پايگاه خبري اينترنتي بلومبرگ نوشت: ناکامي در دستيابي به توافق در مذاکرات هسته‌اي گروه 1+5 و ايران بر سر برنامه هسته‌اي تهران در ژنو به مخالفان توافق احتمالي فرصتي براي لابيگري مي‌دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ اين پايگاه اينترنتي در مقاله اي به قلم "جاناتان تيرونه"، اينديرا اي آر لاکشمانان و کامبيز فروهر نوشت: ايران و قدرت‌هاي جهان نتوانستند براي محدود کردن برنامه هسته‌اي جمهوري اسلامي به توافقي دست يابند که اين ناکامي گشايشي را براي مخالفان توافق احتمالي از اسرائيل گرفته تا عربستان سعودي فراهم کرده است تا در کنگره آمريکا عليه طرح موسوم به «گام نخست» تا قبل از شروع مجدد گفتگوها در 10 روز آينده لابيگري کنند. 

ديپلمات‌هاي عالي رتبه از هفت کشور در مذاکراتي که سه روز در ژنو ادامه يافت نتوانستند به توافقي دست يابند. کاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت دور بعدي مذاکرات قرار است 20 نوامبر برگزار شود.

لوران فابيوس وزير امور خارجه فرانسه گفت: بي‌ميلي ايران براي تعليق احداث رئاکتور آب سنگين اراک در کنار مسئله کاهش ذخيره اورانيوم غني شده 20 درصدي همچنان جزو مسائل مورد اختلاف است. 

فابيوس روز گذشته ابراز نگراني کرده بود محدوديت هاي کافي در مورد رئاکتور نيمه تمام آب سنگين اراک يا ذخيره اورانيوم غني شده ايران و ظرفيت اين کشور براي ذخيره کرده هرچه بيشتر اين ماده اعمال نشده است. وي گفت به کار بيشتري نياز است.

جان کري وزير امور خارجه آمريکا بعدا گفت :«من بسيار مطمئنم که اين کار شدني است. نمي خواهم به شما بگويم که اين کار (حتما) انجام خواهد شد -- اما مي توانم بگويم که اين کار -- با تلاش هاي خوب در چند روز آينده -- قطعا شدني است.»

وقفه در گفتگوها به مخالفان توافق در اسرائيل ، عربستان سعودي و واشنگتن اين فرصت را خواهد داد تا عليه ایران، لابيگري کنند و خواستار اعمال تحريم‌هاي جديد عليه تهران شوند. کري روز يکشنبه پس از توقفي در ابوظبي قصد دارد براي گزارش دادن به کنگره به واشنگتن بازگردد و نگذارد کنگره تحریم‌هاي تازه اي را به تصويب برساند که دولت باراک اوباما معتقد است ممکن است به حصول توافق با ايران لطمه بزند. 

***  پتروشيمي ، طلا
به گفته ديپلمات‌هايي که به سبب مجاز نبودن براي اظهار نظر خواستند ناشناس بمانند ، توافقي که در ژنو بر سر آن بحث بود تحريم‌ها را در خصوص محصولات پتروشيمي ، طلا و تجارت خودرو و دسترسي محدود به دارايي هاي توقيف شده به طور موقت کاهش خواهد داد.

داريل کيمبال، مدير اجرايي انجمن کنترل تسليحات در واشنگتن گفت: «اعضاي کنگره که خواستار تعليق قابل تاييد برنامه هسته‌اي ايران هستند بايد از اقداماتي که دستان قدرت‌هاي جهاني را براي مذاکره با ايران مي‌بندد خودداري ورزند.» 

وي افزود :«هيچکدام از طرفين نمي تواند به همه چيزهايي که مي خواهد دست يابد و در غياب يک راه حل مبتني بر مذاکره ، فقط ظرفيت‌هاي ايران بهبود خواهد يافت.»

*** طول موج واحد
ظريف پس از مذاکرات به خبرنگاران خارجي گفت اختلافات در ميان طرف هاي مذاکره قابل پيش بيني بود. وي در عين حال، ابراز خرسندي کرد که همه «روي طول موج واحدي» هستند و «مي توانند کار را ادامه دهند و پيش ببرند».

ظريف در گفتگويي ديگر با خبرنگاران ايراني وزير امور خارجه فرانسه را در خصوص مطرح کردن مسئله رئاکتور اراک يا ايجاد مانع بر سر راه توافق مقصر معرفي نکرد. 

وي گفت :«ما درباره مسائل هسته اي مذاکره مي کرديم و عجيب نيست که کشوري بخواهد مسئله رئاکتور آب سنگين را به ميان بياورد. ما نمي خواهيم هيچکس فکر کند ما دنبال سلاح هاي هسته اي هستيم.»

فابيوس روز شنبه در مصاحبه راديو فرانس انتر گفت :«ما دنبال موافقت نامه هستيم ، نه يک معامله احمقانه».


*** مسير دو سويه
هرچند مقامات ايراني به ناظران سازمان ملل متحد گفته اند عمليات رئاکتور اراک را به تعويق خواهند انداخت، آنها در مذاکرات فني هفته گذشته در وين با تعطيلي آن يا تبديل آن به يک رئاکتور آب سبک مخالفت کردند. 

بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي، به سرپرستي يوکيا آمانو مدير کل اين آژانس روز دوشنبه اين هفته به تهران سفر خواهند کرد.

آمريکا و متحدانش ادعا مي‌کنند ايران به دنبال دستيابي به توانايي توليد سلاح هاي هسته‌اي است اما تهران اين را ادعا را رد می‌کند. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار