"مهدی یغمایی" گفت: قطعات آلبوم "سلام آقا" را بدون هیچ گونه انگیزه مالی و با اعتقاد راسخ و از اعماق وجودم اجرا کردم.

به گزارش حوزه موسیقی باشگاه خبرنگاران، مهدی یغمایی، خواننده‌ی جوان و خوش ذوق موسیقی پاپ به گفته خود یکی از نوادگان "یغمای جندقی" شاعر مرثیه سرای قرن 13 هجری است، وی در سال 89 در آلبوم زیبا و دلنشین "سلام آقا" که به پیشگاه مقدس و سرور و سالار شهیدان و خاندان پاکشان تقدیم شد، به همراه جمعی از ستارگان موسیقی پاپ به اجرای قطعات ماندگار و دلنشین پرداخت که به این بهانه به گفتگو با وی نشسته‌ایم.

*"آقای یغمایی" در ساخت قطعاتی که به پیشگاه مقدس امام حسین (ع) و خاندان پاک ایشان تقدیم می‌شود، چه عواملی باید وجود داشته باشد؟

ساخت این قطعات، مستلزم اعتقاد قلبی عمیق است در آلبوم "سلام آقا" من بدون هیچ قراردادی 4 قطعه را اجرا کردم و به طور کلی از عمق وجودم به اجرای این قطعات پرداختم.
در این مجموعه برای من انگیزه مالی به هیچ عنوان مطرح نبوده و وقتی این آلبوم مجوز گرفت، سجده شکر کردم.

*اجرای این گونه قطعات با مضمون عاشورایی چه حسی را در شما برمی‌انگیزد؟

قطعاتی با مضمون حماسه عظیم کربلا، خیلی فراتر از موسیقی پاپ است در 4 قطعه اجرایی من در "سلام آقا" 2 قطعه دارای نوستالوژی بسیار بود و دو قطعه دیگری که دوست عزیزم "مهدی یراحی" به آهنگسازی آن پرداخته بود،‌ به فضای موسیقی پاپ، نزدیک‌تر بود.
در موسیقی پاپ به طور گسترده‌ای بحث تجارت، مطرح است و آثار تولیدی به طور قطع از جنبه مادی نیز برخوردار است، اما آثاری نظیر "سلام آقا" به رغم قرار گرفتن در زمره موسیقی پاپ، از این مقوله به طور کامل مبرا هستند و برای من به شخصه هیچ انگیزه و جنبه مالی در تولید این اثر وجود نداشت و تنها بر مبنای یک اعتقاد عمیق درونی بود و یقینا تا آخرین نفس در زندگیم به اجرای این گونه آثار خواهم پرداخت زیرا این موضوع برای من افتخار بزرگی است.

*تفاوت اصلی آثاری با مضمون عاشورا که در زمره موسیقی پاپ قرار دارد و دیگر آثار تولیدی در این حوزه از نظر شما چیست؟

تفاوت اصلی و عمده این ‌آثار، نوع احساس، اعتقاد ، مذهب و تشیعی است که با این آثار در آمیخته است زیرا اجرای  این قبیل آثار از عمق روح و جان صورت می‌گیرد و با باورهای مذهبی گره خورده است.

*در میان 4 قطعه‌ای که در آلبوم "سلام آقا" اجرا کرده‌اید، کدامیک را بیشتر دوست دارید؟

من هر 4 قطعه را بسیار دوست دارم و خداوند بزرگ را برای اجرای هر 4 قطعه شاکرم، اما از لحاظ احساسی با "یا حسین" و "ماه قبیله" ارتباط بیشتری برقرار کردم، در حالیکه گویا در میان مردم "گل پرپر" طرفداران زیادی دارد.

*در خصوص این قطعات لطفا توضیحاتی بدهید؟

"گل پرپر" و "شام غریبان" دو قطعه‌ ای است که دارای حس نوستالوژی است خصوصا اینکه من در کودکی به همراه پدرم که مداح اهل بیت هستند، "گل پرپر" را در عزاداری‌های سیدالشهدا اجرا می‌کردم، اما برای قرارگرفتن این قطعه در ‌آلبوم، گام بالای آن را ساختم و سپس این قطعه را در مجموعه "سلام آقا" قرار دادم.
به طور کلی "گل پرپر" دارای حس نوستالوژی بسیار برای من است و گذشته و خاطرات خوب مجالس عزاداری امام حسین (ع) که برایم بسیار دلنشین و حائز اهمیت است را یادآور می‌شود.

*احساس شما در رابطه با قطعه "گل پرپر" چگونه است؟

در حماسه کربلا، همه بزرگواران حاضر بسیار ستم دیدند و رشادت‌های فراوانی را از خود به یادگار گذاشتند، اما حضرت علی اصغر (ع) به عنوان یک نوزاد 6 ماهه تفاوت بسیار ویژه‌ای دارد و به طور قطع احساس اجرای یک قطعه برای این بزرگوار بسیار متمایز است.

*پیش از آغاز خوانندگی آیا به نوحه سرایی می‌پرداختید؟

من از کودکی به موسیقی گرایش بسیاری داشتم در 10 سالگی با سازی به نام "ملودیکا" موسیقی را آغاز کردم، اما قرائت قرآن در صدای من تاثیر بسیار ویژه‌ای داشت همچنین دستگاههای آوازی موسیقی سنتی را نیز با مجموعه کاست‌های استاد "محمد کریمی" آموختم.
اما با افتخار تمام در کنار پدر عزیزم به نوحه سرایی نیز پرداخته‌ام و در دهه اول محرم به همراه ایشان در عزاداری امام حسین (ع) مداحی کرده‌ام.

*حال و هوای این روزها برای شما چگونه است؟

این روزها مانند تلنگر بزرگی است برای من، زیرا در این شب‌های پر از معنویت، من با خودم می‌اندیشم که چه کارهایی را در گذشته انجام داده‌ام، چقدر به "مهدی یغمایی" پیش از معروفیت شبیه هستم و آیا حالا که مورد عنایت خداوند متعال و لطف مردم عزیزم قرار گرفته‌ام و مغرور شده‌ام یا خیر و به طور کلی این روزهای سرشار از معنویت برای من مملو از احساس نزدیکی هر چه بیشتر با پروردگار متعال و خاندان پاک پیامبر اکرم (ص) است.

*عزاداری ایام ماه محرم در زادگاه‌ شما چگونه صورت می‌گیرد؟

من متولد مشهد هستم اما اصالتا شاهرودی هستم در شاهرود هیت‌ها و مساجد، روز 11 محرم با تابوتی بسیار بزرگ که برداشتن آن نیازمند 200 عزادار است، به خیابان ها آمده و به عزاداری می‌پردازند، به این تابوت‌های بزرگ نخل گفته می‌شود و این مراسم بسیار زیبا و دلنشین است همچنین اجرای برخی نوحه همانند "گل پرپر" به سبک "خور و بیابانک"  نیازمند نفس گیری بسیار و دشوار در عین برخورداری از زیبایی بسیاری  است.

*چه خاطره‌‌ای از محرم در ذهن شما به یادگار مانده است؟

دوران دانشجویی من در شاهرود سپری شد. در این شهر همواره مدتی پس از نماز صبح، در حسینیه نوحه‌ی صبح عاشورا اجرا می‌شود و درتمام این دوران، اجرای این نوحه برعهده من بود و این موضوع برایم بسیار خاطره  انگیز است.
بخشی از این نوحه به شرح زیر است:
از حرم افتان و خیزان زینب آمد قتلگاه آه و واویلا، آه و واویلا
دید غرق خاک و خون در قتلگه افتاده شاه آه و واویلا، آه و واویلا
ای خدا چون شب شود، زینب کجا آرد پناه آه و واویلا، آه و واویلا
این نوحه مستلزم نفس بسیاری است اما برای من بسیار دلنشین و زیباست.

*درخواست شما از امام حسین (ع) چیست؟

عاقبت به خیری برای خودم، خانواده‌ام و همه مردم سرزمین عزیزم آرزو می‌کنم و امیدوارم همواره در صلح و دوستی و ‌آ‌رامش در کنار یکدیگر زندگی کنیم.
از امام بزرگوار، سرور و سالار شهیدان برای جوانان به خصوص کسانیکه به تازگی زندگی مشترک خود را آغاز کرده‌اند می‌خواهم تا سایه و برکتشان را از زندگی نوپای این جوانان دریغ نکنند و از تمامی کسانیکه قطعات من را شنیده‌اند و این مطلب را می‌خوانند، التماس دعا دارم.

*در نهایت اگر صحبتی دارید بفرمائید؟

خداوند بزرگ را بسیار شاکرم که به من توفیق اجرای این قطعات داده شد، زیرا برای من افتخار بزرگی است از "رامین بصیرت نیا" تهیه کننده آلبوم "سلام  آقا" و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار سپاسگزارم.

گفتگو از مینا طوطی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار