پس از گذشت چند روز از ماراتن مذاکرات هسته‌ای که با حضور دراماتیک و ناگهانی جان کری، وزیر خارجه آمریکا و به دنبال آن حضور وزرای خارجه کشورهای دیگر و یک چرخه دیپلماتیک در هتل اینترکانتیننتال ژنو در سوئیس همراه بود، هیچ توافقی به دست نیامد. آیا این نشانه یک آغاز خوب است یا نشان یک شکست آبرومندانه؟

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی در گزارش خود در این زمینه آورده است: کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در کنفرانس خبری مشترک پس از پایان مذاکرات به نظر خسته می‌رسیدند. در حالی که ظریف لبخند می‌زد و اصرار داشت که مذاکرات مثبت بود.
زمانی که از او پرسیده شد که آیا وی از اقدام وزیر خارجه فرانسه مبنی بر سنگ‌انداختن در مسیر مذاکرات ناراحت است، وی از این طعمه آماده استفاده نکرد و در عوض از همه وزرا به دلیل آمدنشان به ژنو تشکر کرد و گفت که وجود اختلافات میان طرفین کاملا طبیعی است. اما در عین حال کنفرانس خبری بسیار کوتاه بود و احساس می‌شد که روند کنفرانس به صورت ناشیانه پیش می‌رود و گویی هیچ یک از دو طرف تمایلی به حضور در این کنفرانس نداشت.
وزیر خارجه ایران در این کنفرانس خبری تاکید کرد که از این که هیچ توافقی انجام نشده، ناامید نیست. پیشرفت‌های زیادی انجام شده و در دور بعدی مذاکرات در پایان این ماه مواردی برای دستیابی به توافق وجود خواهد داشت. اگرچه جان کری در بدو ورود به ژنو تاکید کرد که هنوز هیچ توافقی انجام نشده است، اما هیچ‌کس انتظار نداشت که گفتگوها به دلیل اقدام فرانسه با مانع مواجه شود.
تمام روز گزارش‌ها حول این محور می‌گشت که اختلافاتی در درون اعضای شش قدرت جهانی ایجاد شده است. دیپلمات‌های غربی در این‌باره به خبرنگاران گفتند که از نماینده فرانسه به دلیل مخالفت‌های خود در آخرین لحظات بسیار عصبانی هستند. این در حالی بود که موضع فرانسه هموراه درباره ایران سختگیرانه بود و شاید به این دلیل به آن توجه نمی‌شد که تا الان آمریکا در معرض دید قرار داشت. دیپلمات‌های فرانسوی در سال‌های اخیر بر این نکته تاکید کرده‌اند که احساس آنان این است که دولت اوباما قصد دستیابی به توافق در سریع‌ترین زمان ممکن را دارد.
پس از پایان یافتن مذاکرات در لحظات آخر روز شنبه وزیر خارجه روسیه‌، سرگئی لاوروف از محل مذاکرات خارج شد. در شرایطی که لوران فابیوس که قرار بود در کنفرانس خبری مشترک با ظریف و اشتون حضور داشته باشد، در جایی بیرون از هتل مستقر شد و اعلام کرد که وزرای خارجه در دستیابی به توافق ناکام مانده‌اند و هنوز باید کارهای بیشتری انجام شود. این مسئله برای اعضای گروه 1+5 که همواره تلاش می‌کنند در برابر توافق با ایران اتحاد داشته باشند، اصلا خوب نبود.
اکنون قرار است مذاکرات روز بیستم نوامبر از سر گرفته شود، نشانه‌ای از این که شاید قرار است موارد بیشتری پیش از دستیابی به توافق موقت باید بررسی شود. این در شرایطی است که جان کری در زمان کنفرانس خبری خود اشتیاق زیادی به تاکید بر این نکته داشت که هیچ نیازی برای تعجیل در رسیدن به توافق نیست و این مسئله منطقی است که نمایندگان کشورها برای دستیابی به نتیجه و مشورت با مقامات خود و آماده‌سازی برای دور بعدی مذاکرات به کشورشان بازگردند.
وی در این‌باره گفت: آمریکا متحدانی دارد که باید آنان را درباره مفاد توافق آگاه کند و به آنان اطمینان دهد و به همین دلیل عجله برای دستیابی به توافق ممکن است به ایجاد احساس وحشت و نگرانی در میان مقامات اسرائیل و البته عربستان سعودی شود، به گونه‌ای که این وحشت دیگر قابل کنترل نباشد.
کری همچنین تاکید کرد که دستیابی به توافق پس از 30 سال بی‌اعتمادی میان ایران و آمریکا، کار آسانی نیست. (اگرچه ایجاد اعتماد میان ایران و فرانسه نیز حتی سخت‌تر از این است.) اما به نظر می‌رسد که این مسئله نیز باید مورد توجه قرار گیرد که این مذاکرات تنها دور دوم مذاکرات در دوران دولت جدید ایران بود و کری و ظریف در یک اتاق بیش از 10 ساعت با هم و در کنار دیگر وزرای خارجه مذاکره داشتند.
در بخش پایانی این گزارش آمده است: اگرچه در گذشته مذاکرات بسیاری میان ایران و گروه 1+5 برگزار شده است، اما هر دو طرف بر این نکته تاکید دارند که مذاکرات این دوره با دوره‌های قبلی کاملا متفاوت است. اگرچه اختلافات همچنان باقی مانده است، اما به نظر می‌رسد در چند روز گذشته پیشرفت‌های بسیار بیشتری نسبت به 10 سال اخیر به دست آمده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار