آخرین تقاطع های غیر همسطح بزرگراه شهید باکری که پل های ارتباطی این بزرگراه با باند جنوب آزاد راه تهران –کرج است به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  بزرگراه6/7 كيلومتري شهيد باكري از مهمترين شريان‌هاي شمالي – جنوبي شهر تهران در محدوده غرب پايتخت است كه 4 پل، این بزرگراه را به آزاد راه تهران – کرج متصل می کند، پیش از این دو پل از این 4 پل به بهره برداری رسیده بود و امروز با حضور شهردار تهران دو پل باقی مانده به صورت رسمی افتتاح  می شود.

اين بزرگراه در مسير خود داراي 7‌تقاطع غير همسطح است كه برخي از اين تقاطع‌ها بزرگراه را با مهمترين شـريـان‌هـاي شرقي – غربي پايتخت مانند بزرگراه شهيد همت، بزرگراه رسالت و آزادراه تهران- كرج مرتبط‌ مي‌سازد. تقاطع غيرهمسطح بزرگراه شهيد باكري با آزادراه تهران – كرج آخرين حلقه اتصال اين بزرگراه به شريان‌هاي شرقي – غربي تهران است و درواقع عملكردهاي ترافيكي آن را تكميل مي‌كند.

بر پایه این گزارش دو پلی که قرار است فردا به بهره برداری برسد شامل پل دسترسی باند جنوب آزادراه تهران- کرج به شمال بزرگراه شهید باکری(غرب به شمال) و پل دسترسی شمال بزرگراه شهید باکری به باند جنوب آزادراه تهران- کرج(شمال به شرق) است.

پل‌های غرب به شمال و شمال به شرق تقاطع بزرگراه شهید باکری با آزادراه تهران- کرج، با دو روش اجرایی متفاوت ساخته شده است.عبور از روی رودخانه شرقی- غربی میانرود، رمپ دسترسی پارک ارم، خطوط متروی تهران- کرج و آزادراه تهران- کرج از دشواری‌های اجرای این 2 پل ارتباطی بوده که موجب شده برای عبور از روی این موانع ترافیکی و همچنین شبکه پیچیده تأسیسات شهری، استراتژی‌های خاصی درنظر گرفته شود. بخش‌های شمالی و جنوبی این پل‌ها که در شمال و جنوب آزادراه تهران- کرج قرار‌گرفته‌اند، به روش پل‌های بتنی درجا احداث‌شدند و بخش‌های میانی با‌توجه به عدم امکان احداث پایه در رفیوژ‌میانی آزادراه، به روش پل‌های بتنی صندوقه‌ای پیش تنیده و البته با استفاده از شیوه بتن ریزی درجا مورد اجرا قرار‌ گرفت.

مازیار حسینی ، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در این باره ضمن اشاره داشتن به ممتاز بودن مباحث فنی این پل ها می گوید: این مجموعه پل ها به دلیل قوس 90 درجه ای که دارند ازپل های زیبای تهران خواهند بود و این محور یکی از زیباترین ورودی های شهر تهران خواهد شد .
وی می افزاید : این ویژگی تنها یک شاخصه ممتاز معماری محسوب نمی شود . این سازه های حمل و نقلی در حالی با شعاع قوس 90 درجه و دهانه آزاد 96 متری احداث شده اند که بزرگترین دهانه اجرا شده به این روش در دنیا 85 متر بوده است.از طرفی ظرافت عرشه ها و شعاع حداقلی قوس ها، زیبایی این سازه ها را دوچندان کرده است.
 
به گفته وی با زیر بار رفتن این سازه های ترافیکی، نه‌تنها از حجم ترافیک در آزادراه تهران- کرج( بخش حدفاصل تقاطع بزرگراه شهید باکری تا تقاطع بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری) کاسته‌می‌شود بلکه سایر بزرگراه‌های شمالی- جنوبی شهر تهران همچون بزرگراه شهید ستاری و بزرگراه یادگار‌امام(ره) نیز ترافیک متعادل‌تری خواهند داشت.
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار