مردم استان‌ قم همانند ساير استان‌هاي ايران اسلامي در حالي به عزاداري و بزرگداشت دهه اول ماه محرم‌ مي‌پردازند که عشق و ارادت آنها از روي اخلاص بوده وبا علم براينکه همين مراسمات اسلام را پايدار کرده است ادامه پيدا مي‌کند.

به گزارش گروه استان‌هاي باشگاه خبرنگاران، در ايام محرم استان قم حال و هوای حسینی به خود گرفته و با توجه به پیشینه تاریخی وفرهنگی این دیار برگزاری آیین‌های سنتی عزاداری سرور و سالار شهیدان که از دیر بازهم زبانزد خاص وعام بوده است شروع می‌شود.




مهم‌ترين مراسم سنتى در طول يک سال قمري، مراسم عزادارى حضرت امام حسين در ماه‌هاى محرم و سفر است. مهم‌ترين اين روزها دهه اول ماه محرم به‌ويژه، روزهاى تاسوعا و عاشورا و نيز روزهاى بيستم صفر يا چهلم شهادت امام است. علاوه بر آن روز ۲۸ صفر، روز وفات حضرت پيغمبر و حضرت امام حسن مراسم عزادارى برگزار مى‌شود.

مراسم ماه‌هاى محرم و صفر در همه امام‌زاده‌هاى شهر و استان قم معمول است. از اين ميان مراسمى که در صحن حرم حضرت معصومه (س) برگزار مى‌شود نقطه تلاقى همه دسته‌هاى عزادارى است و در شمار پرشکوه‌ترين مراسم عزادارى در ايران است.

اين مراسم شامل دسته‌گرداني، روضه‌خوانى و تعزيه است. تعزيه‌خوانى در شهر قم به‌صورت گردان به همراه دسته‌هاى عزادار انجام مى‌شود.

ازجمله مراسم حاشيه‌اى ماه محرم، دادن نذورات به‌صورت شربت، غذا، قربانى گوسفند و ... است./ز
برچسب ها: محرم ، عزاداری ، شهید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.