نماینده وزارت بهداشت در خصوص آلودگی هوا گفت :مرکز مهار آلودگی هوا می تواند برای کاهش آلودگی هوا مثمر ثمر باشد و باید این اقدام همچون گذشته در دست اجرا قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ندافی نماینده وزارت بهداشت در کمیته مواجه با اضطرار آلودگی هوا گفت: در گذشته مرکزی با عنوان مرکز مهار فعال بود که وظیفه آن راهنمایی و تعیین شاخص کیفیت هوا بود که بر اساس آن روش های مناسب برای کاهش آسیب های آلودگی هوا بر سلامت مشخص می شد که متاسفانه دو سال از این شاخص در کنترل آلودگی هوا خبری نیست و بر اساس این الگو نمی توان شاخص ها را ارزیابی کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه محور دستور مهار مورد استفاده بود و از آن بهره مند می شدیم و در زمان هشدار علاج آلودگی مشخص می شد اما دیگر بعد از یکی دو سال فراموش شده است.

ندافی ادامه داد: اگر از تصمیمات مقطعی همچون تعطیلی مدارس و محدودیت تردد استفاده کنیم اثرات آن در سلامت شهروندان کاسته می شود اما چندان راهگشا نیست.

وی تاکید کرد :صبر می کنیم تا آلاینده ها در وضعیت هشدار قرار بگیرند و این اقدامات را اتخاذ می کنیم که نه تنها اثرات منفی بر شهروندان تحمیل می شود بلکه پیشنهاد می کنیم سیستمی ایجاد شود تا سازمانهای ذیربط از جمله سازمان محیط زیست، شهرداری ها، هواشناسی، این سیستم را مدیریت کنند.


وی با اشاره به اینکه در هفته گذشته آلودگی هوا در استان اهواز 10 هزار نفر را با علائم آسم به بیمارستانها فرستاده است تاکید کرد: این نمونه ای است که نشان دهد موضوع آلودگی هوا را باید جدی گرفت و با این روشهای مقطعی نمی توان کاری را از پیش برد.

به گفته ندافی 30 درصد از مردم کشور به آسم مبتلا هستند و جمعیت کثیری از آنها در معرض خطر و درگروه خطر هستند.

وی افزود : از سازمان هواشناسی خواستاریم که آلودگی هوا را با صحت و سقم گزارش دهد و این عدم هماهنگی گزارش ها زیبنده استان با چنین جمعیتی نیست.

همچنین وحدتی مدیر کنترل پایش محیط زیست هم در این نشست با بیان اینکه شرایط ناپایداری قابل پیش بینی است گفت: خروج خودروهای آلاینده را همگان موافق هستند و حفظ سلامتی بر همگان با این اقدام سلامت نسبی بر کاهش آلودگی هوا بوجود می آید در ضمن فعالیت های صنعتی و آلاینده ها قابل کنترل است. به عنوان مثال در شهر تهران محدوده پاکدشت و ورامین باید کنترل شود.

وحدتی با بیان اینکه یک راه حل دیگری هم در بحث تردد خودروهای سنگین بارها از سازمان ها خواسته شده که ورود این اتومبیل ها را کنترل کند تاکید کرد: تعطیلی و عدم مواجه با آلاینده ها یکی از اقدامات کاملا مقطعی است که نه تنها برای کاهش آلودگی هوا کافی نیست بلکه نیازمند اقدامات کافی و مثمر ثمر است. 

انتهای پیام/

برچسب ها: ن ، م ، ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار