با اینکه شخصیت‌هایی چون نخست وزیر پاکستان و ملاله یوسف زی در سخنان اخیر خود از آمریکا خواسته‌اند که به حملات هواپیماهای بدون سرنشین خود خاتمه دهد، اما ظاهرا دولت اوباما هیچ اعتنایی به سخنان آنها نکرده است. آمریکا نمی‌خواهد قبول کند که در مبارزه با تروریسم، از روش‌های تروریستی استفاده می‌کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "گلوبال ریسرچ" در مقاله‌ای به قلم "ویلیام بردمن" می‌نویسد: اکنون ما به طور دقیق می‌دانیم که چه تعداد از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا، به مسئله تروریسم آنقدر اهمیت می‌دهند که حاضر شدند در جلسه کنگره در مورد حمله یکی از هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا که با استفاده از یک روش قدیمی تروریستی، موجب زخمی شدن 9 کودک و کشته شدن مادربزرگ آنها در پاکستان شده بود، حضور پیدا کنند. 5 نفر از اعضای این مجلس به این جلسه آمدند و تنها یکی از آنها 90 دقیقه کامل در این جلسه حضور داشت.

*** بی‌اعتنایی اعضای مجلس نمایندگان آمریکا به قربانیان حملات هواپیماهای بدون سرنشین پاکستان
هنگامی که یکی از شاهدان حاضر در این جلسه، ناامیدی خود را در خصوص تعداد شرکت کنندگان ابراز کرد، یکی از اعضای کنگره به او قوت قلب داد و گفت: «این بهتر از چیزی بود که ما انتظار آن را داشتیم. آنها همگی دموکرات بودند.»
اگر دیگر قانونگذاران آمریکایی به حضار تقریبا صد نفره در این جلسه پیوسته بودند، می‌توانستند برخی از اظهارات بازماندگان در مورد حمله غیرقابل توجیه (و توضیح داده نشده) هواپیمای بدون سرنشین آمریکا را که اولین موشک آن، جان پیرزنی 67 ساله را در حال چیدن بامیه گرفت و 2 نوه او را زخمی کرد، بشنوند. پس از اصابت اولین موشک، دیگر نوه‌ها نیز بلافاصله به سمت خانه رفتند تا ببینند که چه اتفاقی افتاده است که در همان موقع، دومین موشک این هواپیما، 7 کودک دیگر را نیز مجروح ساخت.

*** مبارزه با تروریسم، تنها به تعداد کشته شدگان و هرج و مرج دنیا افزوده است
این یک روش قدیمی تروریستی است که حمله «دوضرب» نامیده می‌شود. در این شیوه، از انفجار اول برای کشاندن جمعیت به سمت موقعیت استفاده می‌شود و با حمله بعدی، تماشاچیان و کسانیکه در آنجا جمع شده‌اند، مورد اصابت موشک قرار می‌گیرند. معمولا این نوع حملات، تلفات بسیار بالایی بر جای می‌گذارند.
در یک دنیای سالم و معقول، باید فریاد اعتراض بیشتری علیه تنها ابرقدرتی که به بهانه مبارزه جهانی با تروریسم در بسیاری از کشورها از روش‌های تروریستی علیه مردم غیرنظامی استفاده می‌کند، بلند شود. ظاهرا به نظر می‌رسد که مبارزه با تروریسم، تنها به تعداد کشته شدگان و هرج و مرج دنیا افزوده است چرا که دولت آمریکا برای دفاع از خود، هیچ راه دیگری که خرابی کمتری به بار آورد و به نابودی دیگر کشورها منتهی نشود، بلد نیست.

*** نماینده آمریکایی: حملات هواپیماهای بدون سرنشین، بدون موافقت دولت پاکستان ممکن نبود
حتی «آلن گریسون»، نماینده جمهوریخواه ایالت فلوریدا که این جلسه را سازماندهی کرده بود و همدردی خود را به خانواده این مادربزرگ ابراز کرد نیز به نوعی فکر می‌کند که این کشتارها در نهایت تقصیر خود پاکستان است. «گریسون» به شبکه «بی بی سی» گفت که حملات هواپیماهای بدون سرنشین، بدون موافقت دولت پاکستان ممکن نبود.
به گفته «گریسون»، «پاکستان دارای نیروی هوایی قدرتمندی است که این توانایی را دارد که در هر جایی از مرزهای این کشور، محدودیت‌هایی را تحمیل کند.» وی با بیان این اظهارات، شنوندگان را در برداشت این موضوع که وی هیچ مخالفتی با حمله هواپیماهای پاکستانی به هواپیمای بدون سرنشین آمریکا ندارد، آزاد گذاشت. وی همچنین ادعا کرد که ارتش پاکستان، متشکل از میلیون‌ها سرباز، باید به راحتی قادر به کنترل صدها تن از شبه نظامیان باشند.

*** دولت پاکستان حملات هواپیماهای بدون سرنشین را محکوم می‌کند
«پرویز رشید»، وزیر اطلاعات پاکستان، بلافاصله اظهارات «گریسون» را تکذیب کرد و بار دیگر اعلام کرد که دولت پاکستان حملات هواپیماهای بدون سرنشین را به عنوان اقدامی که حاکمیت پاکستان را نقض می‌کند، محکوم می‌کند. به گفته وی، این حملات موجب افزایش شبه نظامیان شده است. او به اتفاق نظر پاکستان، ‌در مخالفت با حملات هواپیماهای بدون سرنشین و افزایش مخالفت‌های بین المللی با این موضوع، و همچنین ابراز امیدواری درخصوص پایان دادن دولت وی به حملات هواپیماهای بدون سرنشین، اشاره کرد.

*** دیدار نواز شریف از کاخ سفید
«رشید» نیز مانند «گریسون» از گفتن این حقیقت که حملات هواپیماهای بدون سرنشین در سراسر دنیا در جریان است، خودداری کرد. آمریکا کشور قانون شکنی است که با داشتن مصونیت و معاف بودن از هرگونه مجازات، همچنان به نقض قوانین بین المللی ادامه می‌دهد. (در حال حاضر، دیگر کشورها از جمله انگلیس در افغانستان و اسرائیل در غزه، از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می‌کنند.)
یک روز پس از جلسه حملات تروریستی «گریسون»، نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، با اوباما در کاخ سفید دیدار کرد و بار دیگر، مخالفت پاکستان را در خصوص حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در کشورش، خاطرنشان ساخت. نخست‌وزیر پاکستان، به طور علنی، این مسئله را در مفهوم گسترده‌ای از مبارزه با تروریسم مطرح کرد. 

*** تاکید نواز شریف به لزوم پایان دادن به حملات هواپیماهای بدون سرنشین
وی گفت: «پاکستان و آمریکا در حال حاضر، در زمینه مبارزه با تروریسم، با یکدیگر همکاری دارند. ما در خصوص تقویت بیشتر این همکاری‌ها توافق کرده‌ایم. علاوه براین، من مسئله هواپیماهای بدون سرنشین را در این نشست مطرح کردم و بر لزوم پایان دادن به چنین حملاتی تاکید کردم.»
اوباما در مورد نواز شریف، به اندازه کافی مراتب احترام را به جای نیاورد و پاسخ مناسبی ارائه نداد؛ حتی در اظهارات علنی خود نیز به اینکه این حملات می‌تواند برای کسانیکه مورد حمله قرار می‌گیرند، عواقب ناخوشایندی داشته باشد، هیچ اعتنایی نکرد.

*** حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی، خشم و انزجار مردم پاکستان را برانگیخته‌ است
اوباما درست مانند درخواست ملاله یوسف‌زی، قربانی 16 ساله حملات طالبان که پیش از این از او خواسته بود که حملات هواپیماهای بدون سرنشین به کشورش را متوقف کند، از پاسخ دادن طفره رفت. ملاله که در 11 اکتبر به کاخ سفید رفته بود، با رئیس‌جمهور آمریکا گفت و گو کرد و با دخترانش عکس یادگاری انداخت. ملاله پس از دیدار از کاخ سفید، به طور علنی در مورد جنگ هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا صحبت کرد.
ملاله  گفت: «من از آقای رئیس‌جمهور به خاطر تلاش‌های آمریکا در حمایت از تحصیل وآموزش در پاکستان و افغانستان تشکر کردم. من علاوه براین، نگرانی خودم را نسبت به حملات هواپیماهای بدون سرنشین که موجب گسترش تروریسم می‌شوند، ابراز کردم. قربانیان بی‌گناه در این  حملات کشته می‌شوند و این حملات خشم و انزجار مردم پاکستان را برانگیخته‌ است.»

*** هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا هنوز هم می‌توانند به کشتن مردم بی‌گناه و غیرنظامی ادامه دهند
اوباما برای سرپوش گذاشتن بر این حملات، ادعا می‌کند که سیا کنترل حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا را بر عهده دارد؛ از این رو این حملات، با وجودی که بسیاری از مردم از آن اطلاع دارند، موضوعی محرمانه تلقی می‌شود. این طرز تفكری غيرمنطقى‌ است كه‌ براى تحريف‌ واقعيت‌ و دروغ‌پردازى توسط‌ دولت‌ آمریکا ترويج‌ می‌شود؛ طرزفکری که با آغاز فعالیت هواپیماهای بدون سرنشین، توسط دولت بوش و در دوره او ترویج شد. هر دادگاه جنایات جنگی می‌تواند جزئیات این مسئله را مورد بررسی قرار داده و طبق آن مسئول این اتفاقات را مشخص کند. تا آن زمان، هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا هنوز هم می‌توانند به کشتن مردم بی‌گناه و غیرنظامی ادامه دهند.
حداقل کاری که اوباما می‌تواند انجام دهد، این است که  سیا را در استفاده از روش به اصطلاح « دوضرب» که تروریسم محض به شمار می‌رود، باز دارد. اما موضوع این است که آمریکا نمی‌خواهد قبول کند که در مبارزه با تروریسم، از روش‌های تروریستی استفاده می‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار