رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: با مجوز شورای عالی امنیت ملی، مجوز بازرسی آژانس از کارخانه آب سنگین اراک صادر شد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ بعدازظهر امروز در سازمان انرژی اتمی بیانیه ای مشترک بین علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و یوکیا آمانو دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به امضاء رسید.
 
علی اکبر صالحی در این نشست خبری با بیان اینکه آمانو برای بار دوم به ایران سفر کرده است، گفت: سفر دبیرکل آژانس دبیرکل انرژی اتمی به ایران با مذاکرات ایران و 1+5 مقارن شد و هردوی این روندها بین ایران و آژانس، ایران و 1+5 به طرز مطلوبی پیش می‌رود
 
وی تصریح کرد: همکاری ایران با آژانس بین‌الملی انرژی اتمی از ابتدا به صورت وسیع و شفاف انجام شده و فرآیندی که در ارتباط با برخی مسائل از قبل شروع شده بود و متاسفانه به تفاهم دوجانبه نرسیده بود، با رویکرد جدید دولت یازدهم و با استفاده از تجربیات گذشته توانستیم با تمهیدات لازم و توصیه موکد دکتر روحانی به تفاهم دوجانبه برسیم.
 
صالحی اظهار داشت: بیانیه مشترک بیانگر نقشه راهی برای حل و فصل موضوعات باقیمانده است و این بیانیه مشترک پیوستی شامل 6 بند دارد.
 
وی ادامه داد: همکاری ایران با آژانس در چارچوب توافق پادمان است که بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران برطبق این توافقنامه انجام می‌شود.
 
صالحی تصریح کرد: بر اساس موافقتنامه پادمان تعهدی به برخی مسائل نداریم برای اینکه اراده خود را برای حل و فصل پرونده ساختگی هسته‌ای کشور را انجام دهیم، از شورای عالی امنیت ملی اجازه یافتیم تا بازرسان آژانس از کارخانه تولید آب سنگین اراک و معدن گچین بندرعباس بازرسی کنند.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی بیان داشت: ایران این اقدام را داوطلبانه انجام می‌دهد و این نشان از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از انعطاف لازم در پیشبرد این موضوع است چرا که نمی‌خواهیم هیچ بهانه‌ای برای ایجاد مانع بستر پیشرفت کار در دست دیگران باشد.
 
وی افزود: موضوعات متعددی در مسئله هسته‌ای که بخش عمده آن ماهیت هسته‌ای دارد، در گذشته تحت عنوان مدالیته حل شده و موضوعاتی تحت عنوان مطالعات ادعایی که مربوط به مسئله هسته‌ای نیستند، وجود دارد.
 
وزیر امور خارجه سابق کشورمان اظهار داشت: رویکرد جدید فاز به فاز ایجاد می‌شود که در فاز اول ایجاد اعتماد متقابل بین طرفین به مرحله اجرا در می‌آید که یک سری قدم‌های اولیه در این خصوص برداشته شده که می‌تواند به تحقق این امر کمک کند، البته در فازهای بعدی همکاران ما و متخصصین آژانس درباره فازهای بعدی گفتگو خواهند کرد.
 
صالحی افزود: مدت اجرای این بیانیه سه ماه است که باید در این مدت درباره فازهای بعدی و چگونگی پیشبرد آنها مذاکره شود البته سندی که در آژانس به عنوان 711 وجود دارد، به روشنی گفته است که فعالیت ایران در چارچوب مدالیته پاسخ داده شده و موضوعی تحت عنوان فعالیت هسته‌ای باقی نمانده و موضوعات باقیمانده تحت عنوان مطالعات ادعایی است که از دید ما موضوعات هسته‌ای را در گذشته پاسخگو بوده‌ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان خاطرنشان کرد: آمانو با یک بیانیه مشترک ایران را ترک می‌کند و این امر می‌تواند به سرانجام خوبی در خصوص برون رفت از پرونده تصنعی هسته‌ای منجر شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: آژانس ، انرژی ، اتمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار