پیشکسوت دفاع مقدس در لشکر 83 ارتش با اشاره به اینکه بزرگترین حماسه دوران دفاع مقدس در سال اول جنگ اتفاق افتاد، گفت: ارتش با هدایت عملیات تاخیری 6 روز این عملیات را در خطرناک ترین معبر با تاکتیک های ویژه و همکاری خلبانان شجاع نیروی هوایی و توپخانه ها انجام داد لذا لشکر 10 عراق آرزوی عبور از کرخه را به گور برد.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ امیر سرتیپ تهامی از پیشکسوتان دفاع مقدس در لشکر 83 ارتش در نشست تخصصی بررسی و تحلیل سلسله عملیات های غرب اهواز در سال اول جنگ به ویژه عملیات آزادسازی سوسنگرد با محوریت تبیین و تشریح جایگاه مقام معظم رهبری در عملیات مذکور که در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس) برگزار شد اظهار داشت: دوران دفاع هشت ساله بادشمن اولین جنگ ما در مرزهای غرب کشور نبوده بلکه 11 قرن است که در این مرزها ما جنگ داشته ایم.

وی افزود: در زمان امپراطوری روم شرقی 500 سال نبردهای خونین بین ایران و آنها بود و سقوط قسطنطنیه (استانبول کنونی) بدست سلطان محمد فاتح تا زمان امپراطوریعثمانی نیز چهارصد سال در مرزهای غربی کشور با دشمانان جنگ داشتیم و از نبرد چالدران به بعد نیز با دخالت های خائنانه روسیه تزاری  دولت بریتانیا مواجه بودیم.

امیر تهامی تصریحکرد: خلف امپراطوری عثمانی نیز کشور عراق بود که از اوت 1920 تا سال 1922 تحت قیمومیت انگلستان بود و مرزهایی که بین ایران و عراق تعیین شد توسط دولت انگلستان تعیین گشت و این دولت بذر نفاق را در میان دو کشور به وجود آورد.
 
پیشکسوت دفاع مقدس گفت: هرنسلی باید تجارب خود را بدون تحریف حقایق درتاریخ ثبت کند بزرگترین حماسه دوران دفا ع مقدس در سال اول جنگ اتفاق افتاد.
 
وی افزود: مسائل نظامی، دانش ویژه ای دارد که اگر از آن غفلت شود زیانبار است لذا هزینه هایی که ارتش ها و مراکز علمی آن می کند برای این است که در جنگ کمترین هزینه را بدهند.
 
امیرتهامی اظهار داشت: در سال اول جنگ در یک طرف لشکر 92 زرهی خوزستان قرار داشت و درطرف دیگر سپاه 2 ارتش عراق در ناصریه با 5 لشکر وهمچنین تیپ ویژه گارد ریاست جمهوری عراق و دو تیپ مرزی دیگر آنها که یک لشکربودند.
 
وی افزود: رژیم صدام با این امکانات به لشکر 92 زرهی ما حمله می کند که فقط دو گروه رزمی و دو گردان توپخانه دارد و همچنین عزیزان سپاه پاسداران به صورت سپاه شهری و نیزپاسگاه های ژاندارمری و نیروهای شجاع مردمی در این مناطق حضورداشتند.
 
امیر تهامی تصریح کرد: همانطور که دیده شد نیروی نظامی دو طرف از نظر تناسب شش به یک بود و آمادگی نیروی انسانی ما زیر 40 درصد تخمین زده می شد اما ببینیدکه چه حماسه ای رقم زده شد.
 
پیشکسوت دفاع مقدس در لشکر 83 ارتش گفت: عراقی ها 86 منطقه را دررزهای غربی زیرنظر داشتند در چنین وضعیتی با محاصره شهرهای ما و اسارات گرفته شدن نیروهای ما نیروهای ایرانی پایمردی می کرده و چندین دستگاه تانک عراقی ها را نیز منهدم می کنند.
 
وی تصریح کرد: ستاد لشکر 92 زرهی ارتباط دوسویه عامل و قوی از طریق بیسیم و تله تایپ با یگان ها داشت و در سات 12 ظهر 26 آبان 59 عملیات تاخیری با استفاده از معابر موجود انجام شد و قبل از آن در عرض منطقه 60 کیلومتری برآورد شده بود که اگر دشمن حمله کرد این عملیات صورت گیرد، لذا حتی بلدوزر و یک دستگاه تریلی شخصی آوردیم و گدار را در جاده تعبیه کردیم که حتی آن بولدوزر به دست عراقی ها افتاد و درگیری شدیدی بین نیروهای دوطرف صورت گرفت.
 
امیر تهامی افزود: با استتار و سکوت کامل و سپس عملیات تخریبی گردان ها این عملیات انجام شد تا جایی که یک گردان عراقی خودشان را معرفی و تسلیم کردند و اطلاعاتی را از آن طرف دادند.
پیشکسوت دفاع مقدس اظهار داشت: لشکر 92 زرهی خوزستان بلادرنگ به ارتفاعات ابوریب هجوم برد.
 
وی با اشاره به اهمیت عملیات آزادسازی سوسنگرد تصریح کرد: اگر این اتفاق می افتاد اهواز سقوط می کرد و اهالی شریف دزفول، اندیمشک، شوش و سایر شهرها آواره می شدند.
وی با بیان اینکه ارتش عملیات تاخیری را هدایت کرد گفت: 6 روز این عملیات در خطرناک ترین معبر با تاکتیک های ویژه و با همکاری خلبانان شجاع نیروی هوایی و توپخانه هایی که در سکوی اندیمشک قرار داده شده بوداجرا شد و لشکر 10 عراق آرزوی عبور ازکرخه را به گور برده و جلوی آنها سد شد.
 
امیر تهامی در پاسخ به سوال خبرنگار دفاعی منیتی باشگاه خبرنگاران درباره نقش ارتباطات مخابراتی در آزادسازی سوسنگرد خاطرنشان کرد: سازمان همه یگان های ارتش از مشخصه های مختلفی تشکیل می شود که هم افزا هستند و اجرای ماموریت دیگری را تسهیل می کنند لذا در صحنه جنگ نیز از بیسیم و تله تایپ ها در قرارگا های عملیاتی و در مواضع پدافندی از ارتابط  تلفن های معمولی استفاده می شود و در یگان های تاکتیکی نیز تلفن های باسیم وجو دارد ک جدا از مخابرات خودشان است.

انتهای پیام/
برچسب ها: پیشکسوت ، دفاع ، مقدس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار