دارویی که برای بیماران کلیوی هر دانه آن به صورت آزاد هزار و 400 تومان بوده ولی با تحت پوشش قرار گرفتن بیمه به ۳ هزار تومان رسیده است این نشان می‌دهد که کار کار‌شناسی انجام نمی‌گیرد و سیاست‌های وزارت بهداشت برای مقابله با شرکت‌های دارویی سوء استفاده گر، ضعیف بوده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ قاسمی، رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی در نشست خبری این انجمن گفت: متاسفانه گا‌ها مواردی پیش می‌‌آید که متعجب می‌شویم، دارویی که هر دانه آن به صورت آزاد هزار و ۴۰۰ تومان برای بیماران کلیوی مورد استفاده قرار می‌گرفته است هم اکنون با تحت پوشش بیمه قرار گرفتن آن به ۳ هزار تومان رسیده است، مشخص نیست که چه دست‌هایی در کار بوده که با ۳ هزار تومان تحت پوشش قرار گرفته است، این نشان می‌دهد که سیاست‌های مسئولان در راستای بهبود بخشی وضعیت دارو کار کار‌شناسی انجام نمی‌گیرد و "وزارت بهداشت" نیز سیاست خوبی برای مقابله با شرکت‌های سوءاستفاده گر نداشته است. 

وی افزود: قبلا در مراکز درمانگاه‌ها مجوز دیالیز داده نمی‌شد هم اکنون خیریه‌ها آماده هستند به این وادی بیایند که سدهایی مانع می‌شود باید آن‌ها را برداریم هم اکنون در نظام آباد تهران زمینی آماده برای درمانگاه داریم ولی به دلیل بروکراسی‌های اداری سه سال است که به تعویق افتاده است.

تا سال 1400 حدود 95 هزارنفر بیمار دیالیزی خواهیم داشت

قاسمی اظهارکرد: هم اکنون قدرت شورای دیالیز برداشته شده و این مسئله ساز است، باید مجددا شورای دیالیز راه اندازی شود.
وی در ادامه با بیان اینکه 80 درصد هزینه داروی بیماران کلیوی توسط خود بیماران پرداخت و فقط 20 درصد هزینه ها را بیمه پوشش می دهد عنوان کرد: کمینه هزینه آزمایش بیماران کلیوی حدود 80 هزار تومان است که 80 درصد این هزینه را بیمار پرداخت می کند و فشار مادی روی بیماران کلیوی بسیار زیاد است.

رییس انجمن حمایت از بیماران کلیوی افزود: شیوع بیماریهای کلیوی در کشورهای اروپایی 30 درصد افزایش پیدا کرده است و پیش بینی می شود که در کشورمان در سال 1400 حدود 95 هزارنفر بیمار دیالیزی داشته باشیم. وقتی در کشورمان آماری از بیماران دیالیزی به طور مشخص نداریم نمی توان برای در این خصوص برنامه ریزی داشت.
وی گفت: از هر 10 نفر یک نفر مبتلا به بیمار کلیوی است یعنی حدود 80 میلیون نفر در کشور بیمار کلیوی داریم که در این خصوص باید برنامه ریزی شود. 

در برخی استانها با کمبود دستگاه دیالیز مواجه هستیم

وی ادامه داد: در سال 91 تعداد 446 بخش دیالیز داشتیم که در سال 92به 466 بخش دیالیز رسیده است و تمام شهرها و استانهای بزرگ به بخش دیالیز مجهز هستند. در برخی استانها با کمبود دستگاه دیالیز مواجه هستیم، برخی بیماران که باید 3 بار در هفته دیالیز شوند به دلیل کمبود دستگاه دیالیز  یک یا دو بار دیالیز می شوند.

وی در ادامه بیان کرد: در کشورمان بیمارستانی مختص بیماران کلیوی نداریم ، تنها بیمارستانی که در رابطه با بیماریهای کلیه در کشور وجود دارد بیمارستان هاشمی نژاد است که 60 تا 70 درصد آن به بیماران قلبی و غیره می پردازد.

وی خاطرنشان کرد: از شنبه همین هفته در 10 مرکز پر تردد چادرهایی برپا می شود که در رابطه با شناخت بیماریهای کلیه برای عموم مردم است و در آنجا فشار خون افراد نیز گرفته می شود. 




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.