تولید زعفران به عنوان یک محصول راهبردی، 23 درصد از سهم شاغلین استان را به خود اختصاص داده است.


به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد،محمدحسین
فروزان مهر ضمن تشریح وضعیت جغرافیایی خراسان رضوی گفت: با توجه به این که 75 درصد از پهنه ی استان بیابانی ست و از مجموع 37 دشت موجود جهت تامین آب، تنها بازده سه دشت مثبت است کشت محصولاتی که نیاز به آب کمتری دارند، یک ضرورت است.

استاندار خراسان رضوی با بیان این که هم اکنون 385 هزار بهره بردار در نزدیک به دو میلیون هکتار از اراضی آبی و دیم استان مشغول به کشاورزی هستند و در تولید برخی از محصولات زراعی و دامی رتبه های نخست کشور را دارا هستیم، افزود: توسعه ی کشت زعفران به عنوان محصولی کم نیاز به آب که 13 درصد از ارزش تولیدات بخش کشاورزی استان را به خود اختصاص داده است، از اولویت های این بخش به شمار می رود.

استاندار خراسان رضوی توسعه ی صادرات غیرنفتی را یکی از مهم ترین راه های پویایی اقتصاد برشمرد و ادامه داد: از آن جا که 78 درصد زعفران تولیدی کشور در این استان استحصال می شود، ایجاد گمرک تخصصی زعفران زمینه را برای افزایش صادرات فراهم می کند.

فروزان مهر پیشنهاد ایجاد سازمان ملی زعفران با محوریت خراسان رضوی، ایجاد مراکز عرضه ی زعفران به صورت زنجیره ی تولید، توزیع و مصرف و همچنین محدودیت فعالیت دلالان و جلوگیری از ارایه ی فله ای این محصول را از دیگر اقدامات انجام شده در این بخش با هدف ساماندهی تولید و عرضه ی زعفران برشمرد.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: توسعه ی صنایع تبدیلی زعفران و توجه به مصارف آن در بخش های غذایی، دارویی و پزشکی، برندسازی و استاندارد سازی محصولات و عرضه ی آن در قالب بسته بندی های مناسب و متنوع از جمله راه کارها برای حضور موفق در بازارهای پررقابت بین المللی می باشد.

وی به مرغوبیت زعفران تولیدشده در استان اشاره کرد و گفت در خراسان رضوی به عنوان قطب تولید زعفران اقدامات موثری جهت ایجاد بسترهای لازم در توسعه ی کشت و آموزش های لازم برای مراحل کاشت، داشت و برداشت این محصول صورت گرفته است.

فروزان مهر با تاکید بر توسعه ی کشت مکانیزه ی این محصول و برنامه ریزی جهت افزایش برداشت در هکتار گفت: هم اکنون 63 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان با تولید سالانه 200 تن به کشت محصول زعفران اختصاص یافته و متوسط برداشت در هکتار چهار کیلوگرم است که این میزان برداشت تا 12 کیلو گرم در هر هکتار قابل افزایش است.

استاندار خراسان رضوی گفت: سال گذشته 129 تن زعفران به ارزش 303 میلیون دلار از استان به کشورهای هدف صادر شده و در شش ماه نخست سال جاری نیز صادرات این محصول 39 تن با ارزش 56 میلیون دلار بوده که برای افزایش صادرات آن اقدامات قابل توجهی صورت گرفته که از جمله ی آن ها می توان به اعمال معافیت صادراتی این محصول اشاره کردس. /

برچسب ها: زعفران ، تولیدات ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.