امام‌جمعه مشهد گفت: مرحوم عسگراولادی در طول عمر خود و دوران فعالیتش لحظه‌ای با مقام معظم رهبری زاویه پیدا نکرد و حتی به اندازه خردلی بین او و ولایت، جدایی نیفتاد.


به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد،آیت‌ا... سیداحمد علم‌الهدی روز گذشته در مراسم بزرگداشت مرحوم حبیب‌ا... عسگر‌اولادی در مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی اظهار کرد: یادبود بزرگان تفاوتش با سایر یادبودها این است که انسان در یاد عزیزان بزرگ از‌دست‌رفته درس زندگی‌ می‌آموزد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: هر جریان اجتماعی و سیاسی نماد و جوهره‌ای دارد که محور آن جناح و جریان سیاسی به شمار می‌رود. این نماد و جوهره به عنوان عنصری موثر در یک جریان اجتماعی و سیاسی که در خط ایمانی قرار می‌گیرد، باید مولفه‌ها و شاخصه‌های شفافی داشته باشد.

امام‌جمعه مشهد با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم به مولفه‌ها و شاخصه‌های یک مومن انقلابی در جامعه دینی اشاره کرد و گفت: در بحث تبیین ساختار جامعه ایمانی و دینی، دو مولفه از نگاه قرآن برای جناح مومن و جریان سیاسی ایمان وجود دارد که این ویژگی‌ها سبب می‌شود آن نماد و جوهره در جامعه ایمانی و دینی خود تاثیرگذار باشد.

وی خاطرنشان کرد: نخستین مولفه آن است که شک در قاموس این افراد جایی ندارد و صراطی که انتخاب می‌کنند، خط باورمندی بوده که در قلب و انقلاب‌های اجتماعی، فراز‌ونشیب‌های سیاسی و در بحران‌های زندگی، به‌هیچ‌وجه به این‌طرف و آن‌طرف منحرف نمی‌شود.

به گفته این استاد حوزه و دانشگاه، صداقت در ایمان بن‌مایه اصلی یک جامعه دینی است و این صداقت به همراه این مولفه‌ها باعث ایجاد جامعه دینی شده است.

وی با اشاره به اینکه مرحوم عسگراولادی یک عنصر موثرانقلابی و بااستقامت در خط ایمان بود، خاطرنشان کرد: تابلوی 64‌ساله عمر انقلابی او زیباترین تابلوی رنگین است. عمر انقلاب اسلامی ما 50‌سال است اما عمر انقلابی او ‌64سال بود که این یک پهنه، گسترده و درخورتوجه است.

امام‌جمعه مشهد تصریح کرد: در سال‌1327 عسگراولادی یک جوان 15ساله بود که قدم در عرصه مسئولیت انقلابی و مبارزه گذاشت و در همان سن هم به زندان رفت، بنابراین با این اتفاق عمر انقلابی او آغاز شد.

آیت‌‌ا... علم‌الهدی با بیان اینکه مرحوم عسگراولادی نماد یک انسان مجاهد و مومن انقلابی است، گفت: وی آن‌چنان بی‌باکانه و بی‌محابا در پیروی و تبعیت از الگوی آسمانی خود جهاد می‌کرد که در اوان جوانی با وجود تاهل، تمام منافع مادی خود را نادیده گرفت و در عرصه خطیر مجاهدت و مبارزه، مرد و مردانه حرکت کرد و عمق زندان‌ها و سلول‌ها را با شکنجه فراوان تحمل کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: امروز در افکار زن و مرد، پیر و جوان و همه و همه این مسئله حاکم شده اما نادرست است که مبارزات و مجاهدت‌های این افراد را در انقلاب با زمان حال مقایسه کنیم. در زمان آن‌ها ایده‌ها و دیدگاه‌های تاریک و خفقان شاهنشاهی در جامعه حاکم بود و کسانی که در آن برهه در برابر طاغوت می‌ایستادند، به حساب فرهنگ ارزشی جامعه گذاشته می‌شد ولی افراد مبارز که نه مورد‌پسند جو جامعه و نه شرایط اجتماعی و مردم بودند، بر حسب وظیفه شرعی خود عمق شکنجه‌گاه‌های نظام ستمشاهی را تحمل می‌کردند.

امام‌جمعه مشهد مقدس تصریح کرد: در سال‌های اخیر حوادثی در فضای سیاسی جامعه به وجود آمد که به کام برخی افراطیون و عزیزان خودی خوش نیامد. برخی جریان‌های سیاسی به دنبال مصادره سرمایه‌های سترگ و عظیم انقلاب درآمدند. نمونه آن مصادره و برداشت عجولانه و بدون تحمل از نظریه مرحوم عسگراولادی درباره فتنه‌88 بوده که عده‌ای سودجو این‌طور وانمود کردند که مرحوم عسگراولادی با این نظریه و بینش ولایی زاویه پیدا کرده است.

آیت‌‌ا... علم‌الهدی افزود: برخی هم با نظریات شیطانی خود درصدد برآمدند نظر وی را مقابل نظر ولایت در مسیر ارزیابی فتنه‌88 به نفع خود درآورند، این در حالی است که باید بگوییم مرحوم عسگراولادی فقط دغدغه شکاف اجتماعی در جامعه دینی را داشت و یک انسان انقلابی سیاستمدار که پهنه‌ عمر انقلابی‌اش 64سال بوده، حق دارد نگران جریان سیاسی و اجتماعی و دینی باشد و حق دارد با شخصیت سترگش اظهار‌نظر کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: نظریه عسگراولادی این بود که «سران فتنه مفتون بودند، نه فتان.» این برای یک آدم باتجربه در عرصه سیاست، طبیعی است که بخواهد درباره آن مسئله نظر بدهد و راه‌حل پیش‌بینی کند؛ چراکه شخصیت سیاسی و انقلابی وی نشان می‌دهد که نباید از نظریه وی برداشت عجولانه کرد.وی گفت: مرحوم عسگراولادی درباره فتنه‌88 با هدف حل شکاف اجتماعی این نظریه را داد و نباید در وجود کسی تردید ایجاد شود.

وی تاکید کرد: با وجود تلاش برخی سودجویان و جریان‌های سیاسی که به دنبال آن هستند تا نظر مرحوم عسگراولادی را در فتنه‌88 به نفع خود مصادره کنند، باید بگویم مرحوم عسگر‌اولادی هیچ‌گاه و هیچ لحظه‌ای با رهبری زاویه پیدا نکرد و کارنامه 64‌ساله عمر وی در عرصه انقلاب، نشان‌دهنده این موضوع است. /س

برچسب ها: نداشتن ، زاویه ، ولایت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.