سرپرست مدیریت جهادکشاورزی قصرشیرین گفت: بیماری قارچی گومز باغات لیموشیرین و مرکبات این شهرستان را تهدید می کند و باعث افت شدید تولید مرکبات می شود

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاهˈ

رضا محمدیˈ گفت: گسترش بیماری قارچی گومز باعث شده بیماری به طوقه درخت آسیب برساند و در نتیجه در میزان برداشت و عملکرد محصول نیز تاثیر بگذارد.

وی اضافه کرد: تنها راه مقابله با این آفت و بیماری، جایگزینی درختان لیمو شیرین ساده با نهال های پایه پیوند مقاوم لیمو شیرین با نارنج و یا لیموشیرین با ولک است که این مهم در برخی باغات شهرستان در حال انجام است.

محمدی اظهار کرد: سال گذشته 19 هزار تن انواع مرکبات شامل لیموشیرین، پرتقال و نارنج با متوسط عملکرد 25 تا 27 تن در هکتار از سطح 700 هکتار باغات مثمر این شهرستان برداشت شد ولی امسال با توجه به گسترش بیماری قارچی گومز، نباید انتظار برداشت زیادی داشته باشیم.

در بیماری گومز علایم اولیه روی طوقه بصورت لکه های قهوه ای رنگ ظاهر شده و سپس گسترش یافته و باعث قهوه ای شدن پوست و چوب درخت می شود و از قسمت آلوده صمغ ترشح شده و سایر قسمت های درخت را نیز آلوده کرده با قطع شدن آیند آبکش، درخت رفته رفته دچار ضعف عمومی شده و با زرد شدن برگ ها از بین می رود.

شهرستان قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه بیش از سه هزار و 400 هکتار باغ مرکبات و خرما دارد و تنها شهرستان این استان است که در آن انواع مرکبات از جمله لیموشیرین، پرتقال و نارنج تولید و برداشت می شود که از کیفیت بسیار خوبی هم برخوردار است/س

برچسب ها: کرمانشاه ، بیماری ، مرکبات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.