به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه ، بهرام محمدیان در نشست هماهنگی گروههای آموزشی متوسطه آموزش و پرورش آذربایجان غربی که در سالن اجتماعات دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه طباطبایی ارومیه برگزار شد با اشاره به الگو بودن زندگی امام حسین(ع)، اظهار داشت: بسیاری از افراد در مفهوم زندگی دچار فهم غلط شدهاند و زندگی را با چیز دیگری اشتباه گرفتهاند.
وی با بیان اینکه انسان با وجود فطرت الهی به مقام انسانیت میرسد، تصریح کرد: سرمایه و سرشت الهی در وجود انسان باید به روز شود.
محمدیان شکوفایی فطرت انسان را سبب تعالی او عنوان کرد و گفت: برای شکوفایی فطرت نیازمند اسوه و الگو هستیم و قرآن کریم اسوه را زندگی رسول خدا معرفی میکند.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: زندگی به عنوان یک انسان امر آسانی نیست و به همین دلیل خداوند هم عقل و هم پیامبران را برای زیستن راهنما قرار داده است.
وی با اشاره به اینکه تنها وجه حیات امام حسین (ع) مبارزه با ستم نبود، خاطرنشان کرد: مبارزه با ستم خود درسی بزرگ است.
محمدیان یادآور شد: اگر زندگی ما به زندگی امام حسین (ع) شباهت پیدا کند، ماندگار تاریخ خواهد شد.
وی اضافه کرد: عزاداری برای امام حسین (ع) فضیلت بزرگی است اما به امام حسین (ع) تنها از دریچه ماتم، عزا و نوحه نگاه نکنیم چرا که متوقف شدن تنها برای عزای آن حضرت راه را به مقصد نرساندن است.
نظام برنامهریزی در آموزش و پرورش کنونی مبتنی بر نظریه اسلامی تعلیم و تربیت نیست
وی به آغاز تغییر در مؤلفههای گوناگون آموزش و پرورش اشاره کرد و اذعان داشت: پس از تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و ابلاغ آن برای اجرا مؤلفههای برنامه درسی، تعلیم و تربیت نیروی انسانی، نظام مالی واداری، نظام توسعه و تحقیق، فضا و تجهیزات متأثر از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش قرار گرفتند.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این مؤلفهها حداقل باید در بازه زمانی 12 سال رو کمال تغییرات را پذیرا باشند.
وی یکی از مهمترین مؤلفهها در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را نظام برنامه درسی عنوان کرد و گفت: نظام برنامهریزی در آموزش و پرورش کنونی مبتنی بر نظریه اسلامی تعلیم و تربیت با ویژگی هویت و فرهنگ ایرانی نیست.
محمدیان افزود: بذر، تخم و درخت آموزش و پرورش را از جای دیگر آوردهایم و آن را در جغرافیای فرهنگی خودمان کاشتهایم، آن را آب داده و به بار رساندهایم و اکنون میوهای که از این درخت به دست میآید مطلوب ما نیست و سازگاری با محیط ما ندارد.
وی گفت: برنامه درسی ملی به معنی نقشه جامع یاددهی و یادگیری است که ما باید سندی تهیه کنیم و این سند نقشه راه ما باشد.
محمدیان با اشاره به سه چرخش اتفاق افتاده در برنامه درسی ملی، یادآور شد: چرخش نخست این است که دانشآموزان علاوه بر شایستگی نظری، شایستگی عملی در دوره ابتدایی به دست میآورند.
وی به چرخش دوم اشاره کرد و گفت: فضاهای آموزشی ما باید متنوع باشد و این فضاها نباید در کلاسهای آموزشی منحصر شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: چرخش سوم این است که رسانه آموزشی متنوع باشد و ما آموزش را تک رسانهای نکنیم./س