نشریه آمریکایی "دیلی بیست" در خبری مدعی شد که آمریکا پس از انتخاب رئیس جمهور جدید ایران در ماه ژوئن، تحریم‌های ایران را کاهش داده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، نشریه آمریکایی "دیلی بیست" در گزارشی مدعی شد که آمریکا تقریبا اقدام خود در زمینه قرار دادن نام شرکت‌های ایرانی در لیست سیاه تحریم خود را متوقف کرده است که این اقدام گام موثری در کاهش تحریم‌ها خواهد بود، این در شرایطی است که اسرائیل به شدت با توافق میان دو کشور مخالف و در هراس این است که کاهش تحریم‌ها به بهبود شرایط اقتصادی ایران بیانجامد.

نشریه آمریکایی دیلی‌بیست در گزارش خود در این زمینه آورده است: دولت آمریکا بلافاصله پس از انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران، کاهش تحریم‌ها علیه این کشور را آغاز کرد؛ این در حالی بود که چند ماه به آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای باقی مانده بود.

بر اساس گزارش این نشریه، کاهش تحریم‌ها حتی پیش از تماس تلفنی تاریخی روحانی و اوباما در ماه سپتامبر آغاز شد و در آن زمان مقامات اسرائیلی درباره این مسئله که این اقدام شرایط اقتصادی ایران را بهبود خواهد بخشید، ابراز نگرانی و اعلام کردند که این اقدام باعث از بین رفتن کارآیی تحریم‌ها خواهد شد.

در بخش دیگری از گزارش دیلی‌بیست آمده است: مروری بر اقدامات وزارت خزانه‌داری آمریکا حاکی از این است که دولت آمریکا تقریبا فعالیت خود در زمینه در لیست سیاه قرار دادن نام شرکت‌ها و مردمی که به ایران برای دور زدن تحریم‌ها یاری می‌رسانند را متوقف کرده است.

در این گزارش ادعا شده است: پس از آنکه بانک‌های ایران تحت تحریم قرار گرفتند، این کشور تلاش کرد با ایجاد شرکت‌های مجازی، یک کانال ارتباطی برای انجام فعالیت‌های اقتصادی به ویژه در زمینه صنعت نفت خود ایجاد کند. این مسئله منجر به این شد که آمریکا مجبور بود به طور دائم لیست سیاه خود درباره شرکت‌های مرتبط با فعالیت‌های اقتصادی ایران را به روز کند. در شش هفته منتهی به انتخابات ریاست جمهوری ایران که به انتخاب حسن روحانی انجامید، حدود 100 شرکت، صنعت هوایی، صنعت کشتیرانی و فرد به لیست سیاه این وزارت‌خانه اضافه شدند. اما از زمان انتخاب روحانی در ماه ژوئن تاکنون وزارت خزانه‌داری آمریکا تنها نام چهار شرکت و شش فرد را که قوانین تحریم ایران را نقض می‌کنند، به این لیست اضافه کرده است.

این نشریه در بخش پایانی گزارش خود با اشاره به اینکه دلایل متعددی برای این مسئله وجود دارد، آورده است: از جمله این دلایل این است که تغییر در سیاست‌های ایران منجر به ایجاد تغییر در بسیاری از توانایی‌های آمریکا برای به روزرسانی این لیست سیاه شده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار