ترور و تروریسم دو معنای متفاوت از منظر ماهوی دارند، اما از نظر وحشت آفرینی و ضد صلح بودن دارای توافق معنا هستند و از نگاه حقوق خدا محور، انسان محور و حقوق بین‌الملل محکوم و غیر قابل دفاع می‌باشند.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران،  ترور در واقع نوعی آدم کشی است که عمدتاً با اهداف سیاسی یا عقیدتی انجام می‌گیرد و اين در حالي است كه ترور و تروريسم از منظر حقوق بين‌الملل و قوانين اسلامي نيز محكوم است.

"محمدجعفرنعناكار" حقوقدان و وكيل دادگستري با ارسال يادداشتي به باشگاه خبرنگاران، به بررسی عدم مشروعیت ترور  از منظر حقوق بین الملل پرداخت.

از منظر حقوق اسلامی‌سلب نفس، فقط در سه جا مورد تایید و حمایت قانونی است، نخست در حدود الهی که به حکم شریعت این عمل صورت می‏‌گیرد و جزء حدود الله است، دوم قصاص نفس از شخصی که نفس شخص دیگری را سلب كرده باشد و سوم در جهاد که البته در جهات سلب نفس به معنای شهادت و یا عملیات شهادت‌طلبانه، مورد بررسی قرار می‏‌گیرد که البته قسم سوم مورد توافق همه حقوقدانان نیست!
 
در غیر از این سه موضع سلب نفس عملی شنیع، خلاف شریعت، خلاف قانون و خلاف اخلاق بشری است، ترور همواره محکوم بوده و اسلام و خصوصاً مذهب تشیع بزرگترین قربانی ترور در تاریخ بشری است.
 
ترور در واقع نوعی آدم کشی است که عمدتاً با اهداف سیاسی یا عقیدتی انجام می‌گیرد. عموماً فرد کشته شده دارای مقام، شهرت یا علایق سیاسی است و گاه نیز ترور به علت پاره ای اختلافات عقیدتی ایجاد و انجام می‏گردد.
 
ترور و تروریسم که خود دو معنای متفاوت از منظر ماهوی دارند اما از نظر وحشت آفرینی و ضد صلح دارای توافق معنا هستند و هر دو از نگاه حقوق خدا محور و انسان محور محکوم و غیر قابل دفاع می‌باشند و  باید مورد پیگرد حقوقی و قضایی قرار گیرند.
 
متاسفانه اين روزها شاهد ترور فرزندان انقلاب بودیم که این امر موجب تأثر شدید هموطنان شد، هرچند هنوز دلیل و عوامل این ترور شناسایی نشده، اما این عمل وحشت‌آفرین و هدر دادن خون یک مسلمان و نقض امنیت ملی و نقض حقوق بشر موجب جریحه‌دار شدن احساسات بشردوستانه جامعه و خصوصاً حقوقدانان شده است.

 انتظار می‌رود قوه قضايیه و ضابطان قضایی با تمام توان و تلاش خود عاملان ترور را در کوتاه‌ترین زمان ممکن شناسایی و در اندک زمانی به مجازات‌های قانونی محکوم كنند.

انتهاي پيام/

برچسب ها: ترور ، تروریسم ، اختلافات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار