يك هنرمند معتقد است نباید هر جایی یقه دولت را گرفت که باید چنین و چنان بکند و همه مسئوليت كاهش اقبال جامعه به كتابخواني بر عهده دولت نيست.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد اطلاع رساني بيست و يكمين دوره هفت كتابه جمهوري اسلامي ايران،  آيدين آغداشلو، نقاش  گفت: کمی اقبال مردم نسبت به کتاب را نتيجه برنامه‌ریزی نادرست فرهنگی دانست و وظیفه کسانی که مسئولیت حراست و معرفی فرهنگ معاصر و گسترش آن در میان مردم را دارند، معرفي كرد.

وي با بيان اين كه با برنامه ريزي درست فرهنگي به نتيجه مورد نظر يعني گسترش مطالعه در جامعه مي‌رسيم، گفت: البته برخي مسائل وجود دارد كه به برنامه‌ريزي فرهنگي مرتبط نيستند و از آن جمله مي توان به گسترش روزافزون اينترنت در دنياي امروز اشاره كرد كه تا حدودي جاي مطالعه را نه تنها در ايران بلكه در كل دنيا گرفته و سبب شده كتابخواني به مفهوم گذشته وجود نداشته باشد. 

آغداشلو با اشاره به گراني كاغذ اظهار كرد: وضعیت اقتصادی موجب افزایش قیمت کاغذ شد و گرانی کتاب را در پی داشت که باید با برنامه ریزی فرهنگی آن را جبران كرد. به اعتقاد من هفته کتاب بهترین موقعیت برای اجرای طرح های حمایتی مسئولان از مقوله كتاب و كتابخواني است.

وی هم چنين درباره نقش دولت در گسترش كتابخواني نيز ابراز كرد: من معتقدم نباید هر جایی یقه دولت را گرفت که باید چنین و چنان بکند. دولت قرار نیست هر کاری بکند و گاهي اوقات نيز اتفاقا دولت نبايد كاري كند.

آغداشلو هم چنين تاكيد مي كند به جز مسائلي كه به درون جامعه ارتباط دارد، نقش دولت براي حمايت از كتاب و گسترش مطالعه مي‌تواند در زمينه قيمت كتاب موثر است.

وي در پايان گفت: نحوه پخش کتاب نيز اهميت بسياري دارد، این که کتاب فروشی ها به چه نحوی عمل می کنند و چه حمایتی از آن ها صورت مي‌شود زيرا پخش كتاب نيز يكي از حوزه هايي است كه در اين حوزه بايد مورد توجه قرار گيرد.

گفتنی است؛ بیست و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «کتاب آینه فرهنگ و فرزانگی» از بیست و پنجم آبان ماه تا دوم آذر ماه سال جاری در سراسر کشور برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار