مدیر حفظ نباتات اداره کل جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری از شیوع آفت کرم ساقه خوار برنج در شالیزارهای شهرستان لردگان خبرداد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:حسین برزگرگفت:حدود دو هزار و 500 هکتار از اراضی زیر کشت برنج استان چهارمحال و بختیاری در شهرستان لردگان است که حدود دو هزار هکتار آن در معرض تهدید آفت کرم ساقه خوار برنج قرار دارد.
وی، با بیان اینکه یکهزار و 200 هکتار از سطح زیر کشت برنج شهرستان لردگان در بخش مرکزی این شهرستان واقع شده اظهارداشت:هم اکنون حدود 400 تا 500 هکتار از این اراضی به آفت کرم ساقه خواربرنج آلوده شده است.
برزگر تصریح‌کرد:در شالیزارهای دیگر مناطق استان چهارمحال و بختیاری نظیر شهرستان اردل، مشایخ، ارمند، بارز و شوارز آلودگی به این آفت مشاهده نشده است.
مدیر حفظ نباتات اداره کل جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری، بر قرنطینه نشای برنج مناطق آلوده توسط کشاورزان تاکید کرد و اظهار داشت: برای کنترل این آفت کشاورزان از انتقال این نشاها به دیگر مناطق خودداری کنند.
حسین برزگر، خشکسالی های اخیر، گرم شدن هوا و خشک شدن چشمه های برم و میلاس لردگان را از دلایل شیوع کرم ساقه خوار در اراضی زیر کشت برنج استان چهارمحال و بختیاری عنوان کرد.
وی گفت: برای جلوگیری از شیوع آفت کرم ساقه خوار به مناطق غیرآلوده، اقدامات پیشگیرانه پس از برداشت برنج ضروری است.
برزگر، جمع آوری و سوزاندن بقایای برنج پس از برداشت محصول، شخم عمیق، تناوب کاشت با شبدر و جو و کنترل علف های هرز حاشیه مزارع و مرز کرت های برنج را از اقدامات موثر برای جلوگیری از شیوع این آفت در شالیزارهای استان چهارمحال و بختیاری عنوان کرد.
مدیر حفظ نباتات اداره کل جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به اینکه در شالیزارهای این استان از هیچگونه سم علف کشی استفاده نمی شود، برنج های تولیدی این استان جزء سالم ترین برنج های کشور محسوب می شود.
حسین برزگر در زمینه اقدامات مدیریت حفظ نباتات برای مقابله با این آفت تصریح کرد: برای سال زراعی جاری مبارزه بیولوژیک با این آفت در دستور کار ادراه کل جهاد کشاورزی قرار گرفته و این معاونت در حال تکثیر زنبور برای از بین بردن این آفت در زمان برداشت محصول است.
در سال زراعی گذشته حدود چهار هزار هکتار از اراضی استان چهارمحال و بختیاری زیر کشت برنج قرار گرفت و حدود 30 هزار تن برنج از این شالیزارها برداشت شد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.