آزادی گروگان‌های زن و سیاه پوست آمریکایی، انعقاد قرارداد استعماری حفر کانال «پاناما»، تولد مبتکر فن عکاسی، مرگ مُبدع هیپنوتیزم و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز ۲۷ آبان ۱۳۹۲ خورشیدی برابر با ۱۴ محرم ۱۴۳۵ هجری و ۱۸ نوامبر ۲۰۱۳ میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

آزادی گروگان‌های زن و سیاه پوست آمریکایی به فرمان «امام خمینی» (ره) (۱۳۵۸ش)
دو هفته پس از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران توسط دانشجویان پیرو خط امام، به امر امام خمینی، گروگان‌های زن و سیاه‌پوست آمریکایی، در ۲۷ آبان ۱۳۵۸ آزاد شدند. حضرت امام خمینی (ره) با این اعتقاد که زنان و سیاهپوستان آمریکایی، در اصل در ردیف مستضعفان جامعه آمریکایی هستند و ناخواسته به چنین مأموریت‌هایی اعزام می‌شوند، دستور آزادی آنان را صادر فرمودند.

حضرت امام در پیام خود مورخ ۲۶ آبان ۱۳۵۸، از دانشجویان خواستند این افراد که جاسوسی آنان ثبت نشده باشد به وزارت امور خارجه تحویل دهند و فوراً از ایران خارج نمایند.

رحلت آیت‌اللَّه «شیخ مرتضی آشتیانی» (۱۳۲۵ ش)
آیت‌اللَّه شیخ مرتضی آشتیانی متخلص به شعله در سال ۱۲۴۳ش در تهران به دنیا آمد. او در نهضت تحریم تنباکو، در کنار پدرش برای پیشبرد اهداف نهضت فعالیت کرد و بعد از پدرش، در تهران مرجعیت روحانی یافت. آیت‌اللَّه مرتضی آشتیانی در جریان انقلاب مشروطه نیز یکی از رهبران روحانی در تهران بود که به همین خاطر، عین‌الدوله، از رجال قاجار، او را از تولیت مدرسه مروی بر کنار نمود. ایشان همراه با سایر علمای تهران برای پیشبرد امر مشروطه به حرم حضرت عبدالعظیم مهاجرت کرد و تحصن گزید. وی تا آخر کار، مشروطه خواه باقی ماند ولی پس از فتح تهران توسط مشروطه‌طلبان و قبل از کودتای رضاخان در ۱۲۹۹ش، به مشهد کوچید و وظایف دینی خود را دنبال کرد. آیت‌اللَّه آشتیانی در جریان کشف حجاب، به همراه دیگر بزرگان شهر نامه اعتراض خود را به رضاخان پهلوی فرستادکه متعاقب آن، دستگیری علمای مشهد و قیام خونین مسجد گوهرشاد شکل گرفت. آیت‌اللَّه مرتضی آشتیانی سرانجام در ۲۷ آبان ۱۳۲۵ش در ۸۲ سالگی دارفانی را وداع گفت و در حرم امام رضا (ع) به خاک سپرده شد.

رحلت عالم بزرگوار آیت اللَّه «غلامحسین جعفری همدانی» (۱۳۷۴ ش)
آیت‌اللَّه جعفری همدانی در سال ۱۲۸۵ ش در یکی از روستاهای توابع همدان به دنیا آمد. در ۲۱ سالگی برای تکمیل تحصیلات خود عازم نجف شد. آیت اللَّه جعفری همدانی، در سال ۱۳۲۸ ش پس از اقامتی ۲۲ ساله در نجف، به تهران آمد و به امامت جماعت، تدریس، وعظ و ارشاد مردم و دستگیری از نیازمندان مشغول شد. این عالم مجاهد، در پیشبرد نهضت اسلامی، شرکتی فعال داشت و بار‌ها به دلیل سخنرانی‌های ضد طاغوت، رنج زندان و تبعید را به جان خرید و از مبارزات خویش دمی نیاسود. آیت‌اللَّه جعفری علاوه بر داشتن اجازه اجتهاد ازاستادانش نظیر سیدابوالحسن اصفهانی، میرزای نایینی و آقاضیاءالدین عراقی، تقریرات دروس آن بزرگواران را نیز به نگارش درآورده است که به یادگار مانده‌اند. سرانجام آن خدمتگذار راستین دین، پس از پشت سرگذاشتن یک بیماری طولانی در ۲۷ آبان ۱۳۷۴ ش برابر با ۲۳ جمادی الثانی ۱۴۱۶ ق در حدود ۹۰ سالگی دار فانی را وداع گفت و پس از تشییعی با شکوه، در قبرستان شیخان قم، به خاک سپرده شد.

درگذشت شکرالله بابان گوینده پیشکسوت و فعال فرهنگی (۱۳۹۱ش)
شکرالله بابان چهره نام آشنای رادیو و تلویزیون و از گویندگان پیشکسوت صداو سیما اولین ساعت بامداد امروزبراثر کهولت سن درگذشت و صبح فردا در مراسم باشکوهی در قطعه نام اوران فرهیختگان و هنرمندان بهشت زهرای تهران به خاک سپرده خواهد شد. شکرالله بابان در سال ۱۳۰۲ هجری شمسی در سنندج متولد شد و فعالیت رادیویی‌اش را سال ۱۳۳۴ در تهران آغاز کرد. وی به عنوان گوینده، مفسر، شاعر، نویسنده، مترجم و مدیرکل مراکز صداو سیمای آذربایجان غربی، کرمانشاه و کردستان فعالیت کرده است. کتاب صلاح‌الدین ایوبی، جغرافیای کردستان وکرد وکردستان فرهنگ لغت هزار صفحه‌ای فارسی به کردی از جمله تالیفات مرحوم بابان است. شکرالله بابان دارای ۸ فرزند (۵پسر و ۳ دختر) است که فواد بابان گوینده قدیمی صدا و سیما، بابک بابان گوینده اخبار ورزشی شبکه خبر و بختیار بابان کاپیتان پیشین تیم ملی بسکتبال ایران از جمله فرزندان سر‌شناس شکرالله بابان هستند.

ملک حسین شاه اردن به تهران آمد (۱۳۵۲ش)

تولد «ابن حجاج» شاعر معروف شیعی عرب (۳۳۰ ق)
حسین بن احمد بن حجّاج کاتب بغدادی معروف به ابن الحجّاج و از معاصران سید مرتضی و سیدرضی بود. او در عهد دیالمه زندگی می‌کرد و از شعرای بزرگ دوستدار اهل‌بیت رسالت (ع) به شمار می‌رفت. اشعار ابن حجاج، طبیعی و خالی از تکلّف بود، به طوری که مورخان مشهور مسلمان، مانند ابن خلکان، او را در این فن، معلم ثانی خوانده‌اند. اشعار ابن حجاج بغدادی، از زیبایی خاصی برخوردار است و استفادهٔ مناسب و بجای او از مضامین و الفاظ دلچسب، از او شاعری ممتاز ساخته است. بیشتر اشعارش، ستایش پیامبر اکرم (ص) و خاندان پاک او و برضد ستمگران زمان آنان می‌باشد. سیدرضی دانشمند و فقیه معاصر وی، گزیدهٔ اشعارش را در کتابی گردآوری کرده است.

تولد «لویی ژاک داگر» مبتکر فن عکاسی (۱۷۸۹م)  
 «لوئی داگر» نقاش، مخترع و فیزیکدان بزرگ فرانسوی چشم از جهان فرو بست. لویی داگر در زمان حیات خود اختراعات بزرگی کرد که دومین عکاسی از آن جمله است و اولین عکس روشن و واضح را نیز او برداشت.

لویی داگر که اختراع خود را همزمان با اکتشافات «نیسفورینه پس» انجام داد، به سال ۱۷۸۹ میلادی در شهری به نام «کورمی» متولد شده بود.

رحلت آیت‌اللّه «سیدصدرالدین عاملی اصفهانی» (۱۲۶۳ ق)
سیدمحمد صدرالدین عاملی فرزند سید صالح از فقهای بزرگ و علمای قرن سیزدهم هجری قمری است. وی علاوه بر فقه، اصول، حدیث و رجال، در ادبیات و شعر، توانا بود و اشعار زیبایی سروده است. سید صدرالدین از حوزهٔ درس سید جواد عاملی، سید بحرالعلوم و پدر زن خویش شیخ جعفر کاشف الغطاء استفاده نموده و در سنین جوانی به مقام بالای اجتهاد رسید. از وی آثار ارزشمند و گران‌بهایی چون اُسرةُ العِترة، حاشیهٔ مُنتهی المَقال و نَقدُالرِّجال و مَنظومهٔ رضاعِیة و... بر جای مانده است.

درگذشت شاعر معاصر «عباس فرات یزدی» (۱۳۴۷ ش)
استاد عباس فرات‌یزدی در سال ۱۲۷۳ ش در یزد به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی را در زادگاه خود فراگرفت. سپس برای آموختن فقه و اصول به اصفهان، خراسان و تهران رفت و تحصیلات خود را در مدرسه دارالفنون به پایان برد. فرات در سال ۱۲۹۸ ش که انجمن ادبی ایران تاسیس شد، سمت منشی انجمن را داشت. سپس در انجمن ادبی فرهنگستان عضو گردید و چندی به تدریس مشغول شد. فرات یزدی در سال ۱۳۲۵ به نشر قسمت‌هایی از اشعار خود همت گماشت. وی غزل‌سرای ماهری بود که اشعار فکاهی نیز می‌سرود. ثمرات، نعمات، قطرات و دیوان شعر از جمله آثار اوست. استاد عباس فرات سرانجام در آبان ۱۳۴۷ ش در ۷۴ سالگی درگذشت و در تهران به خاک سپرده شد.


درگذشت فقیه و مفسر «سیدابوالقاسم لاهوری» (۱۳۲۴ ق)
ابوالقاسم بن حسین بن نقی رضوی تقوی لاهوری، فقیه و مفسّری بود که در کشمیر متولد شد. وی از مشاهیر علمای هند و عالمی فقیه، فاضل، مفسر متبحّر و دارای تالیفات متعددی است. او در لاهور مدفون می‌باشد. آثار ابوالقاسم لاهوری عبارتند از: برهانِ شَقُّ القَمَر و رَدُّالنیر الاکبر، الصراطُ المستقیم و...

انعقاد قرارداد استعماری حفر کانال «پاناما» بین امریکا و پاناما (۱۹۰۳م)
در حالی که امریکا پس از استقلال پاناما، امتیاز حفر کانال پاناما را از آن خود کرده بود، بر اساس قراردادی که در ۱۸ نوامبر ۱۹۰۳ با دولت تازه تأسیس این کشور امضاء نمود. حق بهره‌برداری دائمی از کانال و کنترل بیش از یکهزار و دویست کیلومتر مربع در طرفین این کانال از طرف امریکایی‌ها، از موارد عمده این شرایط بودند. با این وصف از سال ۱۹۱۸م که امریکا برای نخستین بار، نیروی نظامی خود را به این منطقه اعزام کرد، اختلافاتی بین امریکا و پاناما روی داد. در سال‌های دهه ۱۹۶۰م تشنج در روابط امریکا و پاناما بر سر مسئله کانال بالا گرفت و روابط سیاسی دو کشور نیز مدتی قطع شد. در‌‌نهایت در سپتامبر ۱۹۷۷م پس از مذاکرات طولانی بین مقامات دو کشور، قرارداد دیگری بین دو کشور منعقد شد که به موجب آن، امریکا تا روز اول ژانویه سال ۲۰۰۰ م به کلی منطقه کانال پاناما را تخلیه کرده و اداره امور کانال را به پانامایی‌ها واگذار نماید.

مرگ «فریدریش مسمر» روان‌شناس آلمانی و مُبدع هیپنوتیزم (۱۸۱۵م)
فریدریش آنتوان مُسمِر، در ۲۳ مه ۱۷۳۴م در نزدیکی بال در اتریش به دنیا آمد. روش درمانی مُسمر که امروزه به هیپنوتیزم معروف است با تلقین بیمار همراه بود و گه‌گاه نتایجی در معالجه بیماران حاصل می‌گشت. قواعد علم مسمریسم در کلیات بر اصول مانیه‌تیسم استوار است که شامل نیرویی در بدن انسان و برخی از حیوانات است که اصل و ذات آن ناپیداست اما به واسطه اثر‌ها و خاصیت‌هایی که دارد، پی به وجود آن برده‌اند.

به عبارت دیگر، موجی است که از بدن انسان خارج می‌شود و از یکی به دیگری اثر می‌کند. در این راستا، این موج در شرایط و حالات خاصی قادر به جذب و دفع می‌باشد. مرکز این نیرو بیشتر در چشم است و کسانی که دارای این نیرو می‌باشند می‌توانند دیگران را تحت تاثیر قرار دهند و آن‌ها را مطیع اراده خود سازند و یا به خواب مغناطیسی ببرند. یکی از راه‌های استفاده از هیپنوتیزم یا خواب مصنوعی، درمان برخی بیماری‌های روانی است. فریدریش مسمر سرانجام در هجدهم نوامبر ۱۸۱۵م در ۸۱ سالگی درگذشت.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار