واشنگتن‌تايمز نوشت: تحليل‌گران سياسي معتقدند شايد مخالفت فرانسه با امضاي توافقنامه هسته‌اي گروه 1+5 با ايران به دليل تلاش پاريس براي تقويت و محکم کردن جايگاه خود در نزد متحدان خاورميانه نظير اسرائيل و عربستان بوده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه واشنگتن‌تايمز نوشت: هرچند فرانسه با پيش‌نويس توافقنامه هسته‌اي گروه 1+5 با ايران مخالفت کرد و اين سئوال را به وجود آورد که آيا مخالفت فرانسه با توافقنامه منجر به تيرگي روابط ايران و فرانسه خواهد شد يا خير، اما اقدام فرانسه را مي‌توان اين طور در نظر گرفت که فرانسه با مخالفت خود قصد داشته است جايگاه خود را با متحدان خاورميانه‌اش محکم‌تر کند.

این روزنامه نوشت: هرچند به نظر مي‌رسيد گروه 1+5 متشکل از فرانسه، روسيه، چين، آمريکا، انگليس و آلمان در حال رسيدن به يک توافقنامه درباره برنامه هسته‌اي ايران هستند، اما در واقع هنوز مشخص نيست که در اجلاس ژنو در اواخر هفته گذشته چه رخ داد.

سه روز مذاکرات سخت و فشرده بين ديپلمات‌هاي ارشد ايران و گروه 1+5 بدون کسب نتيجه‌اي پايان يافت و ادامه مذاکرات به بيستم نوامبر آينده در ژنو موکول شد.

جان کري وزير امور خارجه آمريکا ادعا کرد که ايران شرايط و مفاد توافقنامه را نپذيرفت و مذاکرات بدون نتيجه پايان يافت.

عليرغم آنکه در يکي دو روز گذشته سئوالات و بحث هاي بي‌شماري درباره تاثير مخالفت فرانسه با توافقنامه هسته‌اي بر روي روابط با ايران مطرح شده است اما برخي از کشورهاي جهان از موضوع فرانسه در قبال ايران حمايت کرده‌اند.

برخي از تحليلگران سياسي معتقدند که تئوري فرانسه براي مخالفت کردن با توافقنامه هسته‌اي گروه 1+5 با ايران جنبه‌هاي مختلفي داشته است. يکي از آنها بالا بردن امنيت جايگاه فرانسه در منطقه است.

فرانسه تاکنون انرژي و زمان زيادي را براي تقويت روابط با اسرائيل و دولت‌هاي عرب منطقه به ويژه عربستان صرف کرده است. اجلاس ژنو فرصت خوبي براي فرانسه بود تا بتواند نفوذ خود را در پايتخت‌هاي کشورهاي عرب منطقه و همچنين بيت‌المقدس افزايش دهد.

جوشي يکي از تحليلگران و متخصصان امور خاورميانه در موسسه خدمات سلطنتي لندن مي گويد: تقويت روابط با اسرائيل يکي از اولويت‌هاي سياست خارجي فرانسه است به ويژه آنکه رئيس‌جمهور فرانسه قصد دارد به زودي به سرزمینهای اشغالی سفر کند.  

فرانسه در بحران‌هاي مختلف جهاني نظير ليبي، مالي، سوريه و اکنون نيز ايران بعنوان يکي از بازوهاي سياسي آمريکا بشمار مي‌رود و  يکي از متحدان اصلي اسرائيل در اروپا است و بعد از آمريکا بطور قطع از دوستان نزديک اسرائيل در جهان بحساب مي‌آيد.

يکي ديگر از انگيزه‌هاي فرانسه در مخالفت با امضاي پيش‌‌نويس توافقنامه هسته‌اي گروه 1+5 با ايران مي‌توان عامل عربستان را نام برد.

نگراني بسيار شديد مقامات دولت عربستان از توافق هسته‌اي ايران و غرب و همچنين وجود ميلياردها دلار قرارداد همکاري تجاري بين شرکت‌هاي فرانسوي و عربستاني مي‌تواند از ديگر عواملي باشد که فرانسه را به مخالفت با توافقنامه هسته‌اي سوق داده است. شايد موافقت فرانسه با توافقنامه هسته‌اي ايران و گروه 1+5 آينده تجاري فرانسه با عربستان را به خطر مي‌انداخت.

گزارش‌ها در اکتبر گذشته حاکي از آن است که فرانسه يک قرارداد با عربستان درباره مدرنيزه کردن 6 کشتي جنگي عربستان و همچنين نفتکش‌هاي اين کشور به امضاء رسانده است. 

برخي ديگر از تحليلگران سياسي معتقدند که وزير امور خارجه فرانسه با انتشار خبری مربوط به شکست مذاکرات هسته‌اي غرب با ايران پس از سه روز مذاکرات سخت و نفس‌گير آن حالت آرام و متشخصانه خود را از بين برد و نشان داد که فرانسه مي‌تواند در موضوعات مختلف جهاني متفاوت‌تر از ظاهرش باشد.

موضع فرانسه در اجلاس ژنو شايد تلاشي براي نشان دادن قدرت فرانسه به جهان در صحنه جهاني بود و يا اينکه تلاشي براي ترميم تحقير شدن فرانسه در موضوع بحران سوريه بود.

اولاند رئيس جمهور فرانسه که کشورش را آماده کرده بود تا به سوريه حمله کند، پس از جا زدن اوباما رئيس جمهور آمريکا از حمله به سوريه، شديدا" در داخل تحقير شد.

همين گزارش حاکي است مخالفت فابيوس وزير امور خارجه فرانسه با پيش‌نويس توافقنامه هسته‌اي گروه 1+5 و ايران در حالي رخ داد که پاريس مدعی شده که اطلاعات کامل و گسترده‌اي از برنامه‌هاي هسته‌اي ايران دارد.

تي يري کوويل يکي از تحليلگران مسائل ايران در موسسه روابط استراتژيک و بين‌الملل پاريس مي‌گويد - روابط ايران و فرانسه دستخوش فراز و نشيب‌هايي بوده است . جانبداري فرانسه از صدام رئيس‌جمهور رژيم سابق عراق در جنگ ميان ايران و عراق باعث شد تا سطح روابط ايران و فرانسه به پايين‌ترين ميزان برسد.

پس از پايان جنگ ايران و عراق روابط پاريس و تهران رفته رفته بهبود يافت تا اينکه سارکوزي رئيس‌جمهور متمايل به راست به قدرت رسيد و در کنار بوش رئيس جمهور آمريکا عليه ايران حرکت کرد.

کوويل مي گويد: تعجب آور است که اولاند رئيس جمهور فرانسه از حزب سوسياليست همان مسير و خطي را درباره ايران دنبال مي‌کند که سلف خود يعني سارکوزي  دنبال مي‌کرده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار