مدیریت مطالعات زیرساخت‌های مدیریتی و مالی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران گفت: مقوله ژئوپلیتیک شهر در تدوین استراتژی‌های ارتقاء جایگاه شهری و تحقق اهداف مدیریت شهری باید مورد توجه مجریان باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، مهندس محسن مردعلی گفت: داده‌ها و متغیرهای ژئوپلیتیک از جنبه فراهم آوردن فرصتها و تهدیدهای محیطی اثرگذار بر توانمندی‌ها و اقتدار مدیران باید مورد توجه قرار بگیرد زیرا شهرها به عنوان مقرهای استراتژیک دارای اهمیت ژئوپلیتیکی بسیاری هستند.

وی با بیان اینکه آن بخش از دانش ژئوپلیتیک که به مسائل و موضوعات شهر و مدیریت شهری می‌پردازد با عنوان ژئوپلیتیک شهر مورد توجه قرار می‌گیرد، اظهار کرد: به عبارت دیگر ژئوپلیتیک شهر جنبه کاربردی و عینی آن بخش از دانش جغرافیائی است که عناصر محیط طبیعی و انسانی دخیل در نظام اداری شهری را مورد بررسی قرار می‌دهد. این پژوهش به دنبال ارائه چارچوب تئوریکی است که ارتباط میان مدیریت شهری و ژئوپلیتیک شهر را برای افراد ذی‌ربط در این رابطه مورد کنکاش علمی قرار دهد.

مدیریت مطالعات زیرساخت‌های مدیریتی و مالی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در ادامه گفت: مدیریت بر شهر به عنوان یک سازمان فضائی نیازمند الزامات مختلفی در حوزه‌های اداری، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... است.

 یکی از مهم‌ترین این نوع الزامات که تاکنون کمتر مورد توجه بوده است بحث شرایط و مختصات جغرافیائی و ژئوپلیتیکی مکان‌های شهری است. این امر ناظر بر این واقعیت است که مدیران شهری برای اداره شهرها در کنار اصول و روش‌های سازمانی حاکم بر این علم باید به این موضوع توجه داشته باشند که هر مکان شهری دارای ویژگی‌های ژئوپلیتیک خاص خود است.

محسن مردعلی افزود: بنابراین باید به ویژگی‌های مختص هر مکان شهری توجه خاصی شود. به عبارت دیگر می‌توان گفت که متغیرهای ژئوپلیتیک بسترها و مقتضیات برنامه‌ریزی و اجرای تصمیمات خاص در رابطه با هر مکان شهری را برای مجموعه نیروهای دخیل در این رابطه فراهم می کند. بنابراین مدیران شهری پیش از هر اقدام و مقدم بر هر الزامی باید ویژگی‌های ژئوپلیتیک محیط تصمیم‌گیری خود را بشناسند و بر اساس آن به اداره امور شهر در عرصه‌های مربوطه بپردازند.

وی با تاکید بر اینکه در طرف دیگر این امر، حکومت قرار دارد، گفت: در این بخش حکومت با تفویض اختیارات و اعطای امکانات به ویژه از نظر مالی باید به این شاخص‌های ژئوپلیتیک توجه لازم را داشته باشد. به عبارت دیگر تصمیمات دولت در رابطه با یک کلانشهر دارای موقعیت پایتخت سیاسی با یک شهری که فاقد چنین کارکردی است در حوزه‌های تأمین منابع مالی، منابع حیاتی، مدیریت یکپارچه و... باید با رعایت جایگاه ژئوپلیتیک هر شهر باشد.

وی اظهار کرد: برای اینکه ماهیت کارکردی شهری که پایتخت است طوری است که کل پهنه سرزمینی کشور تحت تأثیر تحولات آن است، ضروری است حکومت‌ها با رعایت واقعیت و جایگاه ژئوپلیتیک شهر با مقوله مدیریت شهری برخورد کنند.

مردعلی ادامه داد: از آنجایی که متغیرهای ژئوپلیتیک مدیریت شهری امری بسیط و مدیریت شهری امری بسیط و محدود نیست که عرصه فعالیت و تصمیم‌گیری یک نهاد و مجموعه خاص باشد بلکه شاخصه‌های محیطی هر شهری، مدیریت شهری را امری چند لایه و چند سطحی قرار داده است که واجد شاخصه‌های محلی، ملی و جهانی است، مدیریت بهینه در تعامل سازنده و مبتنی بر واقعیت‌های ژئوپلیتیک میان این سه سطح تحقق پیدا می کند.
انتهای پیام/
 
برچسب ها: دولت ، امکانات ، شاخص ، اعطا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار