لیل گلستانی، مترجم معتقد است تبليغ كتاب در سطح شهر مي تواند تاثير بسيار زيادي بر ترغيب مردم به خريد و مطالعه كتاب داشته باشد.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد اطلاع رساني بيست و يكمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران، ليلي گلستان مترجم  اظهار كرد: گسترش مطالعه و كتابخواني در كشور يك پروسه فرهنگ‌سازي است و به همين آساني نمي توان آن را محقق كرد و البته اين مساله  به خانواده‌ها هم بستگی دارد كه اهل مطالعه باشند زيرا مطالعه از دوران كودكي و دبستان بايد به يك عادت تبديل شود.
 
وي با تاكيد بر اين كه مطالعه را بايد از دوران دبستان اشاعه داد، گفت: براي اين كار بايد لزوم مطالعه كتاب را به كودكان يادآوري كرد و از خوانده هايشان پرسيد.
 
اين مترجم اظهار كرد: بسياري از افراد در جامعه هستند كه آشنايي با مطالعه از هيچ نوع آن ندارند و بيشتر به ديدن و شنيدن متمايل هستند. از همين رو معتقدم با وجود ادبيات فاخري كه در جامعه داريم، خواندن آن طور كه بايد جانيافتاده و بنابراين بايد در سال هاي دبستان و به وي‍ژه از سوي خانواده ها و مدارس به ترويج خواندن پرداخت.
 
گلستان هم چنين به مميزي كتاب نيز اشاره كرد و گفت: از نظر من به عنوان يك مترجم كتاب ها به دليل مميزي آن قدر مثله مي شوند كه خواندنشان چندان لذت بخش نيست و هميشه يك سوال براي مخاطب وجود دارد كه آيا كتاب واقعي را مي خواند يا كتاب تكه پاره شده با مميزي هاي عجيب را؟ البته اميدوارم در دوره جديد كمي روند مميزي تسهيل شود و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اقدامي انجام دهند كه مميزها كمتر ما را اذيت كنند.
 
اين هنرمند هم چنين در ادامه صحبت هاي خود درباره شيوه هاي جديد مطالعه و ابزارهاي نوين صحبت كرد و افزود: من دريافت اطلاعات با روش‌هاي جديد چون فضاي مجازي را مطالعه نمي دانم زيرا خواندن كتاب شعر، داستان، نمايشنامه و ... فضايي متفاوت با اين ابزار و اطلاعات دارد.
 
وي هم چنين با اشاره به عدم تبليغ كتاب در سطح شهر ابراز كرد: متاسفانه شهرداري در بيلبوردهاي تبليغاتي هميشه آثار سينمايي را تبليغ مي‌كند در حالي كه تبليغ يك كتاب با اين روش مي‌تواند بسيارتاثيرگذار باشد. شهرداري مي‌تواند بيلبوردهايي را به صورت رايگان و يا هزينه كم به اين كار اختصاص دهد و حتي اگر 10 درصد از مخاطباني كه اين تبليغات را مي‌بينند، به خريد و مطالعه آن ترغيب شوند، موفق شده‌ايم.
 
گفتنی است؛ بیست و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «کتاب آینه فرهنگ و فرزانگی» از بیست و پنجم آبان ماه تا دو آذر ماه سال جاری در سراسر کشور برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار