همزمان با روز هفتم و هشتم ماه محرم آیین سنتی علم گردانی در مناطق شهری و روستای استان چهارمحال و بختیاری به خصوص شهرکیان برگزار شد.

در روز هفتم ماه محرم مردان جوان در مناطق مختلف استان چهارمحال و بختیاری به خصوص در شهرکیان با سر دادن اشعار محلی به علم گردانی می پردازند.
این مراسم نسل به نسل از پدر به پسر بزرگتر خانواده انتقال می یابد و هرکدام از علم ها علاوه بر اینکه دارای صاحبی موروثی است دارای علم گردانانی موروثی نیز هست.
نگهداری طوق بالای علم در تمام سال بر عهده علم گردان است، علم گردان در زمان مراسم، حراست و مواظبت از علم را برعهده دارد و به اعتقاد اهالی شهر اگر علم دچار خسارت شود و یا بر زمین بیفتد، صاحب علم باید قربانی کند در غیر این صورت برای خانواده صاحب علم اتفاق ناگواری در سال رخ می دهد.
مردم استان چهارمحال و بختیاری با توجه به قدمت این آیین از ظهر روز ششم محرم با کنار گذاشتن آرد، شکر، پول و یا پارچه سبز در انتظار آمدن علم گردان ها هستند تا پس از زیارت علم این نذری ها را به علم گردان ها تحویل دهند و تعدادی نیز در جلوی علم گوسفند و گاو قربانی می کنند.
علم گردان ها در این دو روز علم ها را در سطح شهرهای مختلف می گردانند و با سردادن سرودهای مانند چو نالم علم به دوش می گردانم به درب منازل می روند.
در مسیری که علم حرکت می کند، گروهی با سینه زنی و مداحی محلی علم ها گردان را همراهی و گروهی به دنبال علم گردان ها برای دریافت نذورات به منازل مراجعه می کنند.
صاحبان علم نیز که بیشتر سادات هستند، در روز تاسوعا که روز زیارت علم است این نذرها را بین مردم توزیع می کنند.
این عده با پختن حلیم، نان محلی مخصوص کاکلی و همچنین خرید آجیل، این نذرها را بین زیارت کنندگان توزیع می کنند.
علم های استان چهارمحال و بختیاری اغلب از تنه چوبی، یک صفحه مشبک، یکی دو قبه یا صندوقچه کوچک و یک تیغه فنری بلند درست شده است و هر کدام از آنها به نام یکی از ائمه نامگذاری شده است./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.