مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری، از پایان مرمت چهار بنای تاریخی در این استان خبر داد.

مژگان ریاحی گفت: این بناهای تاریخی شامل دو مسجد در شهرستان سامان و دو حمام تاریخی در شهرستان بروجن است.
وی، خاکبرداری کف و جمع آوری الحاق کف، استحکام بخشی بنا، پاکسازی بدنه آجری و تخلیه بندهای فرسوده، بند کشی شبستان وبدنه های حیاط، آجر فرش کف شبستان و ایوان، ایزولایسیون و اصلاح شیب بندی، بام سازی، ساماندهی تاسیسات و مرمت طاق ها و بدنه ها را از اقدامات مرمتی انجام شده این بناها بیان کرد و افزود: برای مرمت این مساجد یک میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه شده است.
ریاحی، با اشاره به مرمت مرحله نخست حمام های تاریخی شهر بلداجی و گندمان افزود: عملیات سبک سازی پشت بام شامل خاکبرداری ، شیب بندی، پوکه ریزی ، ایزولاسیون ، تعویض آجرهای فرسوده تاق و اجرای مجدد با آجر سنتی همگون از اقدامات انجام شده است.
مدیرکل گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: برای مرمت این دو حمام تاریخی نیز اعتباری افزون بر 800 میلیون ریال هزینه شده است.
مسجد ابوالفضل (ع) سامان با شماره ثبت 23825 و مسجد جامع این شهر متعلق به دوره قاجاریه با شماره ثبت 19676 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.
حمام گندمان مربوط به دوره صفویه با شماره ثبت 28174 و حمام بلداجی متعلق به دوره قاجاریه با شماره ثبت 7661 در فهرست اثار ملی کشور به ثبت رسیده است./س

 

برچسب ها: مرمت ، بنا ، تاریخی ، چهارمحال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.