مدير عامل اتحاديه تعاوني هاي تکثير، پرورش و صادرات آبزيان ايران با اشاره به کاهش صادرات "ماهيان گرمابي" به کشور عراق گفت: اين امر ناشي از بي برنامگي است.

ارسلان قاسمي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان اينکه ماهيان گرمابي کشور تنها به کشور عراق صادر مي شود، اظهار داشت: اين صادرات به دلايل گوناگوني کاهش يافته است.

وي افزود: ما هميشه دراين خواب به سر مي بريم که کشور عراق هيچ گاه به مقام يک توليد کننده نمي رسد.

قاسمي با بيان اينکه بخشي از تکنولوژي توليد ماهيان گرمابي توسط ايرانيان به عراق منتقل شده است، اضافه کرد: حضور کشورهاي رقيب در بازار عراق نيز يکي از عوامل افت صادرات ما است.

وي افزود: ما هميشه فرياد مي زديم که بايد با يک استراتژي خاص وارد کشور عراق شويم تا اين بازار را براي هميشه حفظ کنيم که متاسفانه اين استراتژي هرگز ايجاد نشد.

قاسمي با تاکيد براينکه دولت از صادرات ماهيان گرمابي حمايت نکرده است، اضافه کرد: پرورش دهندگان و صادرکنندگان با کمترين حمايت ممکن وارد اين بازار شدند.

وي تصريح کرد: اين هشداري است که ما بايد براي پايدار ساختن توليد و توسعه آن رويه ي فعلي خود را تغيير دهيم.

قاسمي ادامه داد: براي اين تغيير رويه بايد اقدامات زير را انجام دهيم:


-صادرات ماهيان گرمابي به عراق بايد براساس برنامه ريزي انجام شود به اين ترتيب که ما در اين کشور تنها فروشنده صرف نباشيم بلکه براي توسعه صادرات پايدار بايد اقدام به سرمايه گذاري مشترک با ديگر کشورها نماييم.


-صادرات پايدار، رقابت با ديگر کشورها و بيرون راندن رقبا از ميدان نيازمند حمايت دولت از صادرکنندگان است.

وي تصريح کرد: يکي ديگر از الزمات ما در زمينه ي صادرات ماهيان گرمابي اين است که تنوع بازار ايجاد کرده و وارد بازار کشورهايي مانند افغانستان و غيره شويم.

وي تاکيد کرد: با انجام اقدامات فوق مي توانيم مجددا جايگاه خود را در بازار عراق به دست بياوريم در غير اين صورت اين بازار را از دست خواهيم داد.

قاسمي تاکيد کرد: در يک کلام براي حفظ صادرات و توسعه ي آن نيازمند برنامه هستيم که چنين برنامه اي نداريم.


انتهاي پيام/

برچسب ها: ماهیان ، گرمابی ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار