مراتع سوخته کوه آبیدر بذرافشانی و پاکسازی شد

 به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران در یک حرکت مردمی و به همت کانون کوهنوردان استان کردستان و با مشارکت شماری از ادارات و سازمان های دولتی استان ، به یاد شاعر برجسته کردستان مرحوم محی الدین حق شناس(خالق اثر منظوم شاره کم سنه)، مراتع سوخته شده کوه آبیدر سنندج بذرافشانی و از وجود زباله پاکسازی شد.

بار دیگر و در یک روز جمعه آبیدر سنندج میزبان خیل عظیمی از علاقمندان به کوهنوردی و محیط زیست بود ولی 17 آبان ماه جدای از اینکه علاقمندان به کوهنوردی برنامه های معمول هفته های قبل خود را انجام می دادند بلکه در یک برنامه مردمی بخش های سوخته شده آبیدر را بذرافشانی و از وجود آشغال پاکسازی کردند.

پارک 28 دی واقع در دامنه آبیدر از ساعت پنج بامداد میزبان اقشار مختلف مردم به ویژه گروه های کوهنوردی بود تا در یک روز بارانی و در جمعه ای دیگر در قالب یک برنامه هماهنگ و منسجم ضمن بذرافشانی مناطق سوخته شده این نماد سنندج، کار پاکسازی آبیدر را از وجود زباله انجام دهند.

متولی اصلی برگزاری برنامه امروز کانون کوهنوردان استان کردستان بود و ادراتی چون اداره کل محیط زیست، اداره منابع طبیعی ، استانداری ، فرمانداری سنندج ،جمعیت هلال احمر کردستان، شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر سنندج و شماری از گروه های کوهنوردی در این برنامه مشارکت داشتند.

ساعت به نزدیک شش بامداد رسید و با وجود قطرات باران که بر زمین ارزانی می شد به تدریج بر خیل جمعیت حاضر افزوده می شد و البته در میان جمعیت حضور شماری از نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر و شماری از مدیران ادارات و سازمان های دولتی استان کردستان نیز در نوع خود جالب توجه بود.

بعد از حرکت در مسیر بار دیگر و در منطقه مشهور به "تاقه دار آبیدر" تجمعی با حضور افراد شرکت کننده در این برنامه صورت گرفت و مدیر کل حفاظت محیط زیست کردستان در سخنانی از حضور اقشار مختلف مردم در این حرکت سپاسگزاری کرد و عنوان کرد: بدون شک حفاظت از محیط زیست نیازمند مشارکت و حرکتهای خودجوش مردمی است.

ناصح قادری با اشاره به آتش سوزی صورت گرفته در آبیدر سنندج در دو ماه گذشته گفت: انتظار می رود که برگزاری این چنین برنامه های باعث فرهنگ سازی در بین اقشار مختلف مردم شود و به همین دلیل انتظار می رود که شاهد فعالیت های بیشتری در این زمینه باشیم.

وی  با بیان اینکه حفاظت محیط زیست تنها از سوی دولت نمی تواند با موفقیت صورت گیرد، گفت: بدون شک مشارکت و همراهی تمام اقشار مردم در این حرکت باعث می شود تا سازمان های مسئول نیز با جدیت بیشتری مسائل مربوط به حوزه محیط زیست و منابع طبیعی در استان کردستان را مورد پیگیری قرار دهند.

در ادامه با توجه به افزایش بارش باران شماری از گروه های کوهنوردی در دسته های منسجم و هماهنگ کار پاکسازی آبیدر از وجود زباله را ادامه داده و قرار شد که کار بذرافشانی در روزهای یکشنبه و سه شنبه هفته جاری از سوی گروه های کوهنوردی صورت گیرد.

گفتنی است در سالهای اخیر آتش سوزیهای متعددی در مراتع و جنگلهای استان کردستان بویژه در شهرستانهای مریوان، سروآباد و بانه صورت داده است که باعث لطمات جبران ناپذیری بر طبیعت منطقه و تنوع زیستی آن شده است که جا دارد برنامه های مدون و دائمی برای جلوگیری از آتش سوزی این سرمایه های طبیعی تدوین و اجرا شود. 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار