بازار بورس کالاهاي "کشاورزي" مي تواند در بحث از بين رفتن واسطه گري افزايش کيفيت کالاها، شفافيت در قيمت گذاري ها، واردات کالاهاي کشاورزي، توسعه اقتصادي و مدرن شدن ساختار سنتي مناسب باشد.

 به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران بورس کالاي" کشاورزي" ايران در شهريور سال 1383 به منظور حفظ، پايداري و همچنين توسعه بخش کشاورزي تأسيس شد.

اين بازار پس از چندي به لحاظ اين که ساختار بورس تغيير کرد و در عين حال استقبالي که مي بايست صورت مي گرفت انجام نشد به صورت کند پيش رفت و در برخي از مواقع نيز متوقف شد اما حالا اين بازار در غالب بازار بورس کالا در کشور نامگذاري شده است و مورد توجه قرار گرفت.

براساس اين گزارش اين بازار يکي از ابزارهايي است که مي تواند در زمان به ثمر رسيدن محصولات و عرضه آنها به بازار از نظام واسطه گري جلوگيري کند و حداقل عرضه چهار يا پنج محصول پرمصرف از جمله: گندم، برنج، شکر، ذرت، پنير، پياز و سيب زميني مي تواند شفافيت قيمت ها و افزايش کيفيت را در پي رقابتي شدن به همراه داشته باشد.

در اين رابطه عباس رجايي رئيس کميسيون کشاورزي نيز معتقد است که در بازار کشاورزي ايران نظام واسطه گري و دلالي باعث آشفتگي و کاهش کيفيت ها شده است و از طرف ديگر چند بار دست به دست شدن کالاها افزايش قيمت ها را سبب شده که هم توليدکنندگان از قيمت کم و هم مصرف کنندگان از قيمت بالاي خريد ناراضي باشند.

***کشف قيمت در بازار بورس کشاورزي

همچنين رجايي به خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: از آنجايي که در اين بازار عرضه کنندگان و متقاضيان کالاهاي کشاورزي بدون واسطه با هم مبادله کالاي کشاورزي دارند کشف قيمت از طريق عرضه و تقاضا به راحتي صورت مي گيرد و در مورد کالاهاي وارداتي نيز هم رقابت صورت مي گيرد و هم تنش ها و پرش هاي قيمتي را نخواهيم داشت و مي توانيم قيمت هاي داخل و خارج را نيز متناسب سازي کنيم.

***توسعه اقتصادي در پي توسعه کشاورزي

وي همچنين در ادامه بيان کرد که با پررنگ شدن نقش بازار بورس کشاورزي و تبديل ساختار سنتي به مدرن در نتيجه عملکرد اين بازار بخش کشاورزي توسعه پيدا خواهد کرد که نتيجه آن توسعه اقتصاد کشور خواهد بود.

رئيس کميسيون کشاورزي مجلس در پايان گفت: اگر در حوزه کالاي کشاورزي تبليغات مناسبي صورت بگيرد و ساختارهايش مدرن سازي شود يکي از بازارهايي خواهد بود که در آينده مي تواند با شرايط بسيار خوب و بهبود يافته کار خودش را دنبال کند ضمن اين که به بحث کيفي سازي و بسته بندي هاي مناسب و در نظر گرفتن نيازهاي مصرف کنندگان پيش برود.

انتهاي پيام/

برچسب ها: بورس ، کالای ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار