مسئول امور مساجد اداره کل تبلیغات اسلامی مازندران گفت:آسیب‌شناسی فرهنگ عاشورایی مازندران برای شناخت،معرفی سنت‌های قدیمی،تاریخی مردمان این دیار و انتقال آن به نسل‌های مختلف امری ضروری است.

حجت‌الاسلام رمضانی در گفتگو باخبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری افزود:دیار مازندران دارای سنت‌ها و آیین‌های خاص عاشورایی بوده که با گذر زمان بسیاری از این آیین‌ها دچار تغییر و تحریف شده است.

وی تصریح داد:آسیب‌شناسی فرهنگ عاشورایی مازندران برای شناخت،معرفی سنت‌های قدیمی،تاریخی مردمان این دیار و انتقال آن به نسل‌های مختلف امری ضروری است.

رمضانی افزود:در گذشته به گونه‌ای بود که در مازندران و در ایام عزای سالار شهیدان، اشعار خاصی خوانده می‌شد، مثلا هیئتی که برای عزاداری به مکان دیگری می‌رفت، هیئت میزبان در قالب اشعار و کلمات پذیرای دسته‌های عزاداری می‌شود و هیئت میهمان نیز به همان نسبت پاسخ می‌داد.

این مسئول فرهنگی با بیان اینکه بسیاری از آیین‌ها محو شده است،گفت:امروزه بسیاری از این اشعار و آیین‌ها محو شده و دیگر در یاد مردم نیست درحالیکه این نوع اشعار و عزاداری نوعی ادب و ارادت را نمایان می‌کند.

رمضانی گفت:مازندران درگذشته در برپایی آیین‌های عزاداری ویژه هریک از شخصیت‌های عاشورایی در کشور نمونه بود و امروز به دلیل برخی برنامه‌ریزی‌ها، این جابه‌جایی و دگرگونی را در استان نیز شاهد هستیم./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.