبری دارد این یکی از موضعات فلسفه وجودی عاشوراست که در تمام کتاب‌های تاریخی به آن اشاره شده است./س

الهام حلاجیان

برچسب ها: قم ، سلام ، بر ، حسین ، اشک ، عزا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.