استاندار خراسان رضوی بر توسعه ی استفاده از ظرفیت های علمی استان و فناوری های روز جهت تولید محصولاتی صادرات گرا تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، محمدحسین فروزان مهر در جلسه ی کارگروه توسعه ی صادرات، در این باره افزود: بایستی ضمن پرهیز از خام فروشی تولیدات استان به ویژه در حوزه ی کشاورزی، ضمن توجه به صادرات وزنی رویه ی صادراتی خود را به سمت صادرات محصولات دانش بنیان که ازارزش افزوده ی بیشتری برخوردار است، تغییر دهیم.

وی توسعه ی اقتصادی همه جانبه با مد نظر قرار دادن شاخص های متعدد آن را ضروری دانست و اظهار داشت: در این راستا بایستی مکانیزاسیون تولید و سیاست حفظ اشتغال موجود به صورت توام مد نظر قرار گیرد.

استاندار خراسان رضوی در ادامه ضمن استماع گزارش فرآیند انتخاب صادرکنندگان نمونه ی استان که در روز ملی صادرات – 29 آبان ماه – مورد تقدیر قرار خواهند گرفت، بر ضرورت حمایت از صادرکنندگان جدید تاکید و اضافه کرد: برای جلوگیری از تبدیل این فرآیند به حلقه ای بسته و تقدیر صرف از صادرکنندگان کهنه کار و توانمند، بایستی سطحی برای صادرکنندگان نوپا که موفق به ایجاد بازارهای جدید صادراتی شده اند، تعریف و جهت لحاظ در شاخص های سال آینده به مرکز پیشنهاد شود.

وی با اشاره به متمرکز بودن شاخص های انتخاب واحدهای صادرکننده ی نمونه، ادامه داد: با هدف تشویق واحدهایی که به تازگی به عرصه ی صادرات وارد شده و موفقیت هایی را کسب کرده اند، امسال آنان در قالب واحدهای شایسته ی تقدیر، مورد تجلیل قرار می گیرند.

رییس کارگروه توسعه ی صادرات خراسان رضوی به سمهیه ی 23 موردی استان برای انتخاب صادرکنندگان نمونه اشاره و تصریح کرد: هرچند این میزان نسبت به سال گذشته 15 درصد رشد داشته است، اما تعداد واحدهای فعال استان در امر صادرات به مراتب بیش از این سهمیه است و بایستی افزایش سهمیه ی خراسان رضوی پیگیری شود.

فروزان مهر توفیقات استان در حوزه ی صادرات را مرهون هم افزایی و همدلی بخش دولتی و خصوصی دانست و گفت: در راستای تقویت این رویه، در مراسم امسال از مدیران بخش دولتی فعال در حوزه ی تسهیل صادرات تحت عنوان خادمان صادرات استان تقدیر به عمل می آید.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به ورود مستقیم واحدهای تولیدی به عرصه ی صادرات، آن را معلول عواملی چون سیاست های صادراتی و فقدان ارتباط منطقی میان نظام تولید، توزیع و مصرف برشمرد و افزود: هرچند این واحدها بایستی با نگاه بازاریابی و بازارسازی اقدام به تولید کنند؛ اما توجه عمده ی مجتمع های تولیدی باید معطوف به تخصیص درست نهاده های تولیدی باشد و مباحث مربوط به فروش محصولات شان در بازارهای خارجی را به تجار، بازرگانان و مباشران صادراتی واگذار کنند.

وی همچنین به افزایش فعالیت مدیران استان در حوزه ی دیپلماسی خارجی اقتصادی برای معرفی توانمندی های خراسان رضوی به دیگر کشورها اشاره کرد و گفت: با پیگیری های انجام شده، مجوز برپایی نمایشگاه توانمندی های استان در عشق آباد اخذ و این نمایشگاه اواخر بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

استاندار خراسان رضوی، با بیان این که 50 درصد صادرات استان به مقصد کشور افغانستان صورت می گیرد، اظهار کرد: نمایشگاهی با رویکرد توسعه ی صادرات تولیدات استان به این کشور آذرماه امسال در هرات برپا می شود.

فروزان مهر تعیین خراسان رضوی به عنوان استان معین در توسعه ی مبادلات بازرگانی و سرمایه گذاری در حوزه ی کشورهای CIS و ایجاد اتاق مشترک ایران و ترکمنستان با محوریت خراسان رضوی را از جمله مطالبات اقتصادی استان عنوان کرد که در سفر آتی هیات دولت به مشهد پیگیری خواهد شد.

در این جلسه ضمن ارایه ی گزارش وضعیت صادرات کالاهای استان از طریق حمل و نقل ریلی، وجود محدودیت در تعداد واگن ها و تعداد بالای متقاضیان استفاده از این ناوگان مقرر شد کمیته ای با مسوولیت معاونت برنامه ریزی و اشتغال استانداری خراسان رضوی ذیل کارگروه توسعه ی صادرات استان تشکیل و نسبت به تعیین شاخص ها و اولویت های استفاده از این واگن ها اقدام کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.