رسوایی خونهای آلوده (۱۹۹۰-۱۹۸۰) در دوره ای که "لوران فابیوس" وزیرخارجه فرانسه بود و دست‌كم ۱۸۰۰ ايراني را به بيماري هايي نظير هپاتيت C و ايدز مبتلا كرد، هیچگاه از اذهان ملت ما پاک نمی‌شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، براساس آمارهاي غيررسمی، بيماران هموفيلي كه بين سالهاي ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۳ خورشيدي قرباني بي‌دقتي در ورود فرآورده‌هاي خوني آلوده از  فرانسه به ايران شده اند، به ۳۰۰ تن مي رسد.

رسوایی خونهای آلوده (۱۹۹۰-۱۹۸۰) به گفته منتقدان تاخیر در اجرای اقدامات پیشگیرانه دولت بیمارانی که نیاز به خون داشتند با این خونهای آلوده به بیماری ایدز و هپاتیت سی هم مبتلا شدند. در این زمان، انستیتو مریو فرانسه محصول فاکتورهای انعقادی آلوده به ویروس HIV جهت بیماران هموفیلی را به برخی از کشورها مانند آلمان غربی ، ایتالیا، آرژانتین ، عربستان ، عراق ، ایران و ... صادر و تعدادی از بیماران هموفیلی را آلوده به این ویروس کرد.

قسمتی از این محصولات که در همان سالها در داخل فرانسه هم به مصرف رسیده بود مسئولین فرانسوی را با پیگرد قضایی آن کشور مواجه ساخت و به صورت یک رسوایی بزرگ در آمد که پای فابیوس را هم به این پرونده باز کرد!

فرانسوا میتران در سخنرانی اش خواست که همه وزیرانش مسئولیت این اشتباه را بپذیرند و فابیوس از نادر مردان سیاسی بود که خواست مصونیت سیاسی اش نادیده گرفته شده و در دادگاه محاکمه شود.

او محاکمه و تبرئه شد اما توسط احزاب رقیب به استناد به این رسوایی همچنان مورد انتقاد واقع می شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: ایران ، ایدز ، فابیوس ، فرانسه ، خون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار