پایگاه خبری-تحلیلی ورلد سوسياليست در گزارشی به بی‌نتیجه ماندن گفتگوهاي بين‌المللي بر سر برنامه هسته‌اي ايران پرداخت و اعمال تحریم‌های جدید را سنگ‌اندازی در این روند دانست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پايگاه اينترنتي ورلد سوسياليست در گزارشي به قلم پيتر سيموندز با عنوان "بن بست در گفتگوهاي بين‌المللي بر سر برنامه هسته‌اي ايران" مي‌نويسد: مذاکرات ژنو بين ايران و گروه پنج به علاوه يک (امريکا، انگليس، فرانسه، روسيه، چين و آلمان) در نخستين ساعات بامداد يکشنبه بدون دستيابي به توافق اوليه براي پايان بخشيدن به مناقشه طولاني مدت بر سر برنامه هسته‌اي تهران، پايان يافت. مذاکراتي که قرار بود دو روز به طول انجامد تا روز شنبه ادامه يافت و وزيران امور خارجه گروه 1+5 براي شرکت در توافق اوليه اين نشست راهي ژنو شدند اما فرانسه مانع از دستيابي به اين توافق شد.

امريکا و متحدان اروپايي آن در اين نشست از ايران خواستند بيشتر برنامه هسته‌اي خود را متوقف کند و اعلام کردند تهران به دنبال دستيابي به تسليحات هسته‌اي نيست.

تهران بارها هر گونه تلاش براي دستيابي به تسليحات هسته اي را رد کرده است.

در ازاي محدود کردن برنامه هسته‌ای، مذاکره‌کنندگان ايراني خواستار کاهش تحريم‌‌هاي امريکا شدند که صادرات نفتي اين کشور را فلج کرده است و موجب افزايش نرخ تورم و بيکاري در ايران شده است. دولت باراک اوباما از کاهش اقدامات تنبيهي بيشتر بر بخش نفت و بانکداري ايران سر باز زده اما پيشنهاد کرده است به تهران امکان دسترسي به درآمدهاي نفتي مسدود شده‌اش را در حساب‌‌هاي بانکي خارجي و نيز امکان تجارت در زمينه پتروشيمي، فلزات گرانبها و قطعات خودرو بدهد.

از سوي ديگر اسرائيل نيز توافق پيشنهادي طرف‌هاي مذاکره را محکوم و تاکيد کرده است ايران بايد به همه فعاليت‌هاي غني‌سازي خود پايان بخشد و تاسيسات هسته‌اي خود را پيش از لغو تحريم‌ها از کار اندازد.

روزنامه گاردين اخيرا گزارش داد باراک اوباما رئيس جمهور امريکا با بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل عصر جمعه در تلاش براي قانع کردن وي براي عدم مخالفت با اين توافق گفتگو کرد.

اما نتانياهو همچنين به گفتگوهاي خود با مقامات کشورها از جمله ديويد کامرون نخست وزير انگليس، ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و فرانسوا اولاند رئيس جمهور فرانسه و جلب نظر آنان عليه اين توافق ادامه داد.

فرانسه نيز در جريان اين مذاکرات مانع دستيابي طرفين به توافق شد. لوران فابيوس اعلام کرد پاريس اين چانه‌زني را نخواهد پذيرفت و اقدامات جديدي را مطرح کرد - مبني بر اين که ايران اورانيوم با غناي 20 درصد خود را به خارج اين کشور بفرستد و احداث راکتور آب سنگين اراک را متوقف کند.

يک ديپلمات غربي که نامش فاش نشده، در خصوص تصميم فرانسه براي ارائه اين مطالب در جريان مذاکرات ژنو به گاردين گفت: اين موضوع به منافع فرانسه در حوزه خليج فارس مرتبط مي‌شود و اين که اولاند اواخر اين ماه مي‌خواهد به اسرائيل بروند و نمي‌خواهد سفرش به کابوس تبديل شود.

تنش‌ها در داخل گروه 1+5 در واقع تاکيدي بر اين واقعيت است که در پس اين مذاکرات درباره برنامه هسته‌اي ايران‌، همه قدرت‌هاي جهاني منافع راهبردي و اقتصادي خود را در معرض خطر مي‌بينند. سرگئي ريابکوف معاون وزير امور خارجه روسيه در بيان علت سفر وزير امور خارجه روسيه به ژنو گفت: موضوعات زيادي وجود دارد که منافع کشورهاي مختلف را تحت تاثير قرار مي‌دهد. هيچ قدرتي نمي‌خواهد در صورت به توافق رسيدن با تهران، جا بماند.

علاوه بر آن توافق امريکا با ايران به دنبال بيش از سه دهه خصومت بي امان پس از انقلاب اسلامي ايران در سال 1979 و سرنگوني رضا شاه پهلوي مي تواند روابط در سراسر منطقه خاورميانه را دگرگون سازد. 

اسرائيل و عربستان سعودي که هر دو از متحدان امريکا هستند و ايران را رقيب منطقه اي خود مي دانند، نگران اين موضوع هستند که منافع آنها در نتيجه تغيير روابط ايران و امريکا، به مخاطره افتد. 

با اين حال مذاکرات ديگري قرار است 20 نوامبر برگزار شود. جواد ظريف وزير امور خارجه ايران اعلام کرده است: بديهي است شش کشور ديدگاه هاي متفاوتي داشته باشند اما ما با يکديگر همکاري مي کنيم و اميدواريم بتوانيم در نشست بعدي به توافق دست يابيم.

از سوي ديگر مخالفت فرانسه با توافق پيشنهادي در مذاکرات ژنو ، خشم مطبوعات ايران را برانگيخت و پاريس را به جانبداري از اسرائيل متهم کردند. 

جان کري وزير امور خارجه امريکا نيز در گفتگو با ان بي سي هر گونه اختلاف نظر با فرانسه را رد کرد و براي ابراز اطمينان به اسرائيل و مخالفان اين توافق با ايران در کنگره امريکا گفت: ما بر اين موضوع مصمم هستيم که يا بايد به توافق خوبي با ايران برسيم يا توافقي حاصل نخواهد شد. ما طي چند روز گذشته به توافق نرسيديم چرا که با هم متحد هستيم و براي دستيابي به موضوعاتي تلاش مي کنيم که باور داريم آن چه را که اسرائيل و بقيه جهان مي خواهند ، تضمين مي کند.

به دنبال اين مذاکرات ، وندي شرمن مذاکره کننده بلند پايه امريکا راهي اسرائيل شد تا نتانياهو و وزيران وي را در جريان جزييات بيشتر قرار دهد.

نخست وزير اسرائيل اخيرا پيش از نشست کابينه اعلام کرد آن چه را که در توان دارد براي پيشگيري از توافق بد با ايران - که به اين کشور امکان حفظ تاسيسات هسته‌اي اش را مي‌دهد- به کار خواهد بست.

نفتالي بنِت وزير اقتصاد اسرائيل نيز در يک مصاحبه راديويي فاش کرد از نهادهاي يهودي در امريکا و ديگر کشورها خواسته است در مخالفت با اين توافق پيش از آن که دور بعدي مذاکرات ژنو هفته آينده از سر گرفته شود، وارد عمل شوند.

به رغم درخواست دولت اوباما از کنگره براي متوقف کردن روند اعمال تحريم هاي بيشتر بر ايران ، رابرت منندز رئيس کميته روابط خارجي سنا اخيرا بار ديگر تاکيد کرد سنا در راستاي تصويب قانوني که در مجلس نمايندگان تصويب شده است ، گام خواهد برداشت. 

ذکر اين نکته بسيار حائز اهميت است که برداشتن گام هايي در جهت اعمال تحريم هاي جديد، پتانسيل لازم را براي برهم زدن هر توافق دارد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار