روزنامه النهار نوشت: معامله با تهران، اسرائيل را بخاطر دورشدن گزينه نظامي و كاهش تحريمها بدون آنکه ایران تغییرات اساسی در هدف هسته ای خود ایجاد نماید ، آشفته خاطر ساخته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ روزنامه النهار لبنان نوشت : اخباري كه ديروز در مورد احتمال رسيدن به توافق بين كشورهاي 5+1 و ايران منتشر شد، اسرائيل را بیش از پیش در جايگاه اضطرار و پريشاني قرار داده است ، چرا كه عجله اسرائيل در رد اين توافق نه تنها او را در مقابل ايالات متحده قرار مي دهد ، بلكه او را در مقابل جامعه جهاني نيز كه بالواقع  خواستار حل برنامه هسته اي ايران ولو بصورت موقت مي باشد قرار خواهد داد و شبح و سايه ي جنگ جديدي را از خاورميانه دور خواهد كرد.

اين روزنامه نوشت : از ابتداي از سرگيري مذاكرات با ايران در خصوص مسأله هسته اي ، اسرائيل با  زبان مسؤولان ارشد خود مرتبا جامعه جهاني را از پيامد رسيدن به مرحله اي كه باعث شود تحريمها در قبال ايران كاهش يابد  ، بدون اينكه ايران بخواهد امتيازهاي واقعي دراين مورد بدهد ، برحذر داشته و بر ضرورت اينكه بايد توافق با ايران يك توافق كامل و نهائي كه همه جوانب مشكل را دربر داشته باشد تأكيد كرده است.

اين روزنامه گفته است : نتانياهو در سخنراني كه در مجمع عمومي سازمان ملل متحد ماه گذشته آن را بيان داشت ، شروط توافق با ايران را بيان و بوضوح سخن از توقف كامل غني سازي اورانيوم و بستن تمام مراكز غني سازي و تحويل تمام اورانيوم هاي غني شده به خارج از ايران سخن گفت . او نه تنها خواستار عدم كاهش تحريم ها شد ، بلكه مدعی شد باید تحريم هاي جديدي بر ضد ايران اعمال شود و گزينه نظامي بر تأسيسات هسته اي ايران نيز همچنان پابرجا بماند.

اين روزنامه نوشت : معامله اي كه الان صحبت از آن در توافق با ايران است با آنچه اسرائيل آن را مي خواهد منافات دارد .

اسرائيل هرعقب نشيني از تحريم ها را الان بوجود آورنده مشكلي مي داند كه باعث مي شود ايران از مشكلات اقتصادي داخلی خود نجات يابد، بدون اينكه بخواهد در مقابل امتيازي حقيقي و ملموس درمورد نظامي نبودن برنامه هسته اي اش به کشورهای غربی بدهد.

اين روزنامه مي نويسد : اما خطرناك تر از اين ها در نظر اسرائيل اين است كه پرده تهديد نظامي برضد تأسيسات هسته اي ايران بيافتد و معلوم شود كه آمريكا راغب به دخالت نظامي در منطقه به رغم تمام صحبت هايي كه از جانب مسؤولان ارشد آمريكايي بيان داشته مي شود مبني بر اينكه "همه گزينه ها روي ميز است " نيست .

اين مسأله انعكاس زيادي در اسرائيل داشته است . خبرنگار روزنامه "هاآرتص" از مسؤولان كاخ سفيد نقل مي كند كه آن ها به صراحت گفته اند : "دخالت نظامي منجر به از بين بردن پرونده هسته اي ايران نخواهد شد و در نهايت تمام طرفها خودشان را در جايي كه امروز براي حل مسأله هسته اي ايران مي بينند ، خواهند يافت. وبخاطر همين بهتر است وقت  راغنيمت شمرده و امروز به يك توافق برسيم " . اين پيام براي اسرائيل روشن مي كند كه ايالات متحده هيچ وقت مايل به حمله به ايران نبوده است.

اين پاسخ منفي به گزينه نظامي را در تحليل بسياري از تحليلگران اسرائيلي مي بينيم. بطور مثال خبرنگار روزنامه" اسرائيل امروز" توافق جهاني بر سر از بين بردن سلاح هاي شيميايي در سوريه  را كه به نظر نويسنده آن به پايداري بشار اسد كمك كرده ،با توافق جهاني با ايران كه شعار بر ضد آمريكا مي دهد و وپرچم آن را مي سوزاند، مقايسه و به آن تشبيه كرده است .

خبرهايي كه از توافق احتمالي آمريكا با ايران به بيرون درز كرده اسرائيل و سازمان هاي همسو با اسرائيل را در داخل آمريكا و سازمان هاي يهودي آمريكايي و نيز كنگره آمريكا ، نگران كرده و باعث شده عدم رضايت و خشم خود را از اين مسأله بيان كنند. اما اسرائيل الان خود را با يك دشواري براي مخالفت با اين توافق مي بيند.

در انتهای این مقاله آمده است : سؤالي كه مسؤلان اسرائيلي از خود مي پرسند اين است كه : آيا از هم اكنون حمله هاي خود را به توافق ژنو شروع كنند يا منتظر دور دوم مذاكرات باشند. "

هاآرتص " مي گويد : شكي نيست ارتباط واشنگتن و تهران ، اسرائيل را در وضع تصميمي سرنوشت ساز قرار مي دهد: آيا در مقابل اين توافق خويشتن داري كند ، يا با دولت آمريكا وارد چالش شده و سعي در شكست دادن اين توافق شود ؟ و سؤال مهمتر اينكه آيا  اين توافق گزينه نظامي را بطور كامل از تأسيسات ايران دور مي كند يا به عكس آن را ضروري تر خواهد كرد؟

انتهاي پيام/ 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار