سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس انتصاب کاردار غیرمقیم بین ایران وانگلیس را مغایر با مصوبه مجلس ندانست و گفت: در عین حال اعتقاد داریم اگر قرار است کارداری منصوب شود باید هم مقیم باشد و هم دائم تا ما تکلیف‌مان را نسبت به مسائل کنسولی و تصمیمات در حوزه سیاست‌خارجی بدانیم.

سیدحسین نقوی‌حسینی  نماینده مردم ورامین در مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به توافق صورت گرفته بین"مجید تخت‌روانچی"، معاون آمریکایی و اروپایی کشورمان و" سایمون گس"، نماینده انگلیس در 1+5 برای تبادل کاردار غیر مقیم  بین دو کشور، اظهار داشت: روابط ایران و انگلیس پس از مصوبه مجلس شورای اسلامی به کاهش روابط دو کشور و حوادثی که پس از آن اتفاق افتاد از سوی انگلیس قطع شد.

 
وی در ادامه افزود: برای آغاز مجدد فعالیت دیپلماتیک دو کشور، با توجه به ضرورت‌هایی که وجود دارد، به ویژه تعداد زیادی از ایرانیانی که در انگلیس در حال تحصیل و زندگی‌اند و مسائل کنسولی دارند و با مشکلات زیادی روبرو هستند، و بعد از گفتگوهایی که بین دو کشور صورت گرفت قرار بر این شد که روابط بین دو کشور از نو آغاز شود.
 
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: بر این اساس انگلیسی‌ها  پیشنهاد انتصاب  کاردار موقت غیر مقیم را مطرح کردند که قطعا جمهوری اسلامی ایران نیز متقابلا کاردار غیر مقیم انتصاب خواهد کرد.
 
نقوی‌حسینی با بیان اینکه این سطح از روابط سطح مناسبی در حوزه دیپلماسی نیست، گفت: به اعتقاد ما اگر قرار است کارداری منصوب شود باید هم مقیم باشد و هم دائم تا ما تکلیف‌مان را نسبت به مسائل کنسولی و تصمیمات در حوزه سیاست‌خارجی بدانیم.
 
نماینده مردم ورامین با اشاره به اینکه تصمیمی که در حال‌حاضر گرفته شده، مغایر با مصوبه مجلس نیست، تصریح کرد: اما در عین حال  انتصاب کاردار غیرمقیم را در شئونات دو کشور نمی‌دانیم و اعتقاد داریم این نوع تصمیم‌گیری در ارتباط با روابط دیپلماتیک دو کشور در شان جمهوری اسلامی ایران نیست.
 
لازم به ذکر است؛ روز یکشنبه (۶ آذر / ۲۷ نوامبر) سال 1390، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اکثریت آرا طرح کاهش روابط جمهوری اسلامی ایران و انگلیس را تصویب کردند.
 
از مجموع نمایندگان حاضر در صحن علنی مجلس ۱۷۹ نفر رأی موافق، ۴ نفر رأی مخالف و ۱۱ نفر رأی ممتنع به این طرح دادند.
 
در جریان بررسی دوفوریت طرح، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس، این اقدام را واکنشی به تحریم بانک مرکزی ایران توسط دولت انگلیس دانسته بود.
 
دو فوریت طرح نمایندگان مجلس ایران پس از آن به تصویب رسید که وزارت دارایی انگلیس، از اعمال تحریم‌های مالی تازه علیه تهران خبر داد که شامل توقف همکاری با بانک مرکزی جمهوری اسلامی بود.
 
دولت انگلیس اعلام کرد که این تصمیم را در پی افزایش نگرانی جامعه جهانی از برنامه هسته‌ای ایران، پس از انتشار جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اتخاذ کرده است.
 
براساس" تبصره ۱ طرح کاهش روابط با انگلیس"، در صورت "تغییر سیاست‌های خصمانه" آن کشور، وزارت امورخارجه ایران می‌تواند سطح روابط را مجددا ارتقا بدهد.
 
بعد از مصوبه مجلس، ورود برخی دانشجویان به محوطه سفارت انگلیس در تاریخ 8 آذرماه سال 1390 که بدون مجوز صورت گرفته بود، منجر به تعطیلی سفارت این کشور در تهران شد.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: نقوی ، حسینی ، مجلس ، کاردار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار