یک آسیب شناسی گفت: احترام به حقوق شهروندان نه تنها برای خود فرد امتیازاتی را در پی دارد بلکه سبب رفاه و راحتی و امنیت اجتماعی دیگران نیز می‌شود.

ابهری درباره، رعایت حقوق شهروندان در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: شهرنشینی و زندگی در شهر دارای شرایط خاصی است و رعایت حقوق شهروندان یکی از اصلی ترین ابزار شهرنشینی است.  
وی ادامه داد: رعایت حقوق شهروندی در خانواده شکل می‌‌گیرد، در مدرسه تمرین می‌شود و در جامعه به شکل عمل در می‌آید وقتی والدین در مقابل چشمان فرزندان خود قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نکرده و یا به حقوق همسایگان توجهی نمی‌نمایند فرزندان نیز این الگوهای تربیتی را برای آینده‌ی خود در نظر می‌گیرند.  
این آسیب شناس افزود: علی رغم اینکه دین مبین اسلام در رابطه با رعایت حقوق همشهریان تاکیدهای بسیاری دارد اما در پاره‌ای از موارد ملاحظه می‌شود که حقوق شهروندان رعایت نمی‌شود و این پایمال کردن حقوق گاه به نزاع و درگیری فیزیکی ختم می‌شود البته قسمت قابل توجهی از شهروندان ما با روحیه‌ی عذر خواهی نیز بیگانه هستند.  
ابهری اضافه کرد: احترام به حقوق شهروندی سبب راحتی و رفاه و امنیت اجتماعی برای خود افراد نیز می‌شود و رعایت آن فقط به نفع دیگران نیست بلکه ابتدا خود فرد از امتیازات این رفتار بهره می‌گیرد.  
وی در پایان گفت: برای ایجاد و تقویت حقوق شهروندی باید آموزه‌های مربوط به آن در خانواده‌ها، کتب درسی ظاهر شود و رسانه‌ها با بیان آن و تکرار مستمر این رفتار آن را به عنوان هنجار نهادینه‌ی اجتماعی قلمداد نمایند و صدا و سیما بهترین ابزار برای معرفی و آموزش حقوق شهروندی است.
انتهای‌پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار